Учені впритул підійшли до можливості перемоги над ВІЛ

Фото: Reuters

Результати роботи можуть допомогти розробити нові методи терапії хворих на СНІД.

Учені з науково-дослідного інституту Скріпса встановили, що в організмі більшості людей присутні імунні клітини, здатні впоратися з ВІЛ. Відомо, що деякі люди, інфіковані вірусом імунодефіциту людини, можуть виробляти антитіла, які здатні ефективно нейтралізувати чимало штамів небезпечного і вірусу, що швидко мутує.

Щоб змусити організм здорової людини виробити необхідні антитіла, необхідно провести імунізацію за допомогою спеціальних білків вірусу — антигенів. Успіх імунізації залежить від здатності антигенів зв'язуватися зі спеціальними клітинами — В-лімфоцитами, активуючи їх і примушуючи виробляти антитіла. Дослідницька група виявила, що у більшості людей існують "зародкові клітини-попередники", які можуть синтезувати антитіла класу VRC01, необхідні для боротьби з ВІЛ.

Завдання вчених полягало в тому, щоб розробити такий імуноген, який міг би зв'язатися з тими B-лімфоцитами, що потенційно відповідають за імунітет проти вірусу імунодефіциту. Для цього імуноген повинен бути дуже специфічним, оскільки потрібні дуже рідкісні клітини-попередники серед всіх інших B-лімфоцитів. Раніше імунологи синтезували білок-імуноген, названий EOD-GT8 60mer. У клінічних дослідженнях на мишах тварини, які були вакциновані білком, виробили антитіла VRC01-класу. Якщо EOD-GT8 60mer здатний викликати подібну реакцію і в людей, то необхідно буде розробити ще кілька імуногенів, які всі разом викличуть синтез широкого спектру антитіл, здатних боротися з ВІЛ.

Кілька днів тому в журналі Scientific Reports з'явилася стаття, в якій генетики продемонстрували здатність технології CRISPR/Cas9 видалити вірусні гени ВІЛ інфікованих Т-лімфоцитів, яких зазвичай вражає вірус. Результати роботи можуть допомогти розробити нові методи терапії хворих на СНІД

Нагадаємо, що для припинення епідемії ВІЛ в світі потрібно 26 млрд доларів щорічно, заявив заступник виконавчого директора Об'єднаної програми ООН з ВІЛ/СНІД (UNAIDS) Луїс Лурес.

Лурес заявив, що у лікарів сьогодні "є кошти, наукові дані і знання, щоб перемогти цю епідемію".