Військовий бюджет-2009: назустріч деградації

© УНІАН
Погляди 27 лютого, 2009, 19:38 1859 7
Додати до обраного
Військовий бюджет України на 2009 рік не дозволяє підтримувати боєздатність армії хоча б на мінімальному рівні.

Про те, що військовий бюджет 2009 року не відповідає завданню підтримання боєздатності Збройних сил, хоча б на мінімальному рівні, було зрозуміло ще на стадії його формування.

Але в уряду з’явився такий універсальний аргумент, як фінансова криза, і в бюджеті армії врізали навіть критичні цифри.

В результаті військові частини пережили повне відключення від електропостачання (в тому числі й ті, що знаходилися на бойовому чергуванні)! Відмінені усі можливі надбавки, що дозволяли дотягувати зарплати військових до середнього по Україні рівня доходів. Фінансовий дефіцит боляче вдарив по боєздатності: військам дано розпорядження про мораторій на польові виходи, заняття на місцевості, навчання…

Уряд, тим не менше, рапортує: армія отримає належне фінансування, в необхідному для неї обсязі та в необхідні терміни.

Що, власне, потрібно армії, без чого її залишають та чим це загрожує?

Почнемо з того, що Міністерство оборони на 2009 рік запросило 32,4 мільярда гривень. (2,5% від ВВП, що менше законодавчо обґрунтованої цифри). Структура його формувалася з урахуванням прийнятих у європейських країнах норм.

Кошти повинні були розподілятися наступним чином: 10,0 млрд. – на розвиток озброєння, військової техніки та інфраструктури, 5,5 – на підготовку Збройних сил і 16,8 – на їх утримання.

Вказані кошти дозволили б фінансувати реалізацію Державної програми розвитку Збройних сил України на 2006-2011, Держпрограми розвитку озброєнь та військової техніки ЗС на період до 2009 року, а також державних цільових програм в частині, що стосується переходу на контрактну армію.

Передбачалося фінансування таких статей видатків, як забезпечення військових житлом, адаптація звільнюваних з армії, забезпечення технічного утримання арсеналів та сховищ та утилізація надлишків боєприпасів та ракетного палива.

Були передбачені кошти для реалізації планів бойової підготовки, а також на підтримку нормального рівня соціального забезпечення військовослужбовців.

Зрозуміло, що в умовах кризи було б виправдано зниження загального рівня фінансування. Так роблять і сусідні країни. Наприклад, на початку лютого військово-політичне керівництво Росії заявило про перегляд свого військового бюджету на 2009 рік, скоротивши його на 15%.

Але, тим не менше президент Мєдвєдєв заявив: фінансування військових програм, що стосуються переозброєння російської армії, скороченню не підлягають.

Здавалося б, нелогічно постачати в армію нове озброєння, при цьому скорочуючи обсяги бойової і професійної підготовки. Який зиск від нової зброї, якщо особовий склад не вміє з нею поводитись? Але в умовах кризи це запас на майбутнє: армія отримує базу для розвитку після закінчення фінансових негараздів.

В Україні все інакше. Фінансисти українського МО підготували свої пропозиції по "кризовому бюджету" з метою забезпечення мінімального виконання основних планів розвитку і підтримки на прийнятному рівні боєздатності підрозділів і частин.

Вийшли на мінімально необхідну суму 17,5 млрд. (1,67 % від ВВП, чи 54% від необхідного). З них 4,2 млрд. очікувалось виділити на розвиток озброєнь, військової техніки та інфраструктури, 2,4 – на підготовку Збройних сил і 10,9 – на їх утримання.

Важлива деталь – структура доходів бюджету. Як відомо, військовий бюджет складається з двох основних частин – виплат з держбюджету і спеціального фонду, котрий формується за рахунок унікальної, як для загальносвітової практики, статті доходів – господарська діяльність Міноборони.

Інакше кажучи, спецфонд – це кошти, що дозволили армії заробити.

Важливо відзначити, що, як показує практика, за рахунок реалізації майна та надлишків, армія, в кращому випадку, здатна заробити максимум мільярд на рік.

Тим не менше, не дивлячись на кризовий рік, армійській дохід для формування спец фондупланується на рівні 1, 2156 млрд.

З них 606,6 млн. – власні надходження, 311,0 – надходження від реалізації нерухомого майна Міноборони і 298 млн. – надходження від реалізації надлишків техніки та іншого майна.

Цікаво, що такий проект бюджету було підтримано профільним комітетом ВР, про що його члени повідомили бюджетному комітету ВР. Ці цифри й було внесено на затвердження уряду.

В підсумку Міноборони отримало бюджет на 2009 рік в 11,7 млрд., тобто 0,83 % від ВВП (а це фактично в 1,3 рази менше бюджету на 2008 рік), що складає 36,1% від необхідного для армії. З котрих армія ще й повинна заробити нереальну суму – 4,2 млрд. З держбюджету армія отримає усього 7,4 млрд.

До речі, про спецфонд. Анекдотичність ситуації полягає в тому, що Кабмін, зобов’язуючи армію заробити нереальні кошти, робить все можливе, щоб цього не сталося.

Міноборони не може продати майно, у військових містечках, що звільняються: Кабмін заборонив це робити і не поспішає визначити механізм такого продажу. Окрім того, уряд ще й намагається вивести з підпорядкування МО активи, здатні приносити армії прибуток. Наприклад, концерн "Техвоєнсервіс".

Уряд пропонує в принципі ліквідувати Департамент надлишкового майна та земель і створити спеціалізоване підприємство "Укрспецторг", котре підпорядкувати уряду. Проекти відповідних постанов вже чекають своєї черги на розгляді КМУ.

Все це викликає масу питань стосовно адекватності ініціаторів таких рішень.

Запропоновані армії 7,4 млрд. дозволяють лише платити зарплатню військовим, причому без урахування належних їм по закону виплат, оплачувати комунальні послуги та годувати солдат.

На розвиток озброєнь, військової техніки та інфраструктури буде виділено усього 235 млн., на підготовку Збройних сил 639,8, на утримання 6 553,8. Це й є "бюджет проїдання" у чистому вигляді!

Про жодний розвиток Збройних сил та навіть просто збереження обороноздатності України мови бути не може.

Аналіз, проведений у профільних структурах Міноборони, говорить, що наслідком такої ситуації прогнозовано будуть:

- зменшення мінімум у 2 рази військових частин, готових до виконання задач за призначенням;

- різке падіння рівня придатності високотехнологічних озброєнь та військової техніки;

- повна зупинка робіт та модернізації озброєнь;

- професійна деградація особового складу;

- невиконання міжнародних угод у військовій сфері щонайменше на 75%;

- зменшення реального грошового забезпечення військовослужбовців на 14,5-15,8%;

- повна зупинка будівництва житла для військових;

- загальне падіння морально-психологічного стану військовослужбовців через значне зниження рівня соціального захисту, а також масове звільнення з лав Збройних сил.

За такої ситуації Україна, певно, повинна відповісти на головне питання: а чи потрібна їй армія взагалі? Враховуючи усе вищевикладене, питання не риторичне.

Зараз Міноборони вимагає збільшити бюджет на 2009 рік на 8,9 млрд., щоб не допустити деградації та деморалізації українського війська в найширшому смислі. Чи почують військових у Кабміні та парламенті?

За матеріалами "Української правди".

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Погляди 27 лютого, 2009, 19:38 1859 7
Додати до обраного
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 7
Вибір редакції