Ющенко поставив діагноз економіці, "призначив лікування" та назвав винного в падінні гривні

Ющенко поставив діагноз економіці, "призначив лікування" та назвав винного в падінні гривні

Екс-президент України Віктор Ющенко / Фото: УНІАН

Екс-президент стверджує, що дефіцит покривають завдяки друкуванню грошей.

Гривня падає через хворі фінанси, економіку та управління. Нацбанк покриває дефіцит бюджету друкуванням грошей. А врятувати економіку могли б детінізація бізнесу та податки на війну для багатіїв.

Про це в інтерв'ю "Сегодня" зазначив третій президент України та екс-голова Нацбанку Віктор Ющенко.

"Гривня – це наслідок, а не причинний фактор. Гривня показує, наскільки хворі наші фінанси, економіка і управління. Тобто, в фіналі всього цього процесу вона просто піднімає картку: червону, жовту або зелену. Дефіцит української держави, дефіцит національного бюджету – 70 млрд на цей рік. Дефіцит двох державних банків приблизно 25 млрд. Вибачте, це цифри 2014-го року, тому що нової статистики ще немає. "Укрзалізниця" – збитки, "Укрпошта" – збитки, НАК "Нафтогаз" – 25 млрд збитків, за прогнозами на цей рік – десь мінус 4 млрд. Плюс ми набираємо 47 млрд некомпенсованого ПДВ, 25 млрд наперед заплаченого податку на прибуток. Якщо ви візьмете загальний дефіцит державного бюджету і фінансів державних підприємств, це цифра мінімум 150 млрд", – зазначив Ющенко.

Він стверджує, що дефіцит покривають завдяки друкуванню грошей.

"Виникає запитання: хто все це фінансує? З приватних осіб хтось тримає облігації українського уряду? Ні. Тобто, приватні особи не фінансують уряд. Може, юридичні особи, корпоративні рівні фінансують держбюджет? Ні, не фінансують. Його не фінансують і ззовні. МВФ заборонено фінансувати дефіцити бюджетів. Немає фінансових установ світу, які б покривали дефіцит. Виникає запитання: хто ж наші дефіцити покриває? Є одна інституція: Національний банк, який, відповідно до законів, друкує гроші та фінансує дефіцити. Як ми в Росії купували газ? За рахунок резервів Центрального банку. Він випускає емісію, уряд випускає облігації, які нібито купує НАК. НАКу дається нібито гривнева емісія, за яку він купує валюту. Якщо у нас є колосальні дефіцити, і немає ресурсів їх покриття на фондовому ринку, очевидно, тоді включається верстат Національного банку. Вмикаючи верстат НБУ, ми входимо в дві спіралі: девальвацію національних грошей і інфляції. Беремо дефіцит держбюджету в 70 млрд. Оскільки жоден з ринків, внутрішніх або зовнішніх, не покриває дефіцит, уряд йде у Нацбанк, Нацбанк робить емісію в 70 млрд, ціни зриваються, валюта падає. Все, що ми маємо з ресурсів НБУ, йде на споживання урядом, а не на споживання економікою. Раз в економіку не вкладаються гроші, а вкладаються в споживання, тоді валовий продукт падає на 10%. Тому що економіка – це така леді: якщо їй не дали, нічого очікувати від неї. Ця модель охолодження економіки. В економіку не направляється ніяких ресурсів. Їх усі споживає так звана українська держава через карколомні дефіцити державних фінансів і фінансів держпідприємств", – стверджує Ющенко.

Такий стан речей екс-президент називає "проїданням" та звертає увагу на найвищий рівень безробіття за останні 25 років, а також на те, що 55% бізнесу працює "в тіні".

"Це "проїдання". Падає ВВП, ми звільняємо людей з економіки. Сьогодні в Україні найбільше безробіття за 25 років. Потрібно ще сказати, що у нас 55% тіньової економіки, яка не платить податки. В уряду утворюється дефіцит. Дефіцит не може покриватися реальною купівельною спроможністю, тому Національний банк, згідно із законом, робить емісію. Емісія зриває стабільність цін і грошей. Все разом це призводить до охолодження економіки, падіння ВВП, звільнення робітників із фабрик і заводів. І, врешті-решт, до реального падіння зарплат і пенсій. Це такий короткий екскурс моделі охолодження економіки. В основі є ряд причин. Одна з перших – "тінь". Якщо кожен другий бізнес не платить податки державі, зрозуміло, що у держави буде дефіцит. Але чому така велика "тінь"? Я підкреслюю: якщо ви зберете 100 або 200 перших бізнесів і поспілкуєтеся, вони вам назвуть з добрий десяток фундаментальних проблем. Їх не влаштовує ставка оподаткування, або адміністрування податку, або відсутність компенсацій ПДВ, або політика стягування податку на прибуток наперед, якої ще немає, або регуляторна політика, або політика реєстрації, перевірки, і так далі. Тобто вони вам назвуть 8-10 базових причин. І мені здається, що якраз завдання уряду – сформувати діалог, вийти на проблеми і протягом 5-6 місяців все зробити, щоб їх усунути", – радить Ющенко.

Екс-президент згадує подібну ситуацію в 2000 році.

"Ми тоді представили в парламент єдиний за п'ять років бездефіцитний бюджет. До 1 вересня 2000-го ми розрахувалися з 3-річними боргами по пенсіях, при цьому не взявши ні копійки ззовні і скоротивши зовнішній борг України на 17%. У чому була основна мотивація? У 1999-му тіньовий сектор був приблизно 48%. Це за оцінками українських економістів. Ми його довели до 32%. 14% "освітлення" економіки нам дали ті надходження в бюджет, за якими ми розрахувалися з боргами попередніх урядів. Що зараз коїться? Уявіть собі, наш ВВП – 2 трильйони 219 млрд. Уявімо, що з 55% ми опускаємо рівень тіньової економіки до 45%. На 10%. Що таке 10% від 2 трильйонів 219 мільярдів? Це 221 млрд освітленого ВВП, в якому 41% – це відносини з бюджетом. Це приблизно 88 млрд нових надходжень до бюджету. У нас який дефіцит? 70 млрд. Скільки може дати на 10% освітлена економіка? 88 млрд", – зазначає Ющенко.

Колишній президент говорить, що "насправді мало яка країна на сході Європи має в розпорядженні такі ресурси. За оцінками експертів, на руках в українців – 70-100 млрд доларів готівки. За рік з ринку зникає 20 млрд доларів вкладів. Тільки за один рік! З точки зору фінансів, ми досить ресурсна нація. Якщо ми перейдемо до офшорів, з яких практично не платяться податки в країну, яка веде війну зі своїм ворогом, ми будемо говорити про обсяги не менші, ніж я назвав. Але всюди потрібен діалог. Діалог, який призводить до довіри. Чому кожен другий бізнес в Україні не платить податки? Це не тому, що він злочинний. Ні. Це тому що влада зробила для нього такі умови, що він вибирає сірий або темний стиль своєї бізнесової життя. Це зовсім не дефіцит ресурсів. Це дефіцит діалогу "влада-бізнес". Близько 5-7% "тіні" завжди буде в німецькій, польській або українській економіці. Але не 55%! Вибачте, це навіть не Гондурас".

Податок на війну не здатен покрити дефіцит в уряді.

"Якщо відповідати на те, як перекрити дефіцити в уряді, – не податком на війну. Тому що податок приходить до тих людей, які отримують зарплату. Наші люди, які отримують зарплату, не мають великого вільного фінансового ресурсу. У нас десятки, а то і сотні мільйонерів, які живуть іншим соціальним життям. І влада не дала інструменту, як їх мобілізувати для фінансування пандержавних викликів і пандержавних проблем. Вони зарплату не отримують. Їх податок на війну не стосується. У них є великі фінанси, але ці великі фінанси можна мобілізувати лише спеціальними механізмами. Або облігаціями, або облігаціями плюс якісь інші мотиви, які в умовах війни кажуть: "Шановні, найвигідніше сьогодні розмістити свій ресурс на боротьбу з ворогом", – наголошує Ющенко.

Екс-президент вважає, що в падінні гривні винен не Нацбанк, а Верховна Рада.

"Гонтарева за законом проводить ту політику глобальних дефіцитів, яка формується, перш за все, в парламенті. І політичні сили парламенту не беруть на себе відповідальність. Уряд – виконавець того, що парламент прийняв. Але розуміючи, що це невдала політика, з політичних сил парламенту ніхто не хоче брати на себе провину. Наприклад, ми говоримо про бюджетну політику. Будь ласка, скажіть, що Яценюк не те зробив, відповідно до директив, які ви (парламент) ухвалили в рамках закону про бюджет і економічної програми уряду? Гривня – це відображення економічних і фінансових процесів", – констатував Ющенко.

Раніше міністр фінансів Наталія Яресько назвала винних у стрімкому падінні гривні.

Повʼязані теми:

Стаття з добірки новин:
Рішення Верховної Ради
Наступна публікація