Такі будинки, як будують у Києві зараз, у Західній Європі підривали у 90-ті

© tsn.ua
Дизайнер Ігор Скляревський про те, чому Київ непридатний для життя і як це можна змінити

Ігор Скляревський за свої майже 40 років встиг спробувати себе у різних професіях. Спершу працював журналістом, піарником, пізніше - арт-директором в успішній американської компанії. Робота була цікавою, зарплата - у 15 разів більше середньої по Києву. Те, чим Скляревський займається сьогодні, можна сформулювати лаконічно і зрозуміло - робить Київ ліпшим. Заради цього він відмовився від хорошої роботи і переїзду до США, зібрав команду однодумців - таких же "божевільних" ITвців - і почав змінювати місто на краще. Шість колишніх дизайнерів сьогодні відомі, як "Агенти змін". У кафе поряд із центральною площею Києва Скляревський розповів ТСН.ua про новий масштабний проект, який скоро з'явиться в столичній підземці, про те, як у них виходить робити звичні речі зручними і функціональними, переконувати чиновників і не сумувати за стабільним минулим.

Чому ви раптом вирішили, що Київ потрібно змінювати?

 Це все почалося х моїх особистих ініціатив для міста ще в 2011 році, а "Агенти змін" зібралися півтора року тому - восени 2014. Того ж 2011-го я запропонував метрополітену схему метро, яка була набагато кращою офіційної, що існувала на той момент. Метрополітен відмовився від неї. А потім було Євро-2012 і "лихоманка" в місті. Мерія представила проект пішохідної навігації - зараз ще можна бачити ці сині стенди, вказівники та таблички з назвами вулиць.

Тобто, коли Київ в єдиному пориві готувався до Євро, ви подивилися на це і подумали: "Господи, як потворно! Потрібно з цим щось робити". Приблизно так?

Не приблизно, а саме так і було. Мені тоді дуже хотілося позбавити місто від цього жаху, тому запропонував альтернативну систему, навіть захищав свою концепцію у Головархітектурі, але її зарубали. Комісія ж складалася з тих людей, які розробили офіційну систему - НДІ (ред. - науково-дослідний інститут) дизайну і ергономіки. Загалом, я намагався пояснити місту, що одна людина професіонал-дизайнер може бути набагато ефективнішою, ніж ціле НДІ, в якому співробітники ще Леніна пам'ятають. Їм там по 70 років, і ці люди розробляють дизайн для міста, яке існує зараз.

Як ви збирали команду?

Довгий час, коли "Агенти змін" тільки формувалися, у кожного дизайнера було своє місце роботи. Це люди з різних IT-компаній, тому що найчастіше саме там осідають найбільш затребувані дизайнери у сфері user experience (ред. - використання зворотного зв'язку для розроблення продукту). А user experience - це те, що потрібно в інформаційному дизайні, тобто це проектування через взаємодію з людьми. Якщо людина володіє методологією, їй зовсім неважливо - проектує вона інтерфейси, скажімо, для телефона або комп'ютера, або проектує той інтерфейс, за допомогою якого метро спілкується зі своїми пасажирами.

 Чому ви почали з фунікулера? З ним щось було не так?

Мені фунікулер подобається, мені не подобалися ті покажчики, які там були. По-перше, вони були на якихось картонках із псевдоукраїнським орнаментом, з перекрученими буквами - ніби вони під прес потрапили, надруковано все великими літерами. Нічого не можна прочитати, не можна нічого зрозуміти. Було це все продубльовано англійською, але англійська - це голосно сказано, це був такий "soviet English" (радянська англійська), яку жоден американець або англієць не зрозуміє. Це все хотілося змінити і зробити по-людськи. Цей проект я робив ще 2013-го. В результаті буквально за місяць я втілив у життя редизайн київського фунікулера: він отримав новий логотип, покажчики, інформаційні таблички і розмальовку вагонів, стилізовану під 70-ті роки. На жаль, моя версія зовнішнього вигляду вагончиків проіснувала недовго, у вересні 2015 адміністрація фунікулера без нашого відома знову їх перефарбувала.

Агенти_змін_2
Вагончики фунікулера від "Агентів змін"

Ваша співпраця з метрополітеном почалася зі схеми метро, яка висить в вагонах? Скільки часу зайняла розробка проекту?

Схему для метро ми робили з осені 2014 го і влітку 2015-го вона вже офіційно з'явилася. Тобто все це тривало сім місяців. Довго, тому що ми божевільні і вважаємо, що ніхто не повинен намагатися ощасливити киян без їхнього відома. Тому наш метод - робити всі проекти публічно. Люди стали співавторами цієї схеми і критики практично не було. Що стосується затвердження чиновниками, то його не було - ми просто показали метрополітену схему і запитали, чи є у них якісь зауваження. Вони нам сказали: "Хлопці, ви сім місяців радилися з людьми. Які у нас можуть бути зауваження? Все прекрасно". Але з таким порозумінням ми стикаємося тільки в метрополітені.

 Чому вам не подобалася попередня схема?

Тому що нею не можна було користуватися. Наприклад, на схемі три позначки станції, під ними один підпис, і зовсім незрозуміло, до якої саме позначки стосується цей запис. Тобто коли ти на схемі бачиш станцію і не розумієш яка вона, то ця схема просто непридатна для використання. Те, що вона виглядала так, ніби її третьокласник на колінах малював, це не так важливо, в принципі. Важливим є те, що нею не можна було користуватися.

Ви розробили і вже впровадили велику схему метро, але також переробляли і лінійну. І у варіанті вашої лінійної схеми є зображення пам'яток, але їх абсолютно не видно.

Так, тому що саме лінійна схема перебуває ще в тестовому режимі. Кожен може відправити нам свої зауваження. Ми знаємо, що там дійсно погано видно ці іконки. Обов'язково це виправимо.

Агенти_змін_7
tsn.ua
Тестова лінійна схема метро

На своїх сторінках у соціальних мережах ви багато пишете про те, що зараз займаєтеся глобальною розробкою навігації метрополітену. Ви плануєте створити інформаційні стенди, вказівники виходів і схеми на платформах абсолютно нового дизайну. Ви вирішили почати зі станцій Хрещатик і Майдан Незалежності. Що це дасть пасажирам і чому вирішили почати з центру?

Взагалі це проект мрії - зробити навігацію метро для чотирьохмільйоннного міста. Це мрія будь-якого дизайнера. Був варіант почати з якоїсь крайньої станції, але ми вирішили почати із найскладнішого, тому що система повинна бути масштабованою, тобто те, що буде розроблено для однієї станції повинно переноситися на всі інші станції теж. Якщо ця станція проста, то купа рішень, необхідних для складних станцій, не будуть розроблені, їх доведеться розробляти потім, а якщо зробиш відразу для всього складного, то це буде означати, що ти вже зробив практично все для метрополітену.

Агенти_змін_6
tsn.ua
"Агенти змін" та заступник голови Київського метрополітену Дмитро Пеклун

У вас ще два місяці тому вийшло відео про те, як ви вночі приміряєте створені вами макети. Як скоро всі пасажири побачать їх і вже зможуть оцінити?

Важко це прогнозувати, тому що це волонтерський проект. Ми так і не знайшли поки що на нього фінансування, тому він просувається не так швидко, як хотілося б.

Тобто зараз все впирається в гроші?

Так, нам потрібно себе годувати. Ми сподіваємося, що те, що ми робимо, потрібно не тільки нам. Збираємо частину грошей через краудфандинг, але цих коштів, на жаль, зовсім не вистачає на те, щоб платити собі зарплату. З Нового року до цього часу ми зібрали 90 тисяч гривень. За п'ять місяців. У мене зарплата за місяць була раніше в півтора раза більшою. Люди допомагають, чим можуть, і ми вдячні за це. У нас вже був один спонсор, надходять пропозиції від інших компаній, але назви я говорити не буду, тому що контракти ще не підписані.

Після того, як ви запустите навігацію на станціях Майдан і Хрещатик, відразу ж з'явиться навігація і на інших станціях?

Я взагалі попереджаю - потрібно всім підготуватися до того, що ця навігація може вводитися і п'ять років. По-іншому це не робиться. Наприклад, пішохідну навігацію в Лондоні почали впроваджувати в 2003 році, якщо не помиляюся, і продовжують донині. На такі речі йде 7, 8, 10 років. Ніколи ніде в світі нікому не вдавалося з першого разу зробити все правильно.

Ви починаєте розробляти проекти для наземного Києва. Що це буде?

Це проект адресних табличок. Ми вважаємо, що ті, які існують, дуже погані, тому що вони швидко приходять в непридатність, вони пластикові, швидко забруднюються, багато з них непідсвічені, написи ці погано читаються, оскільки набрані великими літерами. Сучасне місто не повинне позначати адреси на вулицях, як кіоск із шаурмою. Якщо подивитися, як виглядають таблички в  містах, що себе поважають, то це металеві таблички зі склоемаллю, які можна зробити один раз на 50 років. Вони водостійкі, якщо їх балончиком зафарбувати, це просто стирається, їх неможливо подряпати цвяхом.

Зараз ви займаєтеся проектом, який пов'язаний із благоустроєм нового житла. Це буде посібник про те, як будувати житлові комплекси або що робити з уже існуючими?

Ні, з тим, що вже є, "господь, жги! здесь уже ничего не исправить". У Києві будівельний бум. Незважаючи на кризу в Києві будується 1 млн квадратних метрів житла в рік. Те житло, яке будується зараз - це приблизно рівень того соціального житла, яке будували в сімдесяті роки в західній Європі, а в дев'яностих підривали. Через 10 років Позняки будуть таким собі Готем-сіті (ред. - Похмурий мегаполіс із коміксів про Бетмена з гіпертрофованими недоліками), якщо все триватиме так, як зараз. Якщо називати речі своїми іменами, то в Києві будується резерватор, тобто місця непристосовані для життя.

Проблема взагалі в чому? Це якийсь інфраструктурний колапс?

Якщо подивитися на те, що зараз будується на Позняках, то це як Гонконг або Шанхай. Що зараз є у дворах: 80% запарковано машинами і 20% займає кілька кволих дерев. Ну, і дитячий майданчик, звичайно, вони всі однакові. Він розрахований на дітей у віці від 3 до 8 років, тобто, передбачається, що дитина народилася відразу трирічною, протягом п'яти років грає на цьому дитячому майданчику, потім ій стає одразу 20 і вона пересувається лише на автомобілі, а потім стає пенсіонером і лузає насіння на лавочці. Зараз дітей у дворах практично неможливо побачити - це означає, що вони ростуть без навичок соціалізації. Коли люди живуть дуже щільно, але соціальних зв'язків немає, то це резервація, це як в'язниця. Ось ці мільйон чоловік, які виростуть в таких будинках, - втрачені для суспільства люди.

Ви навчите будувати інакше?

Це буде дорговказ із рекомендаціями для забудовників. Ми поки нічого ще не складали, зараз перебуваємо на етапі досліджень. Уже третій місяць збираємо інформацію від мешканців новобудов. Коли ми з'ясуємо проблеми, то вивчимо успішні київські та зарубіжні кейси. Причому орієнтуватися будемо переважно на східну Європу, тому що можна займатися хіпстер-урбанізмом і скільки завгодно показувати нашим девелоперам красиві картинки з Барселони з басейнами у дворі, але всі розуміють, що це неможливо для наших реалій. Тижні 2-3 ще триватимуть дослідження, потім ми плануємо виділяти приблизно по два місяці на розділ, приблизно до початку наступного року може і буде готово.

Чому забудовники взагалі повинні дослухатися до ваших рекомендацій? Вони будують, продають квартири, заробляють гроші.

Все дуже просто. Висока якість благоустрою створює додану вартість. Ті, хто будуть цим займатися, стануть більш конкурентоспроможними. Попит зростає, а його ще ніхто до пуття не навчився задовольняти.

Читайте також: Все почалося з "диверсії" у Домодєдово

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами tsn.ua /
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції