Тендерний скандал: Україна сплатила 78 млн гривень виробнику російської військової техніки

Тендерний скандал: Україна сплатила 78 млн гривень виробнику російської військової техніки

За документами ПАЗики "Мрія" українські, але насправді вони виробляються росіянами.

Тендерний скандал вибухнув довкола Міносвіти. Там закуплені шкільні автобуси, котрі за документами нібито українського виробництва, але насправді їх збирали в РФ на підприємстві, котре входить у холдинг, що забезпечує технікою російську армію, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

На транспорт для віддалених українських сіл бюджет цього року виділив понад 640 млн гривень. "Станом ось на сьогодні процес закупівлі триває у нас десь на 380 приблизно автобусів. І процес закупівлі вже завершено на 123 автобуси", - заявила керівник відділу інституту модернізації змісту освіти МОУ Галина Наконечна.

Щонайменше 65 із них – це ті таки ПАЗики "Мрія". Кожен із них коштує більше мільйона гривень. За документами, їх виробляють у Харкові. Однак насправді – заводять із Павлівського автозаводу в РФ. Схему допоміг розкрити юрист-волонтер. "Ситуація на сьогоднішній день виходить досить банальна і аморальна, коли люди у нас, молоді хлопці, гинуть на сході України від зброї РФ, а наша держава закуповує за бюджетні кошти товари російського походження", - каже юрист Михайло Барський.

Україна закупила за бюджетні кошти шкільні автобуси російського походження

Україна закупила за бюджетні кошти шкільні автобуси російського походження

Автобуси ввозять із Росії готовими на 95%. За документами вони звичайні пасажирські. В Україні їх переобладнують на шкільні – замінюють сидіння, прикріплюють ремені безпеки, встановлюють сигнальні маячки і кріплять нове тавро: замість російського ПАЗ – українське ПАЗ "Мрія". "Ось тут сертифікати відповідності – вони були надані, це підприємств "Авто-Холдинг", Харківська область, вулиця Муранова – написано – виробник продукції. Для управління освіти цього абсолютно достатньо", - пояснює керівник департаменту освіти та науки Миколаївської ОДА Алла Веліховська.

Її область також серед тих, хто придбав "Мрію". Але за вказаною адресою на вулиці Муранова у Харкові замість заводу – старий напіврозвалений кінотеатр. На запити ТСН товариство "Авто-Холдинг" нічого не відповіло. У тендерній документації вказаний іще один постачальник "Мрій" – "Радіал Україна". Телефоном спершу там підтвердили, що це саме та фірма, однак щойно почули, що телефонують журналісти з приводу автобусів – передумали. "Ви не туди потрапили. Ви назвали якусь фірму, тут такої немає", - заявили співрозмовники.

Представника "Радіал Україна" журналісти таки зустріли на засіданні Антимонопольного комітету. На ньому вітчизняні виробники автобусів намагалися опротестувати один із виграних росіянами тендерів. "Без коментарів, я вільний слухач. Я не даю ніяких коментарів", - заявив чоловік і втік від преси.

Прохання українських виробників скасувати результати тендеру Антимонопольний комітет не задовольнив. Чому – пояснюють у Міносвіти. "Законодавство дає однакові права резидентам і нерезидентам. Тому треба вносити зміни… Єдине, що міністерство може зробити – ми рекомендуємо надавати перевагу вітчизняним виробникам", - заявила керівник відділу інституту модернізації змісту освіти МОУ Галина Наконечна.

За законом, тендер виграє той, хто запропонував меншу ціну. Найбільше волонтерів обурює те, куди саме можуть піти українські бюджетні кошти. Адже підприємство ПАЗ входить у великий російський холдинг, який займається оборонним виробництвом. Отже, до українських грошей матиме стосунок, наприклад, підриємство УРАЛ, яке виготовляє вантажівки для російської армії. Здогадатися, куди вони потім можуть поїхати – не важко.

Вітчизняні виробники і волонтери вже звернулися в СБУ, МВС, Раду національної безпеки з проханням втрутитись у ситуацію. Відповіді поки що не отримали. На придбання російських "Мрій" Україна вже витратила щонайменше 78 мільйонів гривень.

Кореспондент ТСН Іван Гребенюк

Повʼязані теми:

Наступна публікація