Третя Заповідь - цінність Слова

© shakhmed.kz
Третя Заповідь застерігає нас від марнослів'я - воно руйнує не тільки зв'язок між людиною і Богом, але й зв'язки між людьми.

Третя Заповідь, яку Бог дав своєму народові під час того, як виводив його з рабства, звучить так: "Не промовляй імені Господа Бога твого марно".

Класичне тлумачення вчить нас благоговійно ставитися до Божого імені, не використовувати його марно – для зв'язку між словами або як прояв здивування чи радості. Як результат, дехто з віруючих взагалі відмовляється вимовляти слово "Бог" і навіть пише його зі скороченням "Б-г". Дехто шанує і славить саме Ім'я Боже як самого Бога і довкола цього вибудовує молитовні практики. Об'єднує представників різних релігій і конфесій суто релігійне тлумачення цієї заповіді як такої, яка вчить шануванню Бога.

Читайте також: Перша Заповідь. Заповідь Свободи

Не відкидаючи традиції і залишаючи її професійним богословам, спробуємо подивитися на цю заповідь ширше.

"На початку було Слово". Всі ми знаємо і постійно в різних (здебільшого нерелігійних) контекстах цитуємо цю фразу з Євангелія від Іоанна. Це викликає "праведний гнів" богословів і толмачів третьої заповіді, які розкажуть вам, що ці слова стосуються втілення Христа і є початком фрази, де далі читаємо: "І Слово було у Бога. І Слово було Богом... І Слово стало тілом".

Але чому Святе Письмо використовує саме образ "Слова", коли розповідає про втілення Бога? Можливо, саме для того, щоб підкреслити важливість не тільки факту втілення, але й всього того, що Христос буде говорити. Більш того, Слово втілюється, а це означає, що Христос не просто промовляє правильні слова, але й виконує все те, до чого закликає.

“Третя заповідь Божого Закону – про цінність і важливість Слова. А також про відповідальність за Слова.”

Якщо Бог втілюється як Слово, то можемо говорити про слово як частку божественного в людині, яка робить її богоподібною. Якщо Бог обирає Слово як засіб комунікації з людиною, то можна говорити навіть про божественне походження діалогу як такого. Якщо Словом іменується поєднання у єдине ціле Бога і Людини, то, можливо, саме слово можна вважати основою справжньої єдності і між людьми.

А, якщо взагалі відійти від релігійного контексту, то можна протлумачити цей текст і таким чином: Все починається зі слів. І, якщо вони істинні і правдиві, то буде діло.

Той, кого Євангеліє називає Словом, говорив: "За кожне слово пусте, яке скажуть люди, дадуть вони відповідь судного дня! Бо від слів своїх будеш виправданий і від слів своїх будеш засуджений"; "Не те, що входить в уста, сквернить людину, а те, що виходить з уст"; а також "Нехай слово ваше буде: так – так; ні – ні; а що понад це – то від лукавого".

В широкому сенсі третя заповідь Божого Закону – про цінність і важливість Слова. А також про відповідальність за Слова.

Ми живемо в світі, де дуже часто слово розходиться з ділом. Де люди звикли думати – одне, говорити – друге, а робити – третє. На жаль, в політиці дуже часто за правильними словами стоять "неправильні" люди. Це вже нікого не дивує, і більшість з нас продовжує обирати тих, хто не тільки не виконує обіцянок, але й навіть не вибачається за це. Внаслідок такого ставлення до політичних гасел і передвиборчих обіцянок профануються фундаментальні цінності і руйнується комунікація між людьми, спільнотами і країнами, в основі якої діалог і взаєморозуміння. Неможливо домовитися, коли слова нічого не вартують.

Читайте також: Не створюй собі ідолів

Ми живемо у вирі інформації, яка складається зі слів і образів, яка сиплеться на нас без дозволу у аудіо, відео і друкованому вигляді з телевізорів, радіоприймачів, інтернету, книг, журналів, газет і рекламних плакатів. Але чи багато в тій інформації, яку ми споживаємо щомиті, справжніх Слів і справжніх Сенсів? Чи бажає нам щось сказати той, хто пише новину чи готує відосюжет? Чи вкладаємо ми зміст у слова, коли пишемо пости у соціальних мережах? Чи цінуємо ми власне слово і чи цінуємо в іншому вміння дотримуватися слова і відповідати за слова?

Можливо, одна з причин такого стану речей – неблагоговійне і безвідповідальне ставлення до Слова взагалі, а не тільки до слова про Бога.

Третя Заповідь Декалогу застерігає нас від марнослів'я. Марнослів'я руйнує гармонію світу. Марнослів'я руйнує не тільки зв'язок між людиною і Богом, але й зв'язки між людьми.

Приєднуйтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook і стежте за оновленнями розділу!

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції