П'ята річниця Скнилівської трагедії Чорнa хронікa 27 липня, 12:42
П'ять років тому під час показових польотів на аеродромі Скнилів у Львові на глядачів упав винищувач, забравши життя 77 людей, серед яких було 28 дітей.

Скнилівська трагедія
УНІАН
27 липня 2007 року під час авіашоу винищувач Су-27 спікірував прямо на людей.

Найбільша трагедія в історії авіаційних шоу 

П'ять років тому, 27 липня 2002 року, сталася найбільша на авіаційних шоу трагедія - під час показових польотів на військовому аеродромі Скнилів у Львові на глядачів упав винищувач Су-27, забравши життя 77 людей, серед яких було 28 дітей. 

"П'яті роковини Скнилова - це ще один плювок у наші душі. Іншими словами я не можу назвати те, що в день пам'яті загиблих під час авіашоу президент їде відкривати фестиваль бойків до Турки Львівської області", - такими словами зустрів журналістів керівник громадської організації "Скнилівська трагедія" Стефан Козак, який утратив на аеродромі сина, пише в п'ятницю газета "24". 

Об 11:00 в каплиці церкви Всіх Святих Українського Народу відбудеться панахида на згадку про загиблих. Після молитви, рівно о 12 годині 48 хвилин, у небо над Львовом злетять 77 надувних куль - як символ і пам'ять про 77 трагічно загиблих. 

На Голосіївському кладовищі, де поховано невпізнані останки, відслужать панахиду. 

Нагадаємо, що трагедія 27 липня 2002 року трапилася під час демонстрації фігури вищого пілотажу, коли раптово літак Су-27 спікірував на людей. 

В результаті авіакатастрофи постраждали 392 людини, загинуло 77, зокрема 28 неповнолітніх, троє дітей залишилися сиротами, 13 - напівсиротами. 

12 людей залишилися на все життя інвалідами, вісім лікуються у психічних лікарнях.

Що було причиною аварії?

Суперечки про причини аварії тривають до сьогодні. Серед них називають і несправність літака, і непродуманість виступу, і відсутність у льотчиків льотної практики. 

Ще за рік до львівських подій льотчик-випробувач Володимир Топонар нарікав на відсутність необхідних нальот-годин у зв'язку з браком палива. 2002 року він провів у повітрі лише 19 годин. Для порівняння: льотчики французької пілотажної групи "Патруль де Франс" за рік налітують 300-350 годин. 

Сьогодні показові авіашоу в Україні вже не проводять. Скнилів підштовхнув органи контролю до проведення масштабної перевірки авіаційної техніки. 

Висновки військової прокуратури виявилися невтішними, пише газета "24". З наявної авіаційної техніки у військових формуваннях ВВС справні тільки 32%, а в деяких частинах навіть менше. До виконання бойових завдань вдень і вночі в простих метеорологічних умовах готові відповідно тільки 23% і 5% екіпажів, у складних метеорологічних умовах - 10% і 5%. Виявилось, що у 34% екіпажів відсутній необхідний наліт годин або перерва між польотами складає два й більше місяців, що не дозволяє виконувати завдання за призначенням навіть у простих метеорологічних умовах. 

Скнилівська трагедія
УНІАН

Про жертв катастрофи забули

Постраждалі поскаржилися газеті „Сегодня”, що держава геть забула про них, залишила наодинці з бідою й навіть не вибачилась. Окрім компенсації одразу після катастрофи, ніхто не отримав більше жодної копійки допомоги. 

"Немає жодної соціальної опіки, не говорячи вже про програму реабілітації. Дітям не дають безкоштовні оздоровчі путівки. У деяких установах навіть, бувало, дорікали, мовляв, навіщо туди поперлися - літаків ніколи не бачили? Про нас згадують тільки напередодні роковин трагедії. Відчуваю себе твариною під час гону, яку "хочуть" тільки раз на рік", - сказав Стефан Козак. 

Так, за його словами, ділянку для скверу пам'яті, як обіцяли, так і не виділили. 

"Ми просили перейменувати вулицю Авіаційну біля аеродрому на вулицю Пам'яті, але чиновники нам сказали, що жителі вулиці не згодні. А виявилось, що там ніхто не живе, лише кілька організацій розташовано", - відзначив Козак. 

Родичі загиблих незадоволені і сумою компенсації морального збитку. Військовий суд ухвалив виплатити сім'ям загиблих 10 мільйонів гривень. У середньому, це складає близько 10 тисяч гривень на одну людину, які, зауважують постраждалі, доводиться отримувати, долаючи нескінченну бюрократичну тяганину. 

При цьому сім'ям загиблих громадян Росії та Ізраїлю, пасажирів ТУ-154, збитого в жовтні 2001 року над Чорним морем українською ракетою, Україна зобов'язалася виплатити понад 7 мільйонів гривень, а міністр оборони Анатолій Гриценко, перебуваючи в липні 2005 року в Ізраїлі з офіційним візитом, вибачився перед єврейським народом. 

Ірина Солтіс, яка втратила на Скнилові маму та брата, відзначає, що якщо в перший рік про постраждалих ще хоч трохи згадували й піклувалися, то зараз узагалі забули. 

"Звикнути до такого дуже складно. Навіть на п'ятому році після аварії... Живеться - як жилося в перший рік після трагедії. Може, й гірше. Навіть час обчислюємо тільки "після" того дня..." - розповіла дівчина "Газеті по-київськи".
Видання нагадує, що два роки тому ім'я Ірини Солтіс голосно прозвучало в пресі - дівчина просила у Верховного Суду помилування для одного з засуджених льотчиків. 

"Я впевнена - пілоти не винні в трагедії. Їх зробили "стрілочниками". Посадити слід було генералів, які відповідали за організацію авіашоу", - вважає Ірина.

Засудили пілотів, а не організаторів

Судове рішення у справі про катастрофу в Скнилові було винесено в червні 2005 року. 

Головними винними в трагедії, як визначив суд, через "людський чинник", визнали екіпаж злощасного Су-27. Вирок було ухвалено за статтею 416 Кримінального кодексу - "порушення правил польотів або підготовки до них, а також порушення правил експлуатації літальних апаратів, що призвело до катастрофи або інших тяжких наслідків", пише Вовремя.Info. 

Командира екіпажу Володимира Топонаря Військовий суд Центрального регіону Львова засудив до 14 років позбавлення волі, пілота Юрія Єгорова - до восьми. Менш суворі вироки було ухвалено також тим, хто безпосередньо відповідав за те, що відбувається на аеродромі в липні 2002 року. 6 років в'язниці отримав заступник командувача 14-го авіакорпусу, керівник польотами Анатолій Третьяков, 5 - його помічник Юрій Яцюк, 4 - начальник служби безпеки польотів 14-го авіакорпусу Анатолій Лукіних. 

Організатори скнилівського авіашоу, згідно з рішенням суду, не вважаються винними в трагедії. 

Начальника українських ВПС генерал-полковника Віктора Стрельникова було звільнено з посади майже одразу ж після катастрофи. Але на суді й він, і генерали Олександр Волошенко, Сергій Оніщенко та Володимир Алєксєєв, які також брали участь в організації авіашоу, фігурували лише як свідки. До речі, подавав у відставку у зв'язку з Скнилівською трагедією і тодішній міністр оборони Володимир Шкідченко. Але він позбувся посади лише за рік, у червні 2003 року, зовсім з іншої причини - унаслідок того, що президент Леонід Кучма визначив, що реформування збройних сил України йде "повільно та хаотично". 

Апеляційні й касаційні інстанції аж до Верховного Суду, що виголосив свій вердикт у березні 2006 року, залишили в силі вироки в частині, що стосується термінів ув'язнення (звинувачені подавали прохання про їх зменшення, постраждалі - переважно про збільшення).

 

Скнилівська трагедія

Чорнa хронікa 27 липня, 2007, 00:00

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Написати до редакції © За матеріалами NEWSru.ua / О.В.
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 1
Вибір редакції