Ціни на алкоголь постійно ростуть, але українці п'ють його все більше

Ціни на алкоголь постійно ростуть, але українці п'ють його все більше

Українці п'ють все більше

Експерти впевнені, що постійне підняття цін на алкоголь не змусить українців менше пити, а лише збільшить кількість "кустарної" продукції на ринку.

Міністерство доходів і зборів України пропонує ввести акцизні марки нового зразка з трирівневим захистом від підробки. Введення нових акцизних марок стане одним з етапів створення комплексної автоматизованої системи обліку обороту алкогольних напоїв і тютюнових виробів, суть якої в повному контролі за виробництвом, оптовими поставками і роздрібною торгівлею підакцизними товарами.

Вже з 1 квітня 2013 року акцизні марки для алкогольних виробів можуть подорожчати з 10 коп. до 27 коп., а для сигарет - з 5,5 до 14,2 коп.

Це не єдина "приємна" новина для українців. Крім можливого підвищення вартості акцизних марок, у березні в Україні набуває чинності другий етап регулювання цін на алкогольну продукцію.

Нагадаємо, в кінці минулого року Кабінет міністрів затвердив постанову про підвищення мінімальних відпускних цін на спиртне. Так, у грудні найдешевша півлітрова пляшка горілки в роздробі подорожчала з 26,1 грн до 28,5 грн, а в березні цього року ціна досягла 30 гривень

Дана постанова стосується не лише  горілки, але й інших алкогольних напоїв. Таких, зокрема, як коньяк і зброджені напої (сидр, пері та ін.)

Цієї весни оптово-відпускні ціни на коньяк виростуть на 2,6-6,2%, роздрібні - на 17,6% - 20,2% . Зокрема, півлітрова пляшка найдешевшого 40-градусного коньяку "три зірки" подорожчає з 33,08 грн до 38,9 грн, "чотири зірки" - з 37,16 грн до 43,9 грн, "п'ять зірок" - з 41,1 грн до 49,4 грн.

Великим виробникам, які сконцентрували у себе велику частку ринку, зростання цін тільки на руку. Адже так у них виросте виручка. Ще взимку горілчаники вважали, що ціни на міцні спиртні напої можуть бути і вищими за ті, які визначили в Кабміні. Наприклад, у компанії Nemiroff вважають, що мінімальна роздрібна ціна  на горілку має становити 33 гривні.

Опитані ТСН.ua експерти вважають, що в основу розрахунків виробників алкогольної продукції вже закладені нові економічні ризики і витрати на комунальні послуги. "За минулий рік виросли ціни на енергоносії, зарплати і вартість спирту. Цілком природно, що виробники алкогольної продукції наполягли на підвищенні цін", - розповів ТСН.ua співрозмовник з Мінфіну.

"Ймовірно, крім витрат на комунальні послуги виробники закладають у собівартість і новий курс долара", - вважає Максим Каверін, податковий консультант.

Рука держави

А ось з підняттям цін на акцизні марки виробники спиртного не згодні. За останні десять років Україна тричі переживала процес заміни акцизних марок на нові, "більш прогресивні" зразки: у 2003-му, 2005-му і 2008-му роках. І кожного разу втрати несли виробники, адже вони закуповують марки наперед.

Так, наприклад, величезні втрати горілчаники понесли в 2008 році. Несподівано ввівши нову акцизну марку, держава пообіцяла повернути сплачені гроші за вже недійсну. Ціна питання для ринку становила близько 25 млн гривень. Компенсацій виробники так і не дочекалися.

Однак заміна акцизних марок та інші нововведення чиновників у регуляції ринку алкогольної продукції вплинули на ціни. Так, починаючи з 2000 року, ціну лише на горілку в Україні переглянули п'ять разів. Ще в 2001 році півлітра горілки можна було купити в супермаркеті всього на шість гривень. Останній раз ціни на горілку переглядали у серпні минулого року - тоді мінімальна роздрібна ціна зросла з 17 гривень до 26 гривень. 

Тим не менш, пити українці менше не стали. Навпаки, останні тенденції говорять про те, що наші співгромадяни стали частіше купувати міцні алкогольні напої. Так, за даними асоціації "Укргорілка", в Україні в січні-червні 2012 року збільшилося виробництво горілки на 15,1%, до 15,43 млн дал, з яких на внутрішньому ринку продано 12,99 млн дал, що на 20,1 % більше, ніж за аналогічний період минулого року. 

А ось виробництво пива і вина в Україні скоротилося. За даними асоціації "Укрпиво", в січні-червні споживання пива знизилося на 2%. За даними директора асоціації "Виноградарі та винороби України" Сергія Михалечка, продажі вина впали на чверть. 

"У народі побутує думка, що міцний алкоголь - ефективний антидепресант, тому в складні кризові часи наше населення п'є горілку. Пік споживання міцних спиртних напоїв в Україні припав на початок 90-х, кінець 90-х і 2008 рік - тобто на кризові періоди. А от вино та інші слабоалкогольні напої жителі нашої країни частіше купували у відносно благополучні 2005-2007 роки", - зазначає психолог Олена Довга.

За даними президента українського аналітичного центру Олександра Охріменка, за перше півріччя минулого року українці витратили на алкоголь 12 млрд гривень, тоді як на хліб - 1,8 млрд, молоко - 3,5 млрд, а на всі безалкогольні напої разом узяті - 7 млрд гривень. Абсолютним лідером вітчизняного ринку міцного алкоголю виступає горілка: з сотні придбаних українцями пляшок на неї припадає 93%.

Бюджетна спрага

Втім, чиновників такі показники не лякають. Навпаки, в Міндоходів впевнені, що нові акцизи як і підвищення мінімальних роздрібних цін призведе до скорочення кількості "паленки" на ринку.

За даними чиновників, в Україні мінімум третина, а то й половина горілки, яка продається, нелегального походження. Так, за інформацією Державної податкової інспекції, загальний (легальний і тіньовий) обсяг ринку горілки в минулому році оцінювався приблизно в 29 млрд гривень, або 1,1-1,2 млрд пляшок. При цьому умовні втрати акцизного податку становили, як мінімум, 1,8 млрд гривень.

"Акцизні марки нового зразка з трирівневим захистом дозволять захистити ринок від підробленої продукції", - запевняють у Міністерстві доходів і зборів.

Там, відзначають: неякісне спиртне щорічно забирає сотні життів наших співвітчизників. За статистикою, за рік кожен українець випиває 82 літри спиртного або близько 20 літрів абсолютного спирту. Відповідно до загальноприйнятих міжнародних норм, вимираючою вважається нація, яка вживає більше 8 л чистого спирту на душу населення на рік. За даними вітчизняних медиків, в даний час в Україні налічується 700 тисяч тільки офіційно зареєстрованих алкоголіків. На шість питущих чоловіків припадає одна жінка. Рекордними темпами в нашій країні зростає і дитячий алкоголізм.

Однак більшість експертів вважає, що "нові" акцизні марки і ціни не призведуть до зменшення неякісного кустарного продукту.

"Алкоголізм - це хвороба. Її треба лікувати медикаментозно, а не новими цінами. Високі ціни на алкоголь навпаки переорієнтують покупця на більш дешевий продукт сумнівної якості. Зайдіть в будь-який сільський магазин, і ви побачите, скільки там продається паленої горілки. Але як вважає споживач? Раз продають у магазині - значить купувати і пити можна", - резюмує Олена Довга.

Світлана Єрьоміна

А чи підтримуєте Ви підняття цін на алкоголь? Залишайте свої коментарі під публікацією.

Повʼязані теми:

Наступна публікація