Українці відчують зміни судової системи через три роки

Українці відчують зміни судової системи через три роки

Фото: УНІАН

Урядовець впевнений, що Україна дуже бідна країна для того, щоб дозволити собі тримати суддів з маленькими зарплатами та великими хабарями.

2 червня в Україні дали старт судовій реформі - Верховна Рада прийняла нову редакцію закону про судоустрій та зміни до Конституції України у частині правосуддя. Над текстом законопроекту протягом двох років працювали експерти, депутати та урядовці.

На думку деяких експертів та політиків, кінцевий варіант містить недоліки. Міністр юстиції Павло Петренко критику відкидає, запевняючи, що здійснена судова революція вже за кілька років сприятиме встановленню в Україні справді незалежного та професійного інституту суду.

Міністр розповів в інтерв'ю кореспонденту ТСН.Тиждень Сергію Швецю про те, як українці зможуть проконтролювати, хто стане суддею у їхньому районі чи місті та що станеться зі "старими" суддями, які провалять конкурс у нову систему.

- Без перебільшення скажу: відбулася революція в тій судовій системі, яка формувалася останні 25 років, яка не виконувала своє основне завдання і завдання держави – це захист українців і забезпечення справедливості. Основні новації, які надихають особисто мене як міністра юстиції - те, що ми нарешті отримаємо незалежного авторитетного суддю, який буде захищати закон, право і справедливість у кожній справі.

Прийняті закони дають можливість радикального очищення судового корпусу і перезавантаження судової системи. Ми отримаємо новий Верховний суд, який буде формуватися через публічний конкурс, участь в якому мають право брати усі фахівці у галузі права з досвідом роботи 10 років, в тому числі й ті, які ніколи не працювали в системі. Звичайні судді так само зможуть піти на конкурс.

Також ми отримаємо нові апеляційні суди, які так само будуть формувати свій склад через публічні конкурси. Ми отримаємо перезавантаження й районних судів – це ті 1800 суддів, які призначалися Януковичем. Вони не будуть автоматично включені в нову систему. За цими посадами також будуть оголошені конкурси.

- Що означають ці зміни для пересічного українця?

- 25 років судова система формувалася як закрита каста. Це була закрита організація. Запитайте у будь-якого юриста, чи могли вони пройти на посаду судді за старими процедурами – без зв'язків, без знайомств, без родичів або покровителів?

- Тобто без корупції?

- Так. Без корупційної складової стати суддею було практично неможливо. Були лише поодинокі винятки, коли люди потрапляли туди максимально прозоро. Зараз ми відкриваємо систему для фахових юристів, тих людей, які готові приходити і змінювати країну. Тому що нова судова система і нова якісь суддів - це фундаментальна річ, яка зробить нашу країну набагато сильнішою. Тому що люди будуть захищені. Конкурси і громадський контроль, що передбачені законом, дозволять отримати якісно новий склад суду – з людей, які пройшли для того, щоб дійсно творити правосуддя, а не вирішувати особисті питання.

- Яким чином можна цього досягти?

- Усі конкурси будуть публічними і будуть транслюватися онлайн. Громадський контроль за проведенням конкурсу буде здійснюватися Громадською радою доброчесності як незалежним органом, який формується представниками громадських організацій. Це дуже важливо. Більше того, тут також важлива позиція журналістів і простих українців. Ви вперше маєте історичну можливість і шанс проконтролювати тих кандидатів, які стануть потім суддями вашого районного, апеляційного чи Верховного суду. Ви будете бачите усіх цих кандидатів. І якщо кандидат надав недостовірну інформацію про свій майновий стан, ви маєте право подати інформацію до Громадської ради доброчесності, і такого кандидата відсіють.

Крім того, судді і кандидати в судді, які будуть на конкурсі, повинні будуть відкрити три декларації про свій майновий стан: про себе особисто, про всіх своїх родичів і третя декларація – декларація доброчесності. Тобто суддя повинен стати, як під мікроскопом – прозорим перед антикорупційними органами і перед громадськістю. Тільки такий кандидат зможе стати суддею і потрапити по конкурсу у склад нового українського суду.

- Але громадськість не може оцінювати кваліфікацію суддів? Тобто рівень його підготовленості, знань тощо.

- Абсолютно правильно. Професійний рівень кандидата буде оцінюватися Вищою кваліфкомісією як спеціалізованим органом. Саме інтерв'ю й спілкування з кандидатами по результатам кваліфікаційних іспитів буде публічним, в режимі онлайн. І журналісти, й юристи, й експерти можуть подивитися, як кандидат відповідає на запитання, і буде очевидно, наскільки він є професійним для того, щоб зайняти позицію судді того чи іншого суду.

Завдання громадськості – провести моніторинг і не допустити до нового складу суддів людей з сумнівною репутацією, які можуть бути дуже талановитими юристами, але при цьому мати проблеми з законом і бути залученими до корупційних схем. Тому громадський контроль важливий саме для того, щоб у систему нових судів не потрапили люди, які будуть використовувати посаду судді у власних цілях або в цілях якихось угрупувань.

Тобто є два основних фільтри - це антикорупційний і професійний. По ним будуть відбиратися кандидати до нового українського суду.

Найголовніше – ті, хто пройдуть ці конкурси і потраплять до нового суду, будуть формувати обличчя української судової системи й обличчя справедливості. Тому закони передбачають й достойну заробітну плату для нових суддів. Ми дуже бідна країна, щоб дозволити собі тримати суддів з маленькими зарплатами, які беруть великі хабарі.

Що несе у собі нова судова реформа

Що несе у собі нова судова реформа

- А що робити з тими суддями, які зараз працюють? На яких підставах їх звільняти? Чи звільняти їх взагалі? Що далі з ними робити, виплачувати пенсії чи не виплачувати, якщо ви говорите про хабарництво?

- Чинні судді мають право піти на конкурс. І я не сприймаю закиди, що для чинних суддів конкурс до нових судів є покаранням. Конкурс - це не покарання, а можливість підтвердити те, що ти професіонал, не маєш жодних скелетів у шафі у питанні корупції, щоб показати свій майновий стан і майновий стан своїх родичів. І якщо ти будеш кращим на конкурсі, будучи чинним суддею, ти будеш обраний на посаду судді у новому українському суді.

- Як ви будете звільняти тих, хто не підходить?

- Конституція передбачає те, що ті чинні судді, які не пішли на конкурс або не пройшли його, будуть звільнятися у зв'язку з тим, що старі суди ліквідовуються, а замість них починають діяти нові суди, нова структура. Тут юридичний механізм абсолютно чистий. Все прописано.

- А яка пенсія йому нараховується?

- Судді отримуватимуть відповідне пенсійне забезпечення. Тут питання полягає у більш глобальній, державницькій позиції. Найближчими місяцями ми отримаємо новий Верховний суд, протягом трьох років ми отримаємо нову апеляцію по всій системі України. Це фундамент для України і для українського народу, бо ми отримаємо абсолютно незалежну інституцію, яка буде оберігати права українців. Якщо ми не маємо чесного суду, ми змушені виходити на революцію. Двічі вже ця країна виходила на революцію саме тому, що не могла знайти справедливості і захисту закону в суді.

Тому, якщо ми матимемо незалежний чесний суд, на який не буде мати впливу ні президент, ні Кабінет міністрів, ні Верховна Рада, цей суд буде арбітром і фільтром, щоб будь-хто з чиновників навіть не подумав про те, щоб узурпувати владу. Це основне завдання суду.

- Справа в тому, що зміни звичайно можливі, але немає механізму для того, щоб суддю за тих чи інших обставин примусити бути чесним.

- Я наведу вам приклад даївців. Відношення українців до старих даївців і до старої Державтоінспекції по рівню довіри було схожим на те, яке є зараз відносно чинного судового корпусу - 3,5% довіри. Тоді теж було багато дискусій – а де гарантії, що нові патрульні поліцейські будуть чесними.

- Абсолютно справедливо.

- Те саме має відбутися у питанні нових суддів. Крім того, що це публічні конкурси й антикорупційні фільтри, дуже важливо й те, що люди, які прийдуть на цю посаду, будуть відчувати величезну відповідальність перед всім суспільством. Суспільство дасть цим суддям шалений кредит довіри. Я маю на це надію. Людина, яка пройшла горнило конкурсу, горнило антикорупційної перевірки, і якій - саме основне - довіряють її сусіди, люди, які живуть в тому, чи іншому містечку, вона буде цінувати цю довіру, і це буде найсильнішим запобіжником, щоб вона не переступила закон.

Звичайно, це життя. Як і в будь-якій країні світу, є ті люди, які переступають закон, але для цього працює спеціальна правоохоронна система, яка буде таких людей відсіювати і притягувати до відповідальності. Але ми позбавимося нарешті того, що масово закрита система судового корпусу була пронизана своїми правилами, які не відповідають закону і справедливості.

- Коли закон набуває чинності і коли починається процедура?

-Конституція і цей імплементаційний закон набувають чинності через три місяці після голосування – це десь у вересні місяці. І з моменту набуття чинності починається процедура підготовки і проведення конкурсу на посади суддів нового Верховного суду. Через конкурси має бути обрано 200 суддів нового Верховного суду. Конкурс проходить протягом шести місяців, в рамках яких має бути сформований новий Верховний суд.

Закон так само передбачає чіткі строки формування нових апеляційних судів – не пізніше трьох років з моменту прийняття закону. Тобто мають бути проведені конкурси на всі посади апеляційних судів, і вони повинні почати працювати. Також місцеві судді, які призначалися ще Януковичем, мають пройти конкурси, вони автоматично не перепризначаються.

Фактично ми повинні в рамках трьох років - може трохи більше - закінчити комплексну побудову нової судової системи.

- Це відбуватиметься під крилом Мін'юсту?

- Ні. Міністерство юстиції абсолютно не має жодних важелів впливу на судову систему. У старій Конституції міністр юстиції був членом Вищої ради юстиції. У новій Конституції міністр юстиції виключається з Вищої ради правосуддя. І це була моя свідома позиція, тому що жоден політичний орган після того, як завершиться ця реформа, – ані президент, ані парламент, ані міністр, – не має мати будь-яких важелів впливу на судову систему.

Суддя районного суду, навіть якщо йому хтось подзвонить з великих кабінетів, може спокійно і достойно вийти, зробити про це заяву і притягти до відповідальності будь-кого за тиск на суд. Якщо суддя користується довірою суспільства, є чесним і керується законом, жоден чиновник не має на нього мати впливу.

Чи вдасться перезапустити судову систему

Чи вдасться перезапустити судову систему

- Депутати із "Самопомочі" не проголосували за закон. Я знаю, що ваші однодумці, зокрема Єгор Соболєв тощо, говорять про те, що нинішніми змінами судова система більшою мірою залежатиме від волі президента. Що можете сказати у відповідь?

- Я не можу погодитися з цією позицією. Я не можу погодитися з тією позицією, що ми не голосуємо за ті зміни, які розроблялися спільно з народними депутатами, з моїми однодумцями, з "Самопоміччю", з іншими фракціями, протягом двох років, коли на ці зміни було витрачено величезні кількість часу, зусиль кращих експертів як українських, так і міжнародних, коли фактично у цих змінах відображені всі принципи судової реформи, яку проповідував попередній уряд Яценюка, які ми ще тоді лобіювали як реальне перезавантаження судової системи, і вже на фініші, зараз, коли треба голосувати, хтось говорить "а ви знаєте, тут є ризики, що президент чи інша посадова особа в порушення закону (тому що закон передбачає такі механізми, які не дозволяють впливу президента чи іншої інституції на суд), але можливо в порушення закону хтось може зловживати своїми правами, тому ми не голосуємо". Це не аргумент, це не та позиція, яка може бути сприйнятою.

Якщо ми б не зробили зараз судову реформу, ми би залишилися зі старим судом, старим персональним складом суду, які не те що не користуються довірою суспільства, а взагалі не сприймаються суспільством, тому що вони не є уособленням закону і справедливості.

І я хотів би усім критикам цієї судової реформи порекомендувати поспілкуватися з українськими громадянами, які звертаються до Європейського суду з прав людини. Зараз 14 тисяч скарг українських громадян у Європейському суді. Це ті люди, які не отримали справедливості в Україні, які змушені були піти в Європейський суд проти держави через те, що судді тут виносили незаконні рішення, через те, що роками їх водили судовими кабінетами, через те, що вони не змогли елементарно захистити свої права в Україні.

- Чи можете сказати, коли пересічний українець зможе відчути зміни у судовій системі? Я розумію, що має пройти певний час. Це рік? Два?

- Я сподіваюся так, що перші зміни, перші зрушення відбудуться тоді, коли буде сформований новий Верховний суд, якому нарешті повернули всі повноваження вищого судового органу. Я маю сподівання, що Верховний суд буде задавати тон решті судовій системі. Тоді старий районний суддя, який ще не пройшов конкурс, задумається, чи виносити рішення проти людини, щоб відправити її фактично без доказів на 5-6 років у тюрму, чи ні? Бо це його рішення потім потрапить у Верховний суд. І Верховний суд з вірогідністю 100% таке незаконне рішення скасує. Більше того - направить ці матеріали до комісії про притягнення цього судді до відповідальності.

- Яка санкція у такому випадку застосовуватиметься до судді?

- Мінімум звільнення. А якщо є ознаки умисності винесення такого рішення - це кримінальна відповідальність. Так само й апеляційний суддя, який буде працювати ще у старій структурі, задумається, чи виносити йому сумнівне рішення на користь тої чи іншої бізнес-групи чи бізнесмена, чи поступити по закону. Тому що є Верховний суд, який має право скасувати таке рішення і дати оцінку діям судді, направивши до відповідного компетентного органу.

Тому перше відчуття [змін] не буде повсюдним. Тому що Верховний суд - це касаційна інстанція. Але перший поштовх до зміни свідомості у нижчих судах відбудеться після того, як буде сформований на публічних і чесних конкурсах Верховний суд.

А відчуття абсолютної зміни відбудеться тоді, коли ми отримаємо новий склад апеляційних судів і місцевих судів, коли туди прийдуть нові люди.

- Тобто чекаємо наступного року?

- Якщо все буде рухатися по плану, то Верховний суд буде сформований на початку наступного року, і почнеться формування апеляційних судів в рамках графіку, який буде затверджено. І протягом трьох років мають бути сформовані усі апеляційні суди. І паралельно з тим мають бути обрані через конкурс 1800 судів у місцеві суди, які призначалися попереднім президентом Януковичем.

До речі, ми маємо дуже цікаву статистику по переатестації. До прийняття цього закону і змін до Конституції, почали пілотно проводити переатестації старого судового корпусу. Із 300 суддів апеляційних судів, які проходили переатестацію, 54% провалили її.

- Які причини?

- Недостатні професійні знання. Або не підтвердження свого майнового стану. 17% суддів, яких запросили на переатестацію, відмовилися її проходити. Це та статистика, яка говорить про реальну ситуацію в системі. За цією Конституцією і за законом, які ми прийняли, суддя у разі відмови йти на переатестацію, підлягає звільненню.

- А ті судді, які провалили пілотну переатестацію, тепер звільнені?

- Для тих суддів вже з вересня є законні підстави, щоб вони не потрапили до нової структури судів. Ми зробили такий зріз для того, щоб розуміти якість судового корпусу. Тому я розумію, чого судді не хочуть йти на конкурс, називаючи це покаранням.

- Я насправді втаю такі зміни, вони необхідні. Але яка ціна питання? Я маю на увазі, чи потрібні будуть додаткові витрати з бюджету на проведення конкурсів, переатестацій тощо. І взагалі скільки це коштуватиме для бюджету України?

- Додатково у наступному році потрібні будуть витрати, але зараз відбувається прорахунок. Ми ліквідували Вищі спецсуди, ми будемо формувати нові апеляційні суди, оптимізувати структуру, і я не виключаю, що цих судів буде за кількістю менше, а за якістю краще. З одного боку буде економія грошей, з іншого – ми направлятимемо ці кошти на збільшення заробітних плат.

Тому судді Верховного суду, які будуть обрані через публічний конкурс, точно будуть отримувати вже нову заробітну плату. Це правильно і логічно. Адже якщо на конкурс прийшла людина, яка хоче працювати іменем закону й України, то окрім високих вимог до цієї людини, ти повинен показати їй, яку вона буде отримувати заробітну плату.

Так, будуть додаткові витрати. Але ціна цих витрат не співмірна з тою корупцією і тими корупційними витратами, які несли українці, і попиранням їхніх прав, що відбувалося у старій системі.

- Це зрозуміло, але цікавлять точні суми.

- Я не можу зараз вам сказати точно, бо у нас є три місяці часу, поки закони не набули сили, щоб, по-перше, прорахувати по можливій оптимізації витрат у зв'язку з переформатуванням судової системи, а по-друге, порахувати витрати, пов'язані із заробітною платою суддів. Ці розрахунки будуть зроблені і на момент, коли закон набуде чинності ми їх презентуємо, тут жодного секрету не буде.

Ми закріпили у законі зарплати суддів, щоб кандидати, які йдуть на конкурс, були певні, що в останній момент ні уряд, ніхто інший не змінять її в останній момент. Це було зроблено і для того, щоб суспільство бачило, що суддя несе відповідальність, він є під шаленим моніторингом, в тому числі й антикорупційним. Але при цьому посада судді є престижною, адже окрім поваги суспільства, він отримуватиме достойне грошове забезпечення, яке дозволить йому жити, як людина, і не шукати можливості для хабаря.

Повʼязані теми:

Наступна публікація