На "автомобільній" паніці можуть добряче заробити імпортери

На "автомобільній" паніці можуть добряче заробити імпортери

Українцям пропонують пересісти на вітчизняні авто

ТСН.ua дізнавався, чи справді ціни на іноземні авто можуть зрости, і кому вигідні розмови про неминуче здорожчання.

Міністр економічного розвитку і торгівлі Петро Порошенко підтримав рішення Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі про введення спеціального мита на імпортні автомобілі. Такі заходи, за його словами, допоможуть захистити український ринок автомобілебудування.

Якщо ініціатива Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі та Петра Порошенка знайде підтримку в Кабміні, іноземні машини в Україні в середньому подорожчають на 6-15%. Зростання мита торкнеться близько 80% іномарок. Таке підвищення, вважають учасники ринку, може зупинити продаж імпортних машин в Україні.

"Бідні" дилери

Вперше про можливість підвищення мит на імпортні авто (при вступі до СОТ у 2008 році Україна знизила її з 25% до 10%) заговорили ще в 2011 році. Асоціація Укравтопром, яка представляє інтереси українських автовиробників, ініціювала спеціальне розслідування, за підсумками якого мало бути прийнято рішення про введення додаткового мита на автомобілі з об'ємом двигуна від одного до 2,2 літра.

За його підсумками Міжвідомча комісія рекомендувала ввести додаткове мито терміном на три роки на авто з об'ємом двигуна 1-1,5 л - в розмірі 6,46%, а на авто з двигунами 1,5 - 2,2 л - 15,1%. Зараз розглянути рекомендацію про введення мита повинен Кабмін.

Починаючи з 2008 року, справи на авторинку йдуть не дуже добре. Падіння гривні по відношенню до євро та долара і без того підвищило ціну на іноземні автомобілі для українців майже на 30%. Платоспроможність населення різко впала, а банки збільшили відсотки з автокредитування. Так, зараз автокредит дають в середньому під 20-25% (строком на п'ять-сім років), до кризи авто можна було придбати під 9% річних.

Додало проблем імпортерам 13%-е мито, що вводилося в Україні в 2009 році. Тоді, за оцінками експертів ринку, держбюджет недоотримав близько 500 мільйонів гривень податків, самі ж імпортери, розпродавши товар, ввезений до 2009 року, були змушені туго затягнути пояси.

Нові спецмита здорожчать авто для українців ще більше, адже дилери не поспішають взяти оплату нового мита на себе. "Якщо ціни виростуть ще, нам доведеться закриватися. У нас і так зараз продажі йдуть з рук геть погано", - пожалівся ТСН.ua директор одного зі столичних автосалонів. За його словами, зараз максимальна націнка на імпортні авто становить близько 5-7%, тобто якщо мита запровадять, автодилери будуть змушені перекласти ці витрати на плечі покупців.

 Так, наприклад, з введенням такого мита Renault Duster подорожчає приблизно на 20 000 гривень (з 136 тис гривень до 156 тисяч), а Honda Civic sedan майже на 30 000 (з 194 тисяч гривень до 223 тисяч гривень).

У Всеукраїнській асоціації автоімпортерів і дилерів (ВААІД) підтверджують, що після введення спецмита більшості автосалонів доведеться або серйозно піднімати ціни, або закриватися. "Візьміть ставку і додайте ПДВ. Машини першого класу подорожчають на 7%, а іномарки другого класу здорожчають на 18-20%", - зазначає Олег Назаренко, генеральний директор ВААІД.

Автоімпортери вважають, що введення спецмита призведе до скорочення українського авторинку за підсумками року на 10%, замість запланованого зростання на 9% -13%.

При цьому в ВААІД наполягають на тому, що підвищення мит крім розорення автосалонів, приведе ще і до серйозних втрат для бюджету країни. "За даними митниці, середня вартість ввезеного автомобіля 18,3 тисячі доларів, тобто зараз держава отримує з кожного автомобіля 1830 доларів. Додаткове мито може привести до того, що тепер іномарки можуть завозити, як машинокомплекти, сплативши до бюджету лише 100 євро ", - відзначають в Асоціації.

Місцеве лобі

А ось на думку представників корпорації УкрАВТО (представляє інтереси вітчизняного автопрому), введення спецмита - не приведе до великого збільшення цін, і не зробить істотного впливу на ринок, зате дасть невелику перевагу вітчизняним автовиробникам.

Через ввезення великої кількості імпортних машин в Україну, місцеві автовиробники, за словами Петра Порошенка, зазнають збитків. Так, за даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі, за останні три роки обсяги виробництва українських автомобілів різко скоротилися, було втрачено понад 12 000 робочих місць.

"В країні різко зростає частка товарів іноземного виробництва, і частка автомобілів в платіжному балансі складає значну частину. На це не можна не реагувати ", - підкреслює міністр економічного розвитку і торгівлі.

Зокрема, основні країни-постачальники автомобілів в 2010 році збільшили поставки: Японія на 15%, Туреччина -17%, Румунія - 33%, Південна Корея - 79%, Німеччина - 197%. У вітчизняних виробників, зростання продажів за цей період значно скромніше, близько 16%.

Новину про введення спецмита вітчизняні автовиробники зустріли з оптимізмом. "Нашій компанії це дозволить запустити повномасштабне виробництво автомобілів і завантажити потужності підприємства на 100% (зараз 15-20%). Такі кроки повернуть в автомобілебудування робочі місця не менш як для 10 тис. осіб, а зростання продажів української продукції дозволить збільшити відрахування до бюджетів всіх рівнів і спеціальні фонди ", - заявив Олег Боярин, голова спостережної ради заводу "Єврокар" в одному зі своїх недавніх інтерв'ю. На його думку, всі ці заходи стануть поштовхом для приходу в Україну іноземних інвесторів з метою будівництва нових автозаводів.

"Схожі заходи робили всі країни-члени СОТ, що давало можливість ефективно використовувати потужності місцевих підприємств і збільшувати обсяги виробництва. Це єдиний спосіб підтримки українського автопрому ", - погоджується голова правління ЗАЗу Микола Євдокименко. За даними асоціації "Укравтопром", на сьогоднішній день діють мита і в багатьох країнах-членах СОТ: в Китаї - 25%, Бразилії - 35%, Індії - 105%.

Наводять аргументи і українські чиновники. "Левова частка іноземних виробників мають заходи держпідтримки і субсидій. Європа виділила 100 мільярдів євро на підтримку автомобільної галузі. Певних заходів було вжито в США, Японії і Кореї. У Росії виділено кошти на підтримку своїх автомобілебудівників", - каже Петро Порошенко. У той же час, він підкреслює, що українські виробники авто не отримували бюджетну підтримку і на них не поширювалися заходи державної підтримки, тому вони виявилися неконкурентоспроможними.

Втім, міністр не зовсім правий - українські автовиробники теж мали пільги та преференції, та й часу для власного розвитку у них було достатньо. Так, з 1998 по 2008-й рік для автозаводів розташованих в Україні діяв закон про пільги та преференції, причому до 2004 року деякі українські автовиробники (наприклад, ЗАЗ), не платили навіть ПДВ. Однак, за цей час не було розроблено жодної нової моделі, а на конвеєрі випускалися здебільшого лише авто з китайських машинокомплектів.

Можливий сценарій

Нові мита можуть стати реальністю вже влітку. Якщо ж це відбудеться, то, за словами фінансового директора компанії "Автоальянс" Дмитра Дьоменко, авто на складах вистачить на 2-3 місяці реалізації, навіть якщо завезення припиниться завтра. Після цього ціни піднімуться на рівень мита, і відбудеться обвал ринку.

Втім, в імпортерів є велика надія на чиновників інших держав. Введенням додаткових мит в Україні дуже не задоволені у Світовій організації торгівлі. Так, нещодавно делегація Японії в СОТ заявила, що в разі введення таких обмежень Україна грубо порушить правила організації. Проти підвищення мит виступають і в ЄС. У Брюсселі кажуть, що введення спецмита може погіршити ситуацію навколо створення зони вільної торгівлі між ЄС і Україною.

Існує надія на те, що на зниження мит вплине позиція Росії, яка не дозволить Україні підняти ціни (в даний момент багато іномарок-бестселерів - наприклад, Hyundai Accent, Volkswagen Polo Sedan, Kia Rio - виробляється в Росії).

Не на користь введення мит говорять і осінні вибори до Верховної Ради - навряд чи чиновники, що представляють у своїй більшості провладну партію, ризикнуть так сильно вдарити по гаманцях потенційних виборців.

Найбільш вірогідний сценарій, за яким можуть розвиватися події, - введення спецмита після виборів до Верховної Ради, причому не на 6-15%, а на 5-7%. В цьому випадку і Укравтопром отримає цінові переваги, та й імпортери не сильно постраждають.

А нинішня ж паніка, не виключено, нагнітається в інтересах самих імпортерів. Злякавшись швидкого істотного подорожчання іномарок, українці поспішать за покупками в автосалони. Торік літні чутки про підвищення мита восени допомогли автодилерам дуже непогано заробити.

Повʼязані теми:

Наступна публікація