Справжні поціновувачі Мунка

Культурa 25 червня, 2007, 17:40 1511
Додати до обраного
Повернені після найгучнішого викрадення 2004-го року роботи Едварда Мунка "Крик" та "Мадонна" будуть реставровані коштами японців.

Японці сплатять реставрацію шедеврів Едварда Мунка
"Мадонна" Едвард Мунк
Японська корпорація Idemitsu Petroleum виділила музею Едварда Мунка в Осло 500 тисяч євро на реставрацію двох знаменитих картин художника - "Крик" та "Мадонна". Обидва полотна були викрадені в 2004 році, а віднайдені та повернуті 2006 року з ушкодженнями. Про ініціативу Idemitsu Petroleum агентство France Presse повідомляє з посиланням на владу норвезької столиці.

Після повернення до музею картини протягом тижня показувалися відвідувачам, а потім їх відправили до майстерні. На обох полотнах видно тріщини, подряпини та невеликі отвори. Дві найвідоміші роботи Мунка було викрадено в серпні 2004 року. Довге розслідування завершилося арештом шести чоловік, троє з яких були засуджені до різних термінів ув’язнення. Але ні замовник пограбування, ні місце перебування картин протягом двох років, як і раніше, не відомі.

Японці сплатять реставрацію шедеврів Едварда Мунка
"Крик" Едвард Мунк
Одного з найвідоміших – і не в останню чергу скандально відомих – норвезьких художників Едварда Мунка часто називають “модерним дослідником духовного життя”. “Сьогодні не потрібно більше малювати інтер’єри, людей, які читають, жінок, які плетуть светри. Потрібно зображати живих людей, які дихають і відчувають, які страждають і кохають”, – таким сформулював своє кредо Едвард Мунк (1863-1944) у юному віці. 

Ще дитиною йому довелося зазнати важких життєвих випробувань, які стали темами його численних робіт: мати померла від туберкульозу, а 15-річна сестра Софі – від епілепсії. Помираюча матір прощається з дітьми в роботі “Дитячий спогад”, а сестру зображено на картині “Хвора дитина” (1885). Саме цей твір принесе художникові світову славу. 

Японці сплатять реставрацію шедеврів Едварда Мунка
"Танок життя" Едвард Мунк
Однією із центральних тем творчості митця є кохання між чоловіком і жінкою та пов’язані із цим проблеми. Картина “Мадонна”, на якій зображено оголену до пояса жінку з довгим чорним волоссям і німбом над головою, вперше спричинила скандал 1894 року. “Занадто небезпечно для юних дівчат”, – таким був вирок гамбурзьких колекціонерів після того, як у численних графічних варіаціях картини Мунк додав до зображення ембріон і кілька сперматозоїдів. У схожій до “Мадонни” позі 1903-го художник зображатиме свою тодішню коханку Еву Мадоккі, англійку, віртуозну скрипальку. 

Наприкінці 1903-го – на початку 1904 року в Гамбурзі проходила виставка Мунка, на якій демонстрували 45 робіт. Один із організаторів, Ґустав Шіфлер, так відгукнувся про “Мадонну”: “Не можна забувати і про те, що серед відвідувачів чимало дам. Тому якщо в пресі нетактовно згадуватимуть про картину під назвою “Мадонна” зі сперматозоїдами й ембріоном, на це складно буде щось заперечити. Я й сам вважаю цю картину позбавленою смаку: там, де видно сперматозоїди, не буває дітей”. 

Японці сплатять реставрацію шедеврів Едварда Мунка
"Поцілунок" Едвард Мунк
Той самий Ґустав Шіфлер, який так критично відгукнувся про “Мадонну”, був загалом дуже високої думки про творчість художника: “Він розкладав враження та відчуття людської душі на найдрібніші частинки, досліджуючи найнепомітніші та найтонші її порухи, він добре знався на складних душевних переживаннях”. 

Найбільші складнощі духовного життя пов’язані в Мунка з жінками. Останні часто виступають у картинах Мунка в ролі вампірок, які затягують у свої схожі на павутину тенета чоловіків. Часом це русалки з небезпечно довгим волоссям, яке також може зіграти роль павутини або й гільйотини. Похмурі уявлення про щастя в коханні втілено в картині “Поцілунок”, на якій пара сплавлюється в поцілунку в єдине потворне ціле. Вже назви багатьох його робіт свідчать про силу страждань, які йому довелося витерпіти через нерозділене кохання до фатальної жінки: “Попіл”, “Поцілунок смерті”, “Ревність” – усі ці картини він малює в період свого активного богемного життя в Німеччині. 

Японці сплатять реставрацію шедеврів Едварда Мунка
"Вампір" Едвард Мунк
Жінки Мунка – це не лише вампіриця, Саломея та femme fatale, а й мадонна, яким би амбівалентним не було ставлення до цієї картини в різні епохи, і спокусливі красуні, покірні, досконалі, хоча завжди трохи небезпечні. Спираючись на свої символістичні роботи, Мунк шукає у графіці 90-х рр. ХІХ ст. змогу по-новому висловлюватися на ті самі теми: кохання, страх, меланхолія, хвороба і смерть. 

Зображені на картинах норвежця люди переважно самотні, як чоловік у “Місячному світлі”, і навіть “Дівчата на мості” (їх троє, але кожна з них випромінює самотність), не кажучи вже про “Крик” – квінтесенцію меланхолії, яку супроводжує відповідний запис із щоденника (1895): “Я зупинився і сперся на парапет. Я був смертельно втомлений. Над синьо-чорним островом висіли червоні, як кров, хмари, червоні, як вогняні язики. Мої друзі віддалялися. Я був сам, тремтів від страху і вбирав у себе найголосніший крик природи”.

Картини Мунка беруть свій початок у символізмі, й саме його вважають натхненником німецького експресіонізму в малярстві. Програмною експресіоністичною картиною вважають безумовно знаменитий “Крик”.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами Подробности.ua / gazeta.lviv.ua / LP
Побачили помилку - контрол+ентер
Культурa 25 червня, 2007, 17:40 1511
Додати до обраного
Всього коментарів: 0
Вибір редакції