Ментор унікального в Україні бізнес-інкубатора: Не робіть свою ідею секретом, розкажіть про неї всім

Валентин Яроменко
Валентин Яроменко розповів також про те, як зробити свій бізнес успішним, маючи лише ідею, про правила ведення підприємництва в Україні та ключові моменти, на які варто звернути увагу молодим фахівцям.

Наприкінці вересня в Україні запрацював унікальний бізнес-інкубатор. Провідні бізнес-коучі, успішні підприємці та банкіри навчають тонкощам і секретам ведення бізнесу молодих стартаперів.

Вони допомагають українцям, які мають знання та креативні ідеї, однак позбавлені бізнес-досвіду і відповідних навичок. Головна мета інКУБатора – допомогти перспективним підприємцям виростити свою власну справу з ідеї.

Валентин Яроменко – CEO консалтингової компанії з продажу "Mark&Sales", власник найбільшого освітнього проекту України в галузі продажів "White Sales School". Також він один із менторів інКУБатора, де допомагає учасникам у підготовці проекту до самостійного життя і ділиться своєю унікальною філософією "білих продажів".

Вже в 21 рік Валентин керував своїм відділом продажів у банку, а в 22 став директором з продажів у страховій компанії. Починаючи з 2007 року він створив і розвиває 2 унікальних для України бізнеси з власною філософією і підходом.

Ми поговорили з Валентином детальніше про бізнес-інкубатор, про його філософію "білих продажів", про те, як зробити свій бізнес успішним, маючи лише ідею, про правила ведення підприємництва в Україні та ключові моменти, на які варто звернути увагу молодим фахівцям, які задумали втілити свої неймовірні ідеї в життя.

- Валентине, ви є автором філософії "білих продажів", про яку в однойменній книзі писав Роман Петров, розкажіть докладніше, в чому полягає сенс цієї практики?

- Білі продажі – це радше філософія, ніж практика або методика. Я відмовився вигадувати велосипед, а скоріше вирішив визначити єдині цінності продажу, визначити "добре" і "погане".

Фактично, ми виключили з інструментів і методик продажів все те, що викликає негатив, і склали єдину "чисту" систему продажів. Наприклад, ми не приймаємо холодні дзвінки, жорсткі переговори, роботу з запереченнями тощо. Без усього цього можна обійтися. Більше 5 років існування нашої школи (White Sales School – ред.) це наочно підтверджують.

Принцип білих продажів – продавати тоді, коли це потрібно, тому – кому це потрібно. Мета продавця не продати якомога більше і дорожче, а вирішити проблему клієнта найкращим чином, навіть якщо він цього разу нічого не купить.

“Сьогодні той, хто зважиться зробити перші кроки, може не просто створити бізнес, але і за кілька років стати його лідером”

Валентин Яроменко

- Ви часто виступаєте з лекціями з бізнес-психології. В яких проектах довелося взяти участь? В яких країнах?

- Я раніше не зараховував себе до бізнес-психологів. Я часто виступаю, але теми моїх виступів лежать у галузі продажів та управління продажами. Іншими словами, я, звичайно ж, ділюся своїми спостереженнями і досвідом з управління людьми, комунікацій з клієнтами, але експертом в психології себе не вважаю.

Я молодий спікер, тому довелося виступати практично в кожному великому місті нашої країни, на ключових подіях ринку продажів. В інших країнах мені платять за консалтингові проекти моєї компанії, виступати там поки не було приводу.

- Як ви потрапили до інКУБатора? Яка ваша роль в проекті? І в чому полягає ідея самого інКУБатора?

- В проект нас запросили друзі з ПриватБанку. Наша компанія виступає в двох іпостасях: освітній партнер – ми створили спеціально для проекту навчальну програму з продажу – та менторство – воно полягає у допомозі частині учасників (на цей момент 6 осіб) у підготовці їхнього проекту до самостійного життя.

Мені здається, основне завдання цього проекту – це стати стимулом для тих, хто давно думає про бізнес. Масштаб проекту, ресурси ПриватБанку і всіх партнерів проекту можуть дати дійсно все, що необхідно молодому бізнесу.

З іншого боку, проект не дає чарівної таблетки, яка зробить усіх успішними підприємцями. Тут все чесно, ми готові допомогти і навчити кожного, хто цього потребує. Готові відповідати на складні запитання, давати практичні рекомендації, знайомити з потрібними людьми, допомагати в продажах, маркетингу, а також залучити інвестиції в проект. Все це робиться тільки для тих, хто дійсно вирішив будувати свій бізнес, приділяти своїй мрії час і сили.

“Сама по собі ідея не варта нічого, поки не почне реалізовуватися. Немає сенсу записувати ідеї до списків, зберігати в секреті.”

Валентин Яроменко

- Який проект ІнКУБатора вас найбільше вразив?

- Мені сподобалися практично всі проекти, які пройшли до фіналу. Більша частина учасників не просто думають про бізнес, але вже мають продукт, перших клієнтів. Вони не стали чекати кращого часу, вільних грошей, а почали реалізовувати свою мрію. Нам залишилося допомогти і направити.

Я виділю кілька проектів, з якими мені вдалося особисто вже почати працювати. Це проект "LoveBox" Наталії Ваховської – сервіс подарункових тематичних наборів для пар. Проект вже існує і продається. Наталя прийшла до ІнКУБатора за знаннями та рекомендаціями, і вже на старті почала це отримувати від менторів та організаторів. Це унікальний для ринку продукт, упевнений, у неї все вийде.

І ще один – унікальна система проти викрадення авто Геннадія Богаченка. Створене хлопцями "в гаражі" рішення без реклами сайту вже щотижня встановлюється на автомобілі. Не маючи бренду, комплексної рекламної кампанії, Геннадій отримує клієнтів за рекомендаціями. Впевнений, що отримавши на проекті рекомендації з продажів, маркетингу і управління підприємством від нас та інших менторів, у хлопців величезні шанси на успіх. Варто також зазначити, що зараз вони розвивають бізнес з продажу свого рішення.

- Ви навчаєте молодих стартаперів тому, як реалізувати свою бізнес-ідею і монетизувати її в подальшому. Які правила гри зараз на українському ринку?

- Ми вчимо "молодих" душею стартаперів. Почати бізнес страшно, думати про його успіх просто не прийнято. Головним гальмом розвитку підприємництва я вважаю не владу, не війну, а мотивацію людей. Її немає.

Сьогодні той, хто зважиться зробити перші кроки, може не просто створити бізнес, але і за кілька років стати його лідером. Конкуренції немає, попит сьогодні не задоволений.

- Чи є якийсь універсальний рецепт, як зробити свій бізнес успішним і заробити свій перший мільйон? І чи варто взагалі ставити перед собою таку екзистенціальну мету – заробляти цей самий мільйон?

- Вдале весілля (посміхається – ред.). Мені здається, немає універсальних рецептів та мотиваторів. У кожного свій стимул, який штовхає щоранку на роботу 7 днів на тиждень, по 12-14 годин. Головне його знайти. Тоді веселіше коротати роки на шляху до успіху і першого мільйону.

- Новообраний президент США Дональд Трамп каже, що немає нічого більш злочинного для фінансового благополуччя, ніж придумати відмінну ідею і не спромогтися реалізувати її. Виходячи з цього, що потрібно для того, щоб ідею таки вдалося реалізувати?

- Почати її реалізовувати просто зараз, не відкладаючи на потім. Я вважаю, що сама по собі ідея не варта нічого, поки не почне реалізовуватися. Немає сенсу записувати ідеї до списків, зберігати в секреті. Не варто чекати відповідного моменту для її реалізації. Більш того, навіть якщо немає геніальної ідеї, але є бажання почати конкретний бізнес – починайте його робити. Ідеї приходять тоді, коли починається процес.

У нас в компанії існує навіть таке правило, зіткнувшись з проблемою або завданням, потрібно почати писати план щодо її виконання. Рішення приходить в процесі дій, а не довгих роздумів.

Я також рекомендую не робити свою ідею секретом. Ніхто не зможе реалізувати вашу ідею так, як ви. Тому спробуйте навпаки всім розповісти про ту ідею, яку ви вирішили реалізувати. Після того, як Ви розповісте своїм друзям, що вирішили відкрити свій бізнес, вам допоможе закон послідовності. Сказавши – доведеться робити.

- Нещодавно у нас було інтерв'ю з українцем, який працює в Твітері, він розповідав про правила ведення бізнесу в США, і вони дуже відрізняються від України. З якими складнощами українські бізнесмени, на вашу думку, стикаються у нас?

- Люди і гроші. У нас слабкий рівень освіти, що фактично ставить завдання бізнесу шукати готових співробітників у конкурентів, або брати після вишу і вчити з "нуля". У нас дорогі гроші, що гальмує можливість розвитку більшості перспективних компаній. Але складності умовні, нічого не заважає сьогодні почати вести бізнес за кордоном, сплачуючи податки в нашій країні.

Раніше з проблемою кадрів зіткнулася і наша компанія. Наш основний бізнес – організація та управління продажами інших компаній. Фактично, ми "директор з продажу в оренду". Нам потрібні були досвідчені продавці, а в країні у нас всі самоуки (ні школи, ні виш продажам не навчають). Тут або шукати досвідчених і переучувати, або молодих – і навчати їх у всьому з чистого аркуша. Ми вирішили вчити самостійно. Ми відбираємо мотивованих людей, готових працювати, і даємо їм готову систему і алгоритми роботи. Мені здається, що та компанія, яка не зможе організувати всередині себе ефективний процес навчання і підвищення кваліфікації – приречена на деградацію.

“Відкладіть книги зі створення бізнесу, тренінги особистісного зростання і поради гуру – просто продайте свою мрію першому клієнтові.”

Валентин Яроменко

Що стосується питання грошей, я рекомендую брати правило "Продай!". Буквально розуміючи – потрібно залучати гроші, продаючи свій бізнес – клієнтам, співробітникам, інвесторам. Залучаючи співробітників до стартапу, важливо продати їм ідею і мету, це дасть можливість залучити до команди більш "дорогих" співробітників.

Навіть якщо ваш товар не готовий, його можна продати авансом клієнтам. На цьому побудована модель Kickstarter, так продавала перші роки Tesla. Головне пам'ятати, що головна цінність вашого бізнесу – це ваша репутація, і тому виконати обіцянку ви повинні будь-якою ціною.

Інвестору також варто продавати участь у проекті, як окремий продукт. Враховувати його потреби, говорити про його біль, показувати вигоди для нього. Найчастіше презентація для інвесторів виглядає як ода самому собі з елементами прохання на виживання.

- Якщо, наприклад, в США, зараз більше стартапів спрямовані на sustainable технології, тобто ті екосистеми, які не самовироджуються, а весь час регенеруються, що насамперед необхідно розвивати в Україні?

- В Україні велика частина бізнесу продає здобуті ресурси або перепродує продукт іноземного виробництва. Майбутнє все ж за готовими продуктами з доданою вартістю. Нам потрібно навчитися створювати кінцевий продукт, будувати бренд. Не варто займатися тим, чим займаються інші. Варто забути про авторитети, схеми, звичні моделі.

Я рекомендую до аналізу підходити кількома кроками – обрати ту галузь, на якій ви знаєтеся і яка вам цікава. Щоб це зробити простіше, згадайте свій досвід клієнта, ті сфери, де ви залишилися незадоволеними. Галузь, у якій ви як клієнт не знайшли ідеальної пропозиції, може стати сферою вашого бізнесу.

Далі варто подивитися, як працює цей ринок в інших країнах. Я також рекомендую виписати суміжні сфери, які більш розвинені, і вивчити їхню модель бізнесу. Наприклад, у галузі нерухомості зараз спостерігається тренд "смарт-квартир". Цю аналогію можна застосувати в різних інших бізнесах: логісти – "смарт-перевезення", аптеки – "смарт-аптеки", БЦ – "смарт-офіси"... Всі інновації на стику ринків і бізнесів, що розвиваються.

- Наостанок, що слід пам'ятати молодому бізнесменові, на які критерії варто насамперед звернути увагу?

- Дорогу здолає той, хто йде. Відкладіть книги зі створення бізнесу, тренінги особистісного зростання і поради гуру – просто продайте свою мрію першому клієнтові. Він дасть гроші, впевненість та найкращий урок.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами ТСН.ua /
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції