Чому Клінтон програла Трампу

© Reuters
І експерти, і соціологи не врахували один важливий фактор – те, наскільки виборці були віддані своїм кандидатам.

Перемога Дональда Трампа на президентських виборах у США – попри усі опитування та прогнози – завдала серйозного удару по репутації американських соціологічних служб. Хоча в останні дні перед виборами навіть чимало українських експертів все ж таки схилялись до того, що у Трампа є серйозні шанси випередити Клінтон. Адже опитування свідчили про перевагу Клінтон, але не настільки значну, щоб забезпечити їй перемогу. Отже, стало зрозуміло, що переможе той, кому вдасться краще мобілізувати своїх виборців прийти на дільниці і проголосувати. Але знову ж таки, інформація, яка надходила з самих Штатів, розхолоджувала. Тому для багатьох його перемога стала шоком.

То чому ж тріумф Трама став можливим? Насправді відбулась проста річ. Виборець Клінтон переважно не мав великого ентузіазму йти голосувати саме за неї. Її обирали за принципом меншого зла, бо вона хоча би краща за Трампа. Також надав перевагу Клінтон традиційний демократичний електорат, який завжди голосує за кандидата-демократа. Серед її виборців аж зовсім не було якогось драйву, тої пасіонарності, яка спонукає за будь-яку ціну йти на дільниці і забезпечити перемогу свого кандидата. Натомість виборці Трампа були дуже пасіонарними. Його електорат мав дійсно дуже активне ядро, надзвичайно накручене емоційно. Звісно, можна казати, що це було щось ірраціональне, сплеск емоцій, в тому числі дуже негативних, але, тим не менш – це змобілізувало людей.

Читайте також: Неприємно, але не смертельно

Тому хоч поки ще немає остаточних результатів по явці, але можна напевне сказати, що серед виборців Трампа вона була набагато вища, ніж серед виборців Клінтон. Це буде серйозним уроком для американських соціологів, які вивчають громадську думку. Статистичних методів виявилось недостатньо для того, щоб встановити правду. А правда полягає в дуже потужному психологічному факторі. Мало визначити, що певна кількість людей схиляється голосувати за певного кандидата. Важливо зрозуміти, наскільки вони йому віддані, наскільки вони готові, незважаючи на якісь домашні справи, стан здоров'я йти на дільниці і голосувати. Або навпаки, наскільки великою серед електорату певного кандидата є група, яка відносно байдужа, яка може віддати перевагу якимось приватним справам в день голосування і не піти на вибори.

У випадку Клінтон її команда переоцінила готовність чорношкірих американців йти на вибори. Явка серед них виявилась нижчою, ніж вони очікували. Зокрема, у Флориді, штаті, який є одним з вирішальних. Усі недооцінили психологічний момент, готовність людей йти і голосувати за свого кандидата.

Звісно, зіграв свою роль і скандал з електронною перепискою Клінтон. Останній підйом рейтингу Трампа припав якраз на кінець жовтня, коли ФБР повідомило про поновлення розслідування щодо витоку її службового листування. Це посилило атмосферу недовіри навколо неї. І ця тенденція мала відносно довгостроковий ефект – до самого дня голосування, що і забезпечило Трампу трамплін до президентства.

Перемога Трампа, до речі, дуже нагадує недавню ситуацію з "Брекзитом", з референдумом у Британії, де теж прогнозувалося, що, швидше за те, більшість захоче лишитись у складі Євросоюзу. Але за рахунок більшої мобілізації прихильників виходу перемогли саме вони.

Аналогія між перемогою Трампа і перемогою прибічників "Брекзит" у Британії є дуже показовою. Вона свідчить про тенденцію нинішнього часу. Ми є свідками історичного моменту, коли ті нації світу, які довгий час відігравали лідерську роль, втомилися від свого лідерства і почали шукати собі тихеньку нішу, щоб сховатися від глобальних тенденцій, від тих загроз, які їм здаються життєво небезпечними. Це стосується дуже багатьох країн Європи і, як бачимо, також Сполучених Штатів. Тож у майбутньому буде ще не одна така аналогія.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook і стежте за оновленнями розділу!

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 3
Вибір редакції