"Дітище" Бірюкова намагається монополізувати забезпечення ЗСУ

Голова комітету з конкурсних торгів Міноборони Олег Свірко про реформаторів, легкозаймисті костюми і харчування солдатів.

Після того, як вся Україна дізналася, що солдатів на навчальній базі "Десна" годували стафілококом і цвіллю, ТСН.ua поспілкувався з керівником Центру розвитку і супроводу матеріального забезпечення Збройних Сил України, який проводив цю гучну перевірку. У своєму інтерв'ю Дмитро Марченко звинуватив у ситуації, що склалася, зокрема, голову комітету з конкурсних торгів Міноборони Олега Свірка, який, за його словами, "контролює повністю ринок Міністерства оборони".

Після публікації керівник комітету з конкурсних торгів Олег Свірко - бізнесмен і в минулому волонтер - запросив нас на бесіду в особистий кабінет на території військової частини, щоб прокоментувати звинувачення на свою адресу, і почав розмову, перехопивши ініціативу.

 

- Завдяки роботі тендерного комітету та департаменту державних закупівель, зекономлено понад мільярд державних коштів. І, звичайно, такі дії багатьом не подобаються, в тому числі і пану Марченку, який разом із групою інших "товаришів" намагається створити структуру, яка монополізує весь процес забезпечення ЗСУ з тилового напряму, з усіма відповідними корупційними ризиками. Вся наша діяльність спрямована на те, щоб держава витрачала якомога менше грошей за максимально можливу більш якісну продукцію. Це наше завдання.

- Але не можна назвати ту ж їжу, яку постачають у частини, якісною...

- Я зараз говорю не про їжу, а загалом.

- А якщо говорити про конкретні приклади

- Я можу вам навести купу прикладів на цю тему. Ми працюємо у рамках коштів, які нам виділяє держава. Я б хотів купити нашим бійцям все те, що є краще у бійців НАТО. Наприклад, костюм не за 600 гривень, а за 3 тисячі гривень, тільки у нас є сума виділених коштів на рік і є кількість бійців, яких потрібно одягнути.

- Якщо ми говоримо не про одяг, а все ж про харчування. Торік був проведений експеримент, коли дві частини були переведені на іншу систему харчування - не аутсорсингову. Загалом це виходило не дорожче тієї суми, яка виділяється зараз.

- Хто вам це сказав? Це неправда.

- Чому?

- Тому що на сьогоднішній день ми годуємо бійців у рамках звичайної системи харчування на 57 гривень на день. Зараз ми проводимо процедуру із закупівлі продуктових наборів для експерименту: їхня очікувана вартість, заявлена на торгах, становить 63 гривні. Але в цю суму, на відміну від 57 гривень, не входять всі послуги, які надають нам компанії-постачальники. Зараз вони привозять продукти, самі готують на своєму обладнанні, вони це все розвозять, платять комунальні послуги.

- Всі бачили, які "якісні" послуги вони надають...

- Якщо ви не хочете мене слухати чи не вірите...

- Я слухаю, просто ставлю вам запитання, ми розмовляємо з вами. Добре, що це входить до вартості, але ми ж бачили до яких наслідків це призводить. Все гниє, пліснявіє.

- Можна я закінчу?

- Так, звичайно.

- Так ось. Зараз ми плануємо купити за 63 гривні набори продуктів, крім цього, нам потрібно буде порахувати зарплати кухарів, витрати на логістику, додамо туди комунальні послуги, а з їхнім урахуванням, відповідно до підрахунків департаменту фінансів, загальна вартість послуг харчування за експериментом складе 91 гривню. Для того експерименту, який був, ми витратили майже 4,5 мільйона гривень на 2 військові частини на 3 із чимось тисячі осіб, щоб закупити необхідне обладнання. Тут насправді ніякого експерименту немає, ми просто повернулися до системи харчування, яка була 2002 року. Єдина відмінність у збільшенні найменування продуктів, які командири частин можуть використовувати, але ж це можна зробити і в рамках системи, що існує, запроваджуючи поліпшену розкладку продуктів. Проблема насправді в контролі якості.

- Як ви плануєте вирішувати цю проблему?

- Ми і так багато зробили. Наприклад, раніше лоти формувалися за географічним принципом, і це призводило до того, що коли військова частина переміщувалася з одного пункту призначення до іншиого, то і постачальники змінювалися. Після трьох-чотирьох переміщень протягом року все заплутувалося так, що неможливо було звести кінці з кінцями. Це було дуже зручно для недобросовісних постачальників і командирів. Цього року  ми стали формувати лоти "за оперативним командуванням": постачальник прикріплюється до конкретної частини, куди б вона не передислокувалася. Тепер ми плануємо збільшити кількість лотів, розбивши їх на більш дрібні. Це не було зроблено торік, бо одночасний перехід на принцип "за оперативним командуванням" і роздроблення лотів могли б прзивести до серйозних перебоїв в організації харчування солдатів.

- Торги за електронною системою спочатку виграли цього року інші фірми, але потім чомусь близько 10 з тих, які подавалися, відмовилися від участі. В результаті знову ж перемогли "Авіка", "Артек-союз", "Візит", "Геус" (одіозні фірми, які вже не перший рік годують армію - прим.). Що це було?

- Насправді, в торгах брали участь дві-три нові компанії, чотири "одіозні старі", а всі інші - згенеровані ними ж ("одіозними старими") підставні компанії, так звані боти. По одному лоту їх могло бути близько 15. Їхнім завданням було не перемогти, а затягнути процедуру до 1 квітня (коли закінчиться термін дії договорів), так процедура була б зірвана, і ми змушені були б заново укладати договори з тими ж структурами, які годували армію раніше. І в цій ситуації вони б мали можливість викручувати нам руки, тоді ціна була б вищою, ніж торішня, - 67 гривень на людину.

- А їх спочатку ніяк не можна було перевірити?

- За чинними на той момент законами, перевірка документів здійснювалася після визначення найбільш вигідних пропозицій і запрошення їх на переговори.

- В Одесі ж, наприклад, виграло Metro.

- Так, але це сталося за зовсім іншою процедурою - процедурі покупки продуктових наборів для експерименту.

- І чому вони не постачають продукти?

 - Тому що на сьогоднішній день харчування за експериментом не проводиться. Він був закінчений 1 квітня 2016 року, а зараз триває підготовка щодо його відновлення. Вони починали працювати за ціною, я боюся помилитися, але, здається, в районі 43 гривень на один набір продуктів. А через якийсь час попросили підняти ціну. До речі, остання їхня пропозиція після знайомства з реаліями роботи МО становила 88 гривень на людину на добу. Так сталося, тому що вони зіткнулися з великими труднощами під час поставки продуктів до частин. З ними не хотіли працювати, оскільки їхні продукти, нібито, не підходять за ГОСТом. У частинах не хотіли приймати філе, а хотіли, щоб їм привозили тушу, незважаючи на те, що в ній повно кісток.

“Деякі командири частин на відкатах у компаній-постачальників”

Олег Свірко

- Хіба в частинах зацікавлені в поставках поганих продуктів?

- За все в частині за статутом несе повну відповідальність командир, включаючи якість харчування. У нас чому проблема зараз із харчуванням? Тому що деякі командири частин на відкатах у компаній-постачальників, і вони підписують акти. Для прикладу: в департаменті держзакупівель є всі акти за цей рік, підписані командиром частини, в якій Марченко проводив перевірку. В жодному з них немає ніяких зауважень. Потрібно проводити роботи з командирами підрозділів, доводити до них, що якщо у них за звітами буде "все чудово", а за фактом все погано, то буде покарано якусь кількість командирів. Вкрай важливо створити централізовану ветеринарну службу, над чим ми зараз працюємо.

- Можна буде так само платити людям, які будуть приїжджати з перевірками, і закінчуватиметься так само...

- Ризики корупційні будуть завжди. Просто є можливість звести їх до мінімуму.

- Ну по суті, як займалися постачанням та приготуванням їжі в частини ті самі компанії на аутсорсі, так і займаються...

- Так, але ми продовжуємо роботу

- А скільки ви тут працюєте?

- Я тут десь 15 місяців

- За цей час не вдалося нічого зробити? Знайти якихось інших постачальників?

- Ми зробили дуже багато. Ви повинні розуміти, що в моєму віданні не тільки харчування, у мене ще паливно-мастильні матеріали, ще речове забезпечення, технічне. Такі проблеми, як щодо харчування, у мене за кожнною процедурою, просто харчування найбільш резонансне.

- Все ж. Ви так і не відповіли на запитання. Чому за 15 місяців не вдалося знайти інших компаній постачальників їжі?

- До функцій тендерного комітету не входить завдання пошуку компаній. До його функцій входить створення умов, за яких закупівлі будуть здійснюватися найбільш прозоро. Я не можу шукати і тягти за руку компанії. Хоча насправді ми намагалися моніторити ринок, але вони виявилися не готові. Ми намагалися, я вже говорю відкритим текстом, затягнути сюди польську компанію з мільярдними оборотами, яка годує польську армію. Ми їх попередили, що "хлопці будьте готові до того, що ви прийдете на" випалену землю ". Тому що лот, який ви заберете у" Геуса ", наприклад, або у" Візиту ", або у когось ще, буде порожнім - звідти відвезуть все, що їм належить ". Вони відмовилися.

“Будь-яка тканина, яка дихає, вона горить”

Олег Свірко

- Давайте поговоримо про одяг. Чому на бійцях форма, яка горить?

- Немає костюмів, які не горять. Будь-яка тканина, яка дихає, вона горить.

- Зрозуміло, що горить. Але вона дуже сильно горить.

- Я вам поясню підґрунтя, оскільки це безпосередньо пов'язано з діяльністю Центру і з тими звинуваченнями, які озвучив Марченко - про "непорядність людей у тендерному комітеті", "сидіння на потоках", "контроль над ринком" і т.д. Справа в тому, що Центр в сьогоднішньому його вигляді - це структура, яка намагається монополізувати процес забезпечення Збройних Сил України, що провокує величезні корупційні ризики, про що я неодноразово доповідав вищому керівництву Міністерства оборони. Саме моя позиція з цього питання і привела до того, що з боку представників Центру: Марченка - керівника Центру де-юре, Капінус - керівника де-факто (Ольга Капінус - начальник юридичного відділу Центру розвитку і супроводу матеріального забезпечення Збройних Сил України - ред.) і Бірюкова, дітищем якого Центр є, почалася серія нападків стосовно мене і людей, які поділяють мою позицію. При цьому всі звинувачення зводяться до загальних фраз, без будь-якої конкретики. Їхнє завдання - захопити ключові точки, що дозволяють повністю контролювати процес забезпечення ЗСУ.

Що стосується костюмів... У нас в країні тільки два комбінати можуть виробляти тканину для них - це Черкаський шовковий комбінат і комбінат "Текстерно" в Тернополі. Вони між собою борються за ринок. Цього року костюмів з тканини "Текстерно" планувалося закупити менше. Далі почався галас, що костюми з тканини ЧШК горять, провелася виїмка костюмів з цієї тканини без представників військових частин, без Міноборони, після цього вони були завезені в київську лабораторію. Всі знають, що її результати не викликають довіри.

- Хто знає?

- Всі, хто на ринку працюює, знають. Це все робилося, щоб пролобіювати одного виробника і зробити так, щоб контроль якості залишився винятково за Центром.

- А в Болгарії, де потім проводилася перевірка костюмів, результати теж купуються і продаються?

- Ми зараз до цього дійдемо. Костюми заарештовані, але виявилося, що багато дій під час виїмки були зроблені незаконно, а результати можуть бути сфальсифікованими. Після цього наказом міністра оборони була створена комісія, куди залучалися всі зацікавлені сторони, щоб проїхати підприємствами та вилучити костюми. Відвезли в три різні лабораторії і отримали результат, що всі костюми відповідають всім вимогам.

- І все ж, перевірка в Болгарії показала, що костюми легкозаймисті.

- Щодо Болгарії та ж історія. Взяли костюми тільки ЧШК, без будь-яких комісій, і відвезли до Болгарії. Що туди відвозили, чим їх там поливали, ніхто не знає. Написано в акті "Зразок №1", що таке зразок номер 1? Написано, що невідповідність за нормою формальдегіду, а це побризкав щурячою отрутою і буде тобі підвищений показник. Або в машині везли, в якій гидота якась лежала. Все, що завгодно, може бути. Має ж бути все не так. Результати цієї експертизи жоден суд не візьме. Так само, як і з продуктами. Там теж повно порушень. Це піар-акції, претензії нікому не пред'явиш і в суд не подаси.

Ми ж не проти Центру, нехай працює, займається розробкою і вдосконаленням ТУ (технічних умов - ред.), Але видавати висновки і здійснювати контроль якості повинна інша структура.

- Може, у людей добрі наміри, а ви їх корупціонерами називаєте.

- Можливо. Добрі наміри - це їхні відмазки. Ми можемо тільки здогадуватися про мотиви, а бачимо факти. 10 доручень міністра оборони і його заступників ними невиконано. Затверджений графік написання ТУ не виконується. Наказ міністра був про те, що потрібно прибрати дискримінувальні пункти з ТУ берців, цього теж не робиться, і берці знову закуповуються у одного виробника.

- Стосовно проблеми з розробленням ТУ в поставлені терміни...

- Мало того, з ними в принципі великі проблеми. Там повно помилок. Вони переробляють ТУ по кілька разів. У них там насправді практично немає фахівців, вони повні дилетанти, починаючи з командира, щодо всіх тилових питань. Вони викликають фірму, яка робить ТУ, потім робить зразок-еталон. Потім вони це затверджують з усіма і кажуть, що зробили самі. Інші фірми-виробники після цього бачать, що в умовах є помилки. З другої половини червня до сьогодні в Антимонопольний комітет надійшли скарги на зимові куртки, зимові штани, костюми літні польові, берці типу А, куртки-утеплювачі..

- Ви мені дали документи проведення внутрішнього розслідування, здається. Тут у висновках сказано, що "причинами та умовами несвоєчасного затвердження та виготовлення ТУ стали: проведення дослідних військових випробувань зимових зразків одягу з затримкою; невиправдано короткі терміни, які були визначені Департаментом [держзакупівель] Центру для виготовлення і переробки ТУ, а також затвердження зразків-еталонів "

- Це дурниця все. Це неправда.

- Чому неправда?

- У квітні була моя доповідь міністру про те, що в зв'язку з діяльністю Центру є реальна загроза зриву поставок. Марченко відповів, що його оббрехали, було ініційовано розслідування за моєю доповіддю, потім розслідування щодо діяльності внутрішньої служби перевірки (ВСП). Було визнано, що з ВСП щось не гаразд.

- Ви хочете сказати, що висновок ВСП неправдивий?

- Він ангажований, так.

- Так що у вас за плутанина відбувається?

- Це навмисне робиться. Графіки ТУ підписувалися міністром оборони.

- Так чому тоді написано, що Департамент готував списки?

- Я не знаю чому.

- Навіщо ви мені тоді дали ці документи щодо внутрішнього розслідування, якщо самі вважаєте його неправильним?

- Мені нема чого приховувати

- Тобто, ми говоримо про некомпетентність Центру або про корупційну складову в ньому?

- Ми говоримо і про некомпетентність, і про корупційну складову.

“Через закупівлі берців ймовірний збиток державі склав 124 мільйони гривень”

Олег Свірко

- Поки ж не було корупційної складової

- Як не було? А за черевиками, у яких були затверджені ТУ під одного виробника? Через закупівлі цих берців ймовірний збиток державі склав 124 мільйони гривень минулого сезону.

Цього року ми з великими труднощами знайшли ще двох виробників. Тільки-но Центр отримав інформацію про це, старі берці стали "жахливо незручними", солдатам стало "вкрай некомфортно" в них ходити, і берці потрібно "негайно вдосконалити". Результат - в квітні цього року з'явилася паперова частина нових технічних умов, а зразок-еталон до них, який є невід'ємною частиною ТУ і без якого почати процедуру закупівлі неможливо, був створений взагалі перед самими торгами. В результаті, альтернативні виробники залишилися "за бортом", берці купуються все у того ж "одіозного виробника", все так само в умовах монополії і, відповідно, за завищеною ціною. При цьому керівники Центру наполегливо просили Тил ЗСУ підвищити ціну на нові берці до 1500 гривень за пару. От і судіть самі про наявність або відсутність корупції.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 1
Вибір редакції