Вибори і Конституція

Володимир Фесенко
Погляди 18 вересня, 2007, 09:37 877
Додати до обраного
Одною з особливостей нинішніх парламентських виборів є активне використання у передвиборній агітації теми конституційних змін.

Одною з особливостей нинішніх парламентських виборів є активне використання у передвиборній агітації теми конституційних змін. Провідні політичні сили змагаються між собою в радикальних конституційних ініціативах.

Чи означає це, що голосуючи за певну політичну силу, виборці автоматично голосуватимуть і за її новий проект Конституції?
Зовсім ні, хоча, можливо, деякі політики на це сподіваються.

По-перше, слід відзначити, що жодного офіційно і публічно представленого конституційного проекту, який би розглядався як альтернатива нинішньому Основному закону, не має. Є конституційний проект Мороза, але він розглядається не як альтернатива, а як продовження конституційної реформи 2004 року.

Є проект Конституції від КПУ. Проте він підготовлений ще минулого року. Крім того комуністи не використовують свої конституційні ініціативи як "фішку" своєї виборчої кампанії.

Щодо провідних політичних сил, то у них є скоріше "конституційні ініціативи", але нема цілісних конституційних проектів.

БЮТ і Партія регіонів заявили свої референдуми з конституційних питань. І ці референдумні ініціативи є специфічною виборчою технологією, засобом мобілізації своїх виборців та привернення уваги ЗМІ. Навіть спосіб зібрання підписів на підтримку їх референдумів не відповідає законній процедурі. З іншого боку це перший крок у великій політичній грі, а точніше великих торгів навколо Конституції, яка реально розпочнуться після виборів.

Віктор Ющенко і блок "Наша Україна – Народна Самооборона" сконцентрувалися на одній ідеї – скасування депутатської недоторканості. Все інше, наприклад стаття І.Юхновського у "Дзеркалі тижня" про президентський проект конституційних змін, поки є скоріше зондажем громадської думки і реакції інших політичних гравців.

Тому, нема конституційних проектів, які можна було б підтримати виборцям. У кращому випадку є певні конституційні ініціативи різних політичних сил, які виборці, можливо будуть враховувати під час голосування.

Але, і це по-друге, для самих виборців конституційні ініціативи партій і виборчих блоків не є визначальним чинником їх вибору, який відбудеться 30 вересня. Соціологічні опитування свідчать, що питання конституційної реформи, зміни державного устрою вважають актуальними лише близько 20% виборців (дивись, зокрема, опитування Центру "Софія" на початку серпня 2007 року).

Половина виборців визначились зі своїми політичними уподобаннями ще до початку виборчої кампанії. Головним чинником вибору залишається харизма і популярність лідерів політичних сил. Програмні передвиборчі пропозиції також важливі для виборців, але в першу чергу їх цікавлять соціально-економічні проблеми.

І тому, на цих виборах наші громадяни ще не будуть голосувати за окремі конституційні проекти. І навіть якщо для виборців прийде час дійсно висловитись щодо конкретних конституційних проектів, тоді вони знов будуть голосувати за (чи проти) В.Ющенка, В.Януковича чи Ю.Тимошенко, а не за (чи проти) змісту запропонованих ними конституційних проектів.

Результат такого голосування можна передбачити заздалегідь. Це буде Конституція для половини країни. Це буде Конституція під окремого політика, а не під потреби створення демократичної, стабільної і ефективної державної влади.

Ось такі сумні перспективи у намагань політиків зробити конституційний процес предметом політичних змагань.  

Володимир Фесенко,
Центр політичного аналізу "Пента"

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами Володимир Фесенко /
Побачили помилку - контрол+ентер
Погляди 18 вересня, 2007, 09:37 877
Додати до обраного
Всього коментарів: 0
Вибір редакції