На лезі ножа. Чим загрожує Україні шокове підвищення тарифів

© pay.vn.ua
З одного боку, це справа потрібна - Україні необхідно зрештою розірвати зі своїм соціалістичним минулим. Але з іншого - не полишає думка, що щось ми знову робимо не так.

В Україні триває шокове підвищення тарифів. Шокове - тому що і швидко, і набагато. Експерти зазначають, що реформи у ЖКГ неабияк потрібні, але влада перестаралася з процентом підвищення (тарифи зросли у 4-7 разів), адже доходи українців, якщо і зростають, то набагато меншими темпами.

Тарифна терапія триває вже другий рік. Постійним зростанням цін на газ, тепло, холодну та гарячу воду і світло ознаменувався весь 2015 рік. Таким чином влада намагається привести тарифи до економічно-обґрунтованих, ринкових. Суми в платіжках протягом року зросли в кілька разів.

2016 року ця політика отримала продовження. І відбувається вона за графіком. Два чергових підвищення українці вже пережили – з 1 березня – на світло (тепер 57 коп. за кВт/год), з 1 квітня – на газ (тепер 6,879 грн/куб. м). А вже з 1 липня у ціні зросли гаряча вода й опалення.

Трохи пізніше, від початку осені, знову зросте у ціні електроенергія. До речі графік розписано до 2017 року включно.

Графік підвищення тарифів на електроенергію

Норма споживання

Новий тариф, у копійках за 1 кВт/год

 ІЗ 1 ВЕРЕСНЯ 2015 РОКУ (нинішній тариф)

До 100 кВт/год

45,6

100-600 кВт/год

78,9

Понад 600 кВт/год

147,9

 ІЗ 1 БЕРЕЗНЯ 2016 РОКУ 

До 100 кВт/год

57,0

100-600 кВт/год

99,0

Понад 600 кВт/год

156,0

 ІЗ 1 ВЕРЕСНЯ 2016 РОКУ 

До 100 кВт/год

71,4

100-600 кВт/год

129,0

Понад 600 кВт/год

163,8

 ІЗ 1 БЕРЕЗНЯ 2017 РОКУ 

До 100 кВт/год

90,0

100-600 кВт/год

168,0

Понад 600 кВт/год

168,0

Підвищення ціни на електроенергію знову вдарить по цінах на воду. Як сталося кілька тижнів тому. У середині червня через зростання тарифів на електроенергію регіональні водоканали звернулися до Нацкомісії з регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг з пропозицією підвищити тарифи і на холодну воду та водовідведення, що і було зроблено. 

Плату за використання холодної води підвищать на суму 5 до 50% - залежно від регіону. Нові тарифи будуть уведені поступово у всій Україні. Це залежить лише від оперативності постачальників, які мають звернутися до Нацкомісії. Поки що тарифи на холодну воду зросли у Києві, Жмеринці, Дніпродзержинську, Краматорську, Житомирі, Запоріжжі та у низці інших міст. Для прикладу, у столиці ціна на холодну воду з 10,24 грн за кубічний метр зросте до 13,77 грн. Повний список перших "щасливчиків" було озвучено на засіданні Комісії - на відео нижче.

Холодна вода здорожчає не по всій країні одночасно

Гроші 16 червня, 16:48
Чергове здорожчання тарифів на холодну воду від 5 до 50%. Холодна  вода здорожчає  не по всій країні одночасно, а по регіонах – поступово.

Через ту саму електроенергію, а також паливний і зарплатний складники, трохи раніше підвищили й тарифи на гарячу воду й опалення. Ціна на гарячу воду для різних міст також буде різною. У Києві тариф на послугу гарячого водопостачання з липня зросте у 1,9 разу до 71-77 грн/куб. м. А от у Вінницькій області максимальна вартість гарячої води за наявності рушникосушки складатиме 87 грн, без - 80 грн.

Тарифи "Київенерго" на централізоване опалення

Послуга

Ціна до 1 липня 2016 року

Ціна після 1 липня 2016 року

Різниця

Вартість за 1 Гкал

657,24 грн

1416,96 грн (із ПДВ)

Більше на 759,72 грн або в 2,16 разу

Для споживачів без теплових лічильників

16,14 грн за 1 кв. м

32,97 грн за 1 кв. м (із ПДВ)

Більше на 16,83 грн або 2,04 разу

 

Тарифи "Київенерго" на теплову енергію

Послуга

Ціна до 1 липня 2016 року

Ціна після 1 липня 2016 року

Різниця

Для потреб населення

531,1 грн/Гкал

1153,8 грн/Гкал (без ПДВ)

Більше на 622,7 грн або в 2,17 разу

 

Тарифи "Київенерго" на централізоване гаряче водопостачання

Послуга

Ціна до 1 липня 2016 року

Ціна після 1 липня 2016 року

Різниця

Для споживачів із рушникосушкою

40,92 грн/куб. м

83,1 грн/куб. м (із ПДВ)

Більше на 42,18 грн або в 2,03 разу

Для споживачів без рушникосушки

37,91 грн/куб. м

76,71 грн/куб. м (із ПДВ)

Більше на 38,8 грн або в 2,02 разу

 

З метою мінімізувати потрясіння для українських гаманців, влада запровадила спрощену систему отримання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг. Якщо 2014 року за субсидією звернулися 739 тисяч сімей, то 2015 року вже вшестеро більше – 4,8 млн родин. 

У цій системі, зазначають експерти, є значні недоліки. Тарифи зростатимуть ще рік, а про доходи родин такого сказати із впевненістю не можна. Чим більше людей звертатиметься за субсидіями, тим більше видатків із бюджету потребуватиме система. Так недалеко і до значного зростання дефіциту держбюджету, що не сподобається тому самому МВФ, серед вимог якого і містилася необхідність приведення тарифів до ринкового рівня.

З одного боку, це справа потрібна - Україні необхідно врешті-решт розірвати зі своїм соціалістичним минулим. Але з іншого - не полишає думка, що щось ми знову робимо не так.

Комунальні тарифи знову зростають

ТСН. 19:30 16 червня, 20:18
Холодна вода здорожчає не по всій країні одночасно, а поступово по регіонах. Ланцюгову реакцію підвищення тарифів викликало квітневе рішення НКРЄ закласти у вартість електроенергії, яку виробляють в Україні із українського вугілля, вартість вугілля в порту міста Роттердам та вартість його доставки в Україну. 

Андрій Новак, голова Комітету економістів України
УНІАН
Андрій Новак, голова Комітету економістів України:

- За останні два роки відбулося дуже різке подорожчання всіх видів енергоресурсів - і газу, і пального, й електроенергії. Зростання цін відбулося у 4-7 разів. Звичайно, що це потягнуло ланцюгову реакцію на всі без винятку товари і послуги, в тому числі й на житлово-комунальні послуги. В умовах, коли за цей період, не зростали соціальні платежі, тобто доходи українців, це серйозний удар по бюджету родин. Якщо зростання триватиме й надалі, ми можемо повернутися до ситуації середини 90-х, коли у нас були масові борги зі сплати за житлово-комунальні послуги. У деяких містах України борги складали до 80%.

Звичайно, зараз змінили механізм субсидій. Але після нового підвищення з 1 травня, до субсидій можуть звернутися вже не 5 млн домогосподарств, а ще додатково 2-4 мільйони. А це вже серйозна загроза для витратної частини бюджету, звідки і виплачується субсидії. Це призведе до значного збільшення дефіциту бюджету, що вже стане проблемою для продовження співпраці з нашими зовнішніми донорами, перш за все з МВФ. Тому уряду зараз треба терміново змінити підходи в цій політиці і задовольняти не лише вимоги й апетити наших основних енергомонополістів, які належать до різних промислово-олігархічних груп. Треба проводити більш збалансовану політику, щоб, з одного боку, задовольняти вимоги МВФ, для якого дуже важливий невеликий дефіцит бюджету і його платоспроможність, а з іншого боку - враховувати платоспроможність населення.

На сьогодні стан ЖКГ є таким, що воно фактично підтримується на рівні мінімального виконання своїх функцій - це і водо-, і теплозабезпечення. Там практично не проводиться модернізація, тому що це фактично державні підприємства, монополісти. А монополісту не треба думати про модернізацію, про підвищення якості надання послуг. Монополіст просто знімає цінову пінку з ринку. Тобто встановлює максимальну ціну, а за неї надає мінімальну якість.

Основне питання зараз - демонополізувати ринок ЖКГ, щоб на нього вийшли різні оператори, а споживач мав можливість вибору між ними. Тільки в таких умовах ціни на житлово-комунальні послуги поступово будуть ставати адекватними стосовно рівню доходів населення. І при цьому буде зростати якість послуг.

На сьогодні український Антимонопольний комітет не виконує свої прямі функції, а українське суспільство стримують активною інформаційною компанією, мовляв, не можна зараз протестувати, страйкувати, тому що у нас війна. Влада, на жаль, дуже вміло прикривається фактором війни, стримуючи адекватну реакцію суспільства на неадекватне підвищення цін і тарифів енергетичними монополістами.

Наша українська ситуація дуже наближається до вірменського сценарію, коли у Вірменії відбулися масові "тарифні майдани". Вірменській владі вдалося їх вгамувати, але ми розуміємо: якщо українське суспільство вийде на черговий Майдан, стримати його буде неможливо. Тому українська влада зараз ходить по лезу ножа, і в будь-який момент це лезо може повернутися проти неї.

Володимир Сіденко, економіст Центру Разумкова
Радіо Свобода
Володимир Сіденко, науковий консультант з економічних питань Центру Разумкова:

- Зараз є реальний ризик, що заборгованість населення за житлово-комунальні послуги зростатиме. Оскільки тарифи займають непропорційно високу частку у структурі витрат населення. Це є свідченням того, що в політиці доходів уряду існують дуже великі проблеми. Зростання боргів загрожує тим, що замість покращення фінансового стану сектору енергетики, може відбутися його погіршення.

Комунальні підприємства тут - найбільш ризикована частина, тому що саме вони недоотримують фінансування. У цій сфері діє ланцюг: комунальні підприємства отримують гроші від населення і потім розраховуються з енергогенеруючими компаніями. І погіршення фінансового стану відбудеться у всіх ланок цього ланцюгу.

Якщо говорити про систему субсидій, то вона вибудувана за неправильною логікою. Система субсидій може працювати, коли вона стосується невеликої частки населення, нехай 5-10%. Але коли більшість населення потрапляє у ситуацію, коли неспроможна платити за житлово-комунальні послуги, це означає, що є системна проблема, яку треба вирішувати іншими засобами - шляхом корекції рівня доходів населення.

Рішення ситуації має бути комплексним. Мають бути вибудувані правильні цінові пропорції. Взагалі-то рівень цін в економіці має менше значення, аніж їхні правильні пропорції. Лише тоді економіка працює.

Корекції тарифів відбувалися у країнах Центральної і Східної Європи, коли вони здійснювали трансформацію, відхід від соціалістичної системи. Найбільш відомий приклад - це Польща з періодом шокової терапії, яку проводив Лешек Бальцерович. І хоча у Польщі реформи відбувалися у менш радикальній формі, оскільки диспропорції цін були меншими, це все одно викликало досить серйозні соціальні збурення. Врешті-решт Бальцерович втратив свою позицію в уряді, а далі реформи продовжували соціал-демократи.

Наша ж політика шокової терапії має чимало вад. Основний аргумент тут - будь-які реформи можуть іти успішно, коли вони зрозумілі населенню і підтримуються ним. А ось наша теза "непопулярні реформи" видається якимось непорозумінням. Реформи не можуть бути життєздатними, якщо вони не популярні. Адже вони мають якраз охопити широкі верстви населення. Тоді вони свідчитимуть про фундаментальні зміни. А весь час робити людям боляче, не вказуючи їм на шляхи виходу з цього болю, - це помилкове рішення.

Ольга Скичко

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами ТСН.ua /
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 38
  • Natalia  Makarova Natalia Makarova 17 червня, 20:31 Згоден 131 Не згоден 5 Сказка "Чиполино" отдыхает!!! Когда же вы нажрётесь, неуважаемые министры?! Хотите свою безмозглость решить за счёт народа? Или у вас программа по массовой ликвидации народонаселения Украины? Тогда вы на верном пути!!! Как в известном фильме "Бриллиантовая рука": чтоб вы жили на одну зарплату, но среднюю зарплату основной массы простых людей!!! відповісти цитувати Дякуємоспам Dmitry Yakushev Dmitry Yakushev 1 липня, 14:27 Згоден 29 Не згоден 1 Дорогой гройсмэн, чудак, а как быть с тем, что все эти непомерные тарифы отразятся в ценах на пищевую продукцию и тп? Причем существенно отразятся? Тут людям тоже кто-то компенсирует? Ах да, на 5℅ повысят минималку. Не факт также, что субсидий хватит на всех. Да и как ты себе представляешь, что 70℅ населения будут с протянутой рукой просить подачек у государства? Это как минимум унизительно. Все это плохо пахнет и будет большая волна в итоге. Так что пакуй, любезный, чемоданы пока не поздно. То, что вы тут затеяли, шоколадная банда, плохо кончится. Мрази цитувати Дякуємоспам
Вибір редакції