Чесність та імітація

© Roshen
Нова будівля Театру на Подолі – не трагедія. Чесна сучасна архітектура краща за псевдоісторичні забудови.

Однією із причин, чому виник скандал у соціальних мережах довкола Театру на Подолі, є те, що в процесі будівництва ані відповідні підрозділи КМДА, ані меценат – компанія "Рошен" – не подали кваліфікованої оцінки цього проекту. Проблема постала, на жаль, через звичайну відсутність комунікації.

Судячи з обговорень в соціальних мережах і на відкритті фасаду споруди, думка про те, що вона не вписується в історичний ансамбль Андріївського узвозу, належить лише меншості, яка в курсі ситуації і висловила своє невдоволення. Три з гаком тисячі репостів інформації про цю будівлю можна вважати своєрідним феноменом. Адже на відкриття фасаду прийшли десь сотня людей, кілька політиків і кілька людей у формі, що трохи напружувало.

З одного боку, усе це нагадує ситуацію довкола реконструкції ЦУМу, яка також викликала обурення. Але різниця полягає в тому, що тоді громадські активісти організували акцію протесту, була гучна медійна кампанія. Компанія "ЕСТА-Холдинг", яка в серпні 2015 року почала реставрацію Центрального універмагу, вибачилася і вжила заходів: винесли цю ситуацію в публічну площину, провели обговорення та опитування експертів. Цілий рік тривала серйозна робота для того, щоб зняти соціальне напруження. Сьогодні на відкритті теж було багато представників ЗМІ, яким докладно розповіли, чим буде ця будівля і пояснили, чим мотивований саме такий вибір стилю. Тому побачимо, якою буде вже реакція ЗМІ. Окрім того, головний архітектор Києва Олександр Свистунов обіцяв провести громадські слухання і ще одне засідання містобудівної ради. Отже, з його слів можна припустити, що будуть вжиті заходи, щоб усунути недоліки і мінімізувати конфліктну ситуацію як у соціумі, так і візуально на Андріївському узвозі.

Читайте також: КМДА обіцяє зобов'язати "відкоригувати" фасад скандального театру, якщо так вирішить громадськість

Загалом, я не бачу в цьому трагедії, тому що не йдеться про новітню забудову на місці спеціально для цього зміщеної старої будівлі. Так, спочатку там стояв двоповерховий будиночок, але його знесли ще 1991 року. Після цього кілька років місце пустувало. Потім почали будувати споруду, на жаль, у типовому для Києва псевдоісторичному стилі, тобто імітуючи історичну забудову. А це гірше, ніж чесна сучасна архітектура.

“Думка про те, що сучасна архітектура може з`явитися в історичному місці, нам у принципі не властива, хоча в Києві є приклади.”

Владислава Осьмак

Київ дуже традиційне місто – і тому ми погано сприймаємо новаторські ідеї. Думка про те, що сучасна архітектура може з'явитися в історичному місці, нам у принципі не властива, хоча в Києві є приклади. Це посольство Нідерландів на Контрактовій площі чи посольство Німеччини на вулиці Богдана Хмельницького. Однак ці будівлі фонові, із настільки коректною і невидимою архітектурою, що на них й уваги не звертаєш. А новий Театр на Подолі через свою масивність і зовнішнє оздоблення – темні панелі – привертає до себе більше уваги. Хоча, за словами головного архітектора Києва, представників "Рошену" і департаменту культури КМДА, вона нижча, ніж та, яку планували побудувати за проектом 2006 року.

Скандал довкола будівлі Театру на Подолі має й свій позитив: він привернув увагу до самої вулиці, яка насправді вимирає. До речі, на одній із ділянок узвозу вже ведуть земляні роботи і збираються звести у псевдоісторичному стилі набагато більшу будівлю, ніж ту, яку тепер збудували для театру. У цьому випадку також потрібна увага громади, ЗМІ та фахівців.

Цю ситуацію треба проаналізувати і зробити висновки. Будемо сподіватися, що вона допоможе розпочати фахову дискусію серед архітекторів та знавців із охорони пам'яток щодо того, де є межі нашої творчої свободи в історичному середовищі, а також щодо процедури ухвалень рішень і контролю. Останнє – головне.

Читайте також: Болюче питання

Так, реконструкція Театру на Подолі – меценатський проект, але чи означає це, що КМДА не повинна його контролювати? Якщо вона контролювала, але щось зробили з порушеннями, потрібно вживати заходів. Якщо порушень не має, але суспільство збурене – це повний комунікаційний провал.

Найкраще, що сьогодні може зробити громадськість, – вимагати від головного архітектора й інших чиновників виконати те, що вони сьогодні озвучили. Однак в ідеалі публічне обговорення мало б відбуватися тоді, коли проект тільки готувався. Так, різні варіанти будівлі театру показували певній кількості людей  експертам і громадським активістам  і збирали критичні зауваження. Але це не громадське обговорення, а лише моніторинг. Набагато дешевше внести правки у проект, аніж виправляти вже збудоване. Але ми наступаємо на одні й ті ж улюблені граблі: діємо реактивно, виправляючи негативні наслідки своїх рішень, а не проактивно, запобігаючи їм.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на  facebook  і слідкуйте за оновленнями розділу!

"Найкращі" ракурси театру на Подолі зняли з висоти

Київ 29 листопада, 14:27
ТСН пропонує подивитись на ще не відкритий, але вже скандальний театр на Подолі з висоти пташиного польоту. Відео зняте напередодні офіційного відкриття фасаду.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 2
Вибір редакції