• Новини компаній

Чесний бізнес - сильна країна

Андрій Мацола© Новое время
Засновник і CEO компанії "Перша приватна броварня" Андрій Мацола розповів, як його підприємству вдається залишатися успішним за будь-яких обставин і як бізнес може зробити Україну сильною і непереможною.

- Наскільки складно вести бізнес в країні, яка не тільки переживає економічну кризу, а й змушена воювати?

Насправді, важкими були не тільки останні два роки. У 2005-2007 в Україні були роки економічного підйому. Я вважаю, що вони стали своєрідним випробуванням для підприємців. Адже тоді економіка була надмірно надута, а отримати кредит у валюті під невеликий відсоток було простіше простого. Підприємцям треба було втриматися від спокуси і опрацьовувати довгострокову стратегію, не набравшись кредитів, які вже в 2009-му стали просто непідйомними. Перший виток кризи в 2008-2009 роках став першим очищенням, вже тоді втриматися на плаву змогли тільки найсильніші. Те, що сталося в 2014 році, стало ще одним випробуванням і своєрідним фільтром. Бізнес, який вистоїть, буде майже нереально зламати в майбутньому. І вже точно підприємці будуть готові до будь-яких подій. А саме сильний малий і середній бізнес - головний двигун прогресу в країні, сильні підприємства зроблять Україну непереможною.

Звичайно, коли у країни забирають шматок землі, це відбивається в тому числі і на бізнесі. Але ми - компанія, яка досі знаходиться на стадії розвитку дистрибуції в містах 100 тис. Плюс. Два роки тому, коли все тільки починалося, у нас дистрибуція на сході країни і в Криму була на початковій стадії, тому ми практично не відчули удару, як, наприклад, компанії, які працюють на ринку понад 10-15 років і виконали там колосальну роботу .

Якщо говорити в цифрах, то продажі нашого пива на території Криму і сьогоднішньої зони АТО в 2013 році, тобто на початку конфлікту, становили 14% наших спільних продажів. Сьогодні ми не постачаємо продукцію ні в Крим, ні в зону АТО, тобто наша частка ринку там дорівнює нулю.

При цьому, коли в 2014 році ринок впав на 25%, а в 2015-му - ще на 20%, ми змогли вирости на 18%. Справа в тому, що, коли ринок падає, люди шукають більш якісні продукти. Купують менше, але якісніше. Також нам дуже допомагає те, що ми весь час досліджуємо, аналізуємо ринок і бажання наших споживачів.

- Як ви вважаєте, чи можуть бізнесмени зміцнити країну? І якщо так, то як?

Країна, яка може себе захистити, - це в першу чергу багата країна. А хто ж, як не бізнес, може зробити країну багатою? Для цього потрібно вести прозорий бізнес і чесно платити податки. Податки, які наповнять бюджет. Кожна компанія, яка веде бізнес в Україні, може забезпечити країні хорошу армію, економіку, соціальні стандарти, просто чесно сплативши податки.

У тій складній ситуації, яка зараз склалася у нас в країні, бізнесменів, які не платять податки, можна прирівняти до дезертирів. Звичайно, можна виправдовуватися, говорити, що податки все одно крадуть, але якщо не намагатися змінити країну, точно нічого не вийде. Два роки тому Україна прийняла рішення рухатися в Європу, а Європа тримається на малому і середньому бізнесі. І ось тут варто поставити собі питання: "Я сплачую зарплати в конвертах чи я сплачую податки, необхідні для соціальних потреб?" Потрібне усвідомлення того, що бізнес є головним фактором для забезпечення нормального функціонування країни.

Як я вже говорив, сильна країна - це в першу чергу сильні малий і середній бізнес. Я вважаю, що успішною і сильною може бути лише та компанія, яка закладає в свій фундамент довгострокові перспективи і будує плани розвитку мінімум на 5-10 років.

Якщо говорити про відносини бізнесу і влади, тут можна багато дискутувати. Але я вважаю, що кожен підприємець за можливості повинен брати участь в процесі вибудовування нормальних відносин між владою і бізнесом. Треба разом розробляти норми взаємодії, повинна бути дзеркальна відповідальність - бізнес відповідає перед відповідними державними органами та інститутами, а держоргани - перед бізнесом. А зараз, на жаль, такого немає. І це одне з питань, який на дискусійних майданчиках активно обговорюється.

- Що таке успішність для вас сьогодні? Чи трансформується це поняття у сучасних українців?

Для мене успішність бізнесу - це коли твоя компанія отримує максимально високу оцінку відповідно до міжнародних стандартів. Отримувати прозорий прибуток - також показник успішності. На жаль, цей тренд ще дуже слабкий в Україні, бізнес не надто виявляє бажання виходити з тіні. Але оскільки ми зробили вибір і збираємося стати європейською державою, так чи інакше ми прийдемо до цього. Іншого шляху немає. Ми не можемо говорити, що ми успішна країна з порожнім бюджетом. І не можна сказати, що компанія успішна, якщо вона весь час показує негативний результат. Успіх полягає у вибудовуванні бізнесу відповідно до міжнародних стандартів, які передбачають повагу до себе, до країни, в якій працюєш, до співробітників, споживачів.

Щодо нас, ми чітко дотримуємося тих обіцянок, які дали нашим споживачам ще в самому початку. Ми варимо пиво, роблячи акцент не на кількості та низькій ціні продукту, а на його якість. Ми робимо наше пиво для людей, які не просто п'ють пиво, а для людей, які розуміють продукт, його смакові якості, культуру споживання.

- Що б ви порадили бізнесменам? Яких принципів варто дотримуватися в таких складних обставинах і що повинно бути головною метою?

Основне - робота, якою ви займаєтеся, не повинна завдавати болю. Для цього періодично варто робити самому собі переатестацію і визначати, чи тим бізнесом ви займаєтеся. Проаналізуйте свої таланти. Якщо ж те, що ви робите, не приносить очікуваних результатів або бізнес не прогресує, не досягає нових висот, варто подолати свій страх і ризикнути щось поміняти, навіть кардинально. Треба просто відчути себе і не боятися змін.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами Новое время /
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 1
  • Petro Okhotin Petro Okhotin 22 лютого, 11:34 Згоден 0 Не згоден 0 Дійсно, важко поважати компанії, що не платять податки. Але і держава не має затягувати зашморг на шиї бізнесу. Ми не маємо забувати, що бізнес - не ворог розвитку, а - навпаки. Епоха Відродження не відбулась би без середнього класу Флоренції, а Британія не правила б морями без Ост-Індської компанії. Президент і Уряд мають пам'ятати про ці приклади, випрацьовуючи правила гри для підприємців відповісти цитувати Дякуємоспам
Вибір редакції