В Україні дали "зелене світло" бізнесу. Економісти пояснили важливість отримання траншу МВФ

В Україні дали "зелене світло" бізнесу. Економісти пояснили важливість отримання траншу МВФ

Фото: Reuters

Україна більше року жила без траншу МВФ. Сума його кредиту зараз не така вже й важлива для бюджету чи Нацбанку.

Україна нарешті отримала черговий транш від МВФ у розмірі $ 1 млрд. Цього з нетерпінням очікували усі політики та фінансисти країни, адже ця подія є знаковою та істотно впливає як на економіку, так і на репутацію країни. Фонд дає гроші – виходить, Україна варта довіри. Відповідне рішення було прийнято 14 вересня під час Ради директорів МВФ у Вашингтоні.

Останній транш від Міжнародного валютного фонду Україна одержала ще в серпні 2015 року.

Відтак, протягом цілого року Україна існувала без коштів від МВФ, що, своєю чергою, унеможливило одержання нею допомоги від інших міжнародних донорів.

Ще навесні минулого року Україна домовилася з МВФ про 17,5-мільярдне кредитування на 10 років і пообіцяла щоквартально повертати позичене.

Тоді Рада директорів МВФ змінила програму Stand-by для допомоги Україні на Механізм розширеного фінансування, в рамках якого протягом чотирьох років фонд зобов'язався порціонно надавати державі кредит.

По факту Україна одержала два транші загальною сумою $ 6,7 млрд, що становить лише третину обіцяного.

Кредитування для України: в МВФ вирішуватимуть, чи давати позику для Києва

Кредитування для України: в МВФ вирішуватимуть, чи давати позику для Києва

Як повідомляється на сайті Міністерства фінансів України, для отримання цих позик державі довелося виконати низку умов, передбачених угодою.

Зокрема, Верховна Рада прийняла закони, що посилили ефективність Нацбанку, захист вкладів громадян і полегшили їхній доступ до депозитів у проблемних банках, а головне – зобов'язали держслужбовців надавати повну інформацію про свої доходи і майно.

Як наслідок, одержали перший березневий транш 2015 року розміром у $ 5 млрд. Кошти позики спрямували на бюджетні потреби й відновлення золотовалютних резервів.

Однак, після останнього перерахування $ 1,7 млрд у серпні минулого року, що повністю пішли на поповнення резервів Нацбанку, МВФ виплати призупинив.

Наприкінці 2015 року заступник міністра фінансів Артем Шевальов припустив, що третій і четвертий транші (по $ 1,7 млрд кожен) МВФ може об'єднати.

І за його тодішнім припущенням, Україна могла їх отримати ще на початку 2016 року, після перевірки міжнародними експертами бюджету України на нинішній рік, а також – перевірки ухвалених Радою змін до податкового законодавства на відповідність меморандуму про співпрацю. Утім, траншу так і не надали.

У лютому низка ЗМІ повідомила про бажання України перенести пенсійну реформу, що мала бути здійснена в рамках Механізму розширеного фінансування.

Імовірно, це було однією з причин, чому переговори за переговорами з МВФ не давали жодних результатів.

З часом, а саме наприкінці червня, МВФ повідомив, що таки готовий підписати меморандум про співпрацю з Україною. Це означало б початок обговорення долі наступного траншу.

Одначе, його досі не підписали, адже довелося подовжити узгодження умов меморандуму.

На думку міністра фінансів України Олександра Данилюка, ця затримка була пов'язана з провалом запуску скандальної системи електронного декларування.

Її запуск був однією з вимог МВФ, проте загальмував усе запуск саме несертифікованої версії, яка ставила під сумнів доказовість інформації, внесеної чиновниками.

Протягом серпня дедалі частіше лунали заяви про відтермінування МВФ розгляду питання щодо надання Україні чергового траншу.

Та вже 1 вересня МВФ пообіцяв розглянути це питання у другій половині вересня. Цікаво, що саме до першого вересня мали усунути всі технічні неполадки в системі електронного декларування й змусити українських держслужбовців внести до неї інформацію про своє майно.

За кілька днів відбулася розмова президента Петра Порошенка з директором фонду Крістін Лагард, після чого стала відома точна дата розгляду питання про третій транш Україні.

Щойно стало відомо про можливість надходження нових коштів, президент анонсував їх використання для реформ. Прем'єр Володимир Гройсман, своєю чергою, заявив, що чергова позика посилить гривню.

Нацбанк також відреагував на появу дати засідання МВФ з українського питання.

"Продовження співпраці з МВФ є не лише джерелом збільшення міжнародних резервів країни, а насамперед запорукою проведення реформ, без яких українська економіка не зможе стати на шлях повернення до стійкого економічного зростання", – заявив заступник голови НБУ Дмитро Сологуб.

Також у Нацбанку наголосили, що другий перегляд Механізму розширеного фінансування від МВФ відкриє Україні доступ до коштів інвесторів та позитивно вплине на курс гривні.

Міністр фінансів Олександр Данилюк уточнив, що "без МВФ ми не зможемо отримати $ 1 млрд кредитних гарантій від США, 1,2 млрд євро макрофінансової підтримки від ЄС, і кредити на купівлю газу від європейських партнерів". Таким чином, лишилися б заблокованими всі великі кредити.

У НБУ також розраховують на надходження до кінця року двох траншів загальною сумою в $ 2,3 млрд, адже не будуть в змозі вберегти гривню від інфляції самотужки.

За словами фінансового експерта Еріка Наймана, якщо до кінця року МВФ дасть гроші, то гривню вдасться втримати за курсом 27 за долар. Якщо ні і якщо Мінфін не обмежить витрати з держбюджету, то до кінця року курс може зрости до 30 гривень за долар.

Варто зазначити, що за кілька днів до засідання Ради директорів МВФ, у Мінфіні Росії заявили про невиконання Україною всіх умов для отримання чергового траншу. Тоді ж повідомили і про бажання Росії голосувати проти його надання Україні під час засідання Ради директорів МВФ 14 вересня. Щоправда шансів якось вплинути на рішення у Росії прогнозовано було замало.

Одна з імовірних причин таких дій РФ – 3 мільярди боргу уряду Януковича, який Київ повертати відмовляється, адже не вважає його державним.

Тим не менш, рішення було прийнято на користь України. Економісти розповіли у коментарі ТСН.ua про дивіденди, які тепер отримає наша країна.

Фото: УНІАН
Бориск Кушнірук, економіст:

- Для України цей транш є важливим не стільки отриманням грошей (ці суми не є якимись надзвичайними), стільки фактом, що ми відновили співпрацю з МВФ. Адже ми більше року не отримували кошти від Фонду. Тож нам це важливо з іншої точки зору.

Це покаже і внутрішнім, і зовнішнім інвесторам, що курс в Україні стабільний, ситуація контрольована, і в Україні можна займатися бізнесом.

Це покаже, що МВФ вірить у те, що й уряд, і центральний банк, і влада в Україні можуть проводити змістовну цілеспрямовану політику, пов'язану з реформуванням, стабілізацією економічної ситуацією тощо.

На цю подію треба дивитися не з точки зору коштів, а з точки зору ділової репутації України. Саме ці негативні очікування були однією з основних складових цього стрибка курсу, який ми спостерігали у серпні. Тому для уряду і Нацбанку дуже важливо отримати цей транш. Не тому, що він багато додасть до бюджету чи золотовалютних резервів. Нагадаю, що Нацбанк за цей рік вже скупив десь $ 1,5 млрд на ринку валюти. Тобто він отримав ще більше, ніж зараз від МВФ.

Але з точки зору показовості, що співпраця з МВФ відновилася, це надзвичайно важливо.

Фото: Dragon Capital
Олена Білан, головний економіст інвесткомпанії Dragon Capital:

- Рішення МВФ про виділення траншу – є дуже позитивним, адже ці кошти збільшать золотовалютні резерви НБУ та сприятимуть поліпшенню ситуації на валютному ринку. МВФ надає дешеві, досить довгі ресурси і в великих обсягах. Україна платить за кредитами МВФ близько 2% річних, альтернативне джерело - зовнішні кредитні ринки, де залучати кошти буде дорожче принамні в чотири рази.

Більш важливо, що чинна програма МВФ - це потужний сигнал інвесторам, що країна рухається у правильному напрямі та проводить реформи. За результатами нещодавнього опитування, іноземні інвестори ставлять співпрацю з МВФ і регулярність отримання траншів на третє місце в рейтингу факторів, які зроблять Україну привабливою для інвестицій. На перших двох - перезапуск судової системи і масове притягнення до відповідальності корупціонерів.

Без тиску і підтримки з боку МВФ та інших донорів, ми могли б не побачити навіть ті неспішні реформи, які зараз реалізуються в сфері боротьби з корупцією, в енергетиці, банківській системі та інших напрямках. Тому Україні дуже важливо продовжувати співпрацю з Фондом та зробити отримання траншів регулярним.

Фото: УНІАН
Андрій Новак, голова Комітету економістів України:

- Для України зараз дуже важливий сам факт продовження співпраці з МВФ, яка відклалася на цілий рік. Тому що Україна зараз є державою, на території якої фактично відбуваються військові дії, а це держава з підвищеними ризиками. Якщо з такою державою не буде працювати МВФ, то вже мало хто буде працювати. Тому нам зараз важливі не так самі гроші, вони зараз для України не є критичними, як сам факт продовження співпраці з МВФ, тому ще це сигнал для інших наших кредиторів і інвесторів.

Якщо говорити про напрямки використання грошей з траншу МВФ, то зазвичай вони виділяться на дів цілі. Перша – це поповнення золотовалютних резервів НБУ, друга –вирішення найгостріших проблем бюджету. Тому в якій пропорції надійдуть гроші – скільки на золотовалютні резерви НБУ, а скільки на потреби уряду для бюджету – це ми вже дізнаємось по факту надходження траншу, коли влада оголосить пропорції, куди які гроші пішли.

Питання курсу гривні трохи складніше. Адже, враховуючи практику останніх двох з половиною років, коли програма з МВФ була відновлена і розширена, прямого зв'язку між надходженням траншу і стабілізацією курсу гривні не було. Тобто у 2014-2015 роках транші надходили, а гривня продовжувала девальвувати.

Відтак, я не думаю, що і зараз буде прямий зв'язок між надходженням траншу і стабілізацією курсу, оскільки девальвація гривні, яка відбувається останні три тижні, абсолютно штучна, не має під собою жодних економічних підстав і причин.

Повʼязані теми:

Наступна публікація