Окупований Крим продовжує торгувати з іншими країнами, незважаючи на санкції

Окупований Крим продовжує торгувати з іншими країнами, незважаючи на санкції

Фото: Getty Images

Протягом останніх двох років у кримські порти заходили понад 600 міжнародних судів.

Незважаючи на санкції, міжнародна торгівля з Кримом триває.

Про це пишуть Олександр Гуменюк, Максим Кицюк, Олена Логінова і Андрій Яніцький в статті, яка опублікована на сайті occrp.org.

Після того, як два роки тому російські війська окупували Кримський півострів, уряд в Києві заблокував торгівлю в усіх комерційних портах - крок, який згодом підтримали Європейський союз (ЄС), США та інші країни.

Проте, протягом останніх двох років в кримські порти заходили більше 600 судів, дослідження OCCRP показують, що і західні, і близькосхідні бізнесмени продовжують торгівлю з Кримом, всупереч політиці своїх держав.

Перешкод для таких дій немає, тому що до сих пір Україна не притягнула до відповідальності жодного власника судна або капітана.

Кораблі-привиди

На початку грудня 2015 року судно під назвою "General" підняло синьо-жовтий прапор Республіки Палау, коли проходило через Босфор, канал, що зв'язує Мармурове море з Чорним морем в Стамбулі.

Корабель прямував в сторону України, згідно з офіційним маршрутом він слідував з Немрут-Бей (недалеко від турецького міста Ізмір на березі Егейського моря) в Херсон, чорноморське портове місто на півдні України.

Однак, 4 грудня судно пришвартувалося біля входу в Севастопольську гавань на південному заході Криму, найбільшому місті півострова, базі Чорноморського флоту РФ. "General" зник з міжнародних радарів на 10 днів. 14 грудня його бортовий навігатор був знову включений, і "General" повернувся до турецького порту. Мабуть, судно так і не заходило в Херсон.

Згідно з міжнародними стандартами навігації, кожне міжнародне судно повинно бути обладнане електронним "навігатором", що зв'язує його з автоматичною ідентифікаційною системою (АІС), глобальною мережею, яка відстежує судно, використовуючи супутники, повідомлення від кораблів і радари. За пересуванням суден по всьому світу можна спостерігати за допомогою навігаторів AIS на веб-сайті http://www.marinetraffic.com/.

Репортери OCCRP займалися цим приблизно рік, відстежуючи судна недалеко від Криму, в тому числі стежили за зникненням "General". Експерти кажуть, що судно, ймовірно, відключило навігатор AIS, що можливо, тільки якщо вимкнути живлення на борту.

З 9 по 11 грудня, на прохання журналістів OCCRP, жителі Севастополя зробили серію фотографій, на яких видно, що на судні "General" проводилася навантаження металобрухту в порту Севастополя на пірсі Інкерман. Фотографії показують, що, всупереч міжнародним заборонам, "General" провів, щонайменше, п'ять днів в порту Севастополя, поки проводилася навантаження вантажів.

Хто санкціонував навантаження металобрухту - або візит до Севастополя - встановити не вдалося. Репортерам OCCRP стало відомо, що "General" належить ліванської компанії New Marine Co. Інформації про цю компанію в ліванських відкритих реєстрах немає. Спроби зв'язатися з компанією не увінчалися успіхом.

Європейські прапори

16 червня 2014 року, через кілька місяців після того, як Росія анексувала Крим, Україна закрила півострів для міжнародного судноплавства. Згодом ЄС і США також заборонили вхід в порти Криму і ввели відповідні санкції.

Незважаючи на це, сотні суден, що йдуть під прапорами різних країн, продовжують відвідувати півострів. Інформацію про ці судна збирають і урядові, і неурядові установи.

Згідно з даними, зібраними Державною гідрографічною службою України, Міністерством інфраструктури України, а також неурядовою організацією "Майдан закордонних справ", станом на червень 2016 року, в кримські порти входили 602 суден. Більшість з них зареєстровані в Росії або ходять під російським прапором, або це українські зареєстровані кораблі, захоплені Росією, і що знаходяться під її управлінням.

Проте, європейці також ведуть бізнес з Кримом, не дивлячись на санкції: за останні два роки в Крим входили 24 суден, що йдуть під прапорами країн ЄС, 43 судна, зареєстрованих в ЄС і 22 судна, що належать бенефіціарам з ЄС. Судно MS Südkap, що належить німецькій компанії Krey Schiffahrts GmbH, знаходилося в східній частині Кримського портового міста Керч в кінці липня 2014 року. Спочатку репортери OCCRP направили лист з питаннями до німецької компанії; потім, журналіст OCCRP подзвонив в їх офіс і говорив з його виконавчим директором, Даніелем Гренземанном.

Єдине, що він сказав, у його компанії було безліч проблем через те, що його судно ввійшло в Крим. Проте, він не відповів на лист.

Інспектор Krey Schiffahrts, капітан Максим Бабенко, намагався пояснити по телефону, як працює німецька компанія: "Наші судна орендують за контрактом треті особи, які знаходять вантажі і транспортують їх. Я маю на увазі, що перевезення здійснюємо ми, але вони знаходять вантажі.

"У нас є список винятків, місць, куди наші судна не ходять з певних причин. Це окремий список, і він обговорюється з кожним підрядником. Що стосується Криму ... український він чи російський, у нас немає чіткої позиції з цього питання, так само, як, мені здається, у решти світу ".

Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні пообіцяло повідомити відповідні органи в Німеччині щодо можливого судового переслідування. "Уряд Німеччини і її партнери в ЄС вже не раз висловлювали (своє - ред) явне засудження незаконної анексії Криму та Севастополя Російською Федерацією, і не визнають її. Ця позиція залишається незмінною", йдеться в письмовій заяві посольства.

Реакція інших європейських посольств на порушення була стриманою, або, в деяких випадках, була відсутня.

Наприклад, посольство Греції не відповіло на питання про великий танкер, Kriti, який прибув до Керчі в червні 2014 року. Незважаючи на те, що в той час Україна ще офіційно не закрила кримські торгові порти, Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй вже опублікувала резолюцію про те, що країни, в тому числі Греція, підтримують територіальну цілісність України.

Kriti - частина флоту, яка, за припущеннями, належить багатій грецькій родині Вардінояннісів. Ні посольство Греції в Україні, ні компанія, що володіє судном, не повідомили, чому судно було в Криму.

У жовтні 2015 року ще один корабель прибув до Криму, щоб забрати вантаж металобрухту, також з Севастополя. Судно називалося Ramzi і йшло під прапором Тоголезької республіки.

Цей корабель належить румунській компанії, JSM Maritime Ltd., яка, своєю чергою, належить родині сирійського бізнесмена Джохара Хасана. З Криму, Ramzi вирушило в ліванські порти Бейрут, Тріполі тощо.

Посольство Румунії в Україні не вважає, що Румунія несе відповідальність за Ramzi, оскільки Румунія контролює тільки ті кораблі, які йдуть під румунським прапором.

Зміна прапорів

Судно може належати компанії з однієї країни і йти під прапором іншої; або ж судно, що порушує якийсь закон, може легко змінити свій прапор на прапор іншої країни з іншими законами.

Алі Алієв, колишній співробітник Palmali Group of Companies (Туреччина), говорить, що Palmali змінює прапори, коли її кораблі прямують до Керченської протоки, що з'єднує Азовське море з Чорним, відокремлюючи Крим від Росії. "Раніше, при проходженні Керченської протоки, ми піднімали український прапор, а тепер ми піднімаємо прапор Росії", - сказав він, але заперечував, що кораблі заходять в порти Криму.

Palmali Group - одна з найвідоміших логістичних компаній в Туреччині. Флот Palmali налічує понад 100 суден. Серед найбільших клієнтів - російська компанія "Лукойл" і азербайджанська "SOCAR". У наприкінці 2015 року міжнародні засоби масової інформації повідомили, що мальтійські влади розслідували можливість причетності Palmali до торгівлі нафтою з "Ісламським державою" (ІД).

Згідно з даними, протягом останніх двох років, шість судів Palmali заходили до Криму.

Власник Palmali Мубаріз Мансімов, турок азербайджанського походження, так пояснив успіх своєї компанії російському Forbes: "Ми - міжнародна компанія. У Туреччині нас вважають турецькою компанією, в Росії - російською, в Азербайджані - азербайджанською. Стратегія полягає в тому, щоб бути" своїм " всюди ".

Він не відповів на прохання OCCRP про коментарі. Коли журналісти OCCRP відвідали офіс компанії в Стамбулі, їм не дозволили знімати офіс або прилеглу територію і сказали зв'язатися з медіа-відділом. Останній не відповідав протягом кількох місяців.

"Туреччина не визнає анексію Криму. Ми не порушуватимемо наші принципи заради торгівлі з невеликим клаптиком землі. Це було зрозуміло з самого початку", - сказав Йонет Джан Тезель, посол Туреччини в Україні. "Турецькі кораблі не покинуть турецького порту, якщо повідомлять, що направляються до Криму. Але, можливо, деякі кораблі з прапорами інших країн прикидаються, що йдуть в Росію, але насправді заходять до Криму. Це ... не пов'язано з офіційною позицією Туреччини ".

Порушники залишаються безкарними

Нині українська поліція розслідує чотири кримінальні справи, пов'язаних з незаконним входом в окупований Крим протягом останніх двох років. У порту Херсона є арештоване турецьке судно Kanton: в 2014 році воно прибуло до Криму, а в березні 2015 року - в Херсон, де і було затримано.

Ілля Рижков, виконуючий обов'язки голови адміністрації морського порту Херсона, скаржиться, що немає ніяких рішень суду. "Капітан і екіпаж покинули судно", - сказав Рижков.

Прокуратура розслідує три інших випадки незаконного входу. Є чотири підозрюваних, вони оголошені в розшук.

Відповідно до Кримінального кодексу України, до відповідальності можна притягнути лише капітана і членів екіпажу судна-порушника. Якщо їх визнають винними, їм загрожує до 5 років позбавлення волі, але немає законного способу переслідувати за законом компанію, яка експлуатує судно, або його власника.

Міністерство інфраструктури збирає досьє на судна, що заходили до Криму, з моменту закриття портів, і передає цю інформацію в прокуратуру і Міністерство закордонних справ.

Міністр закордонних справ Павло Клімкін каже, що розслідується кожне порушення. "По-перше, ми подаємо офіційний протест. По-друге, порушники позбавляються доступу до українських портів; ми звертаємося до інших з проханням впливати на порушників, і майже завжди отримуємо офіційну відповідь".

Клімкін сказав, що він обізнаний про кораблях і країнах, щодо яких вели розслідування OCCRP, і зазначив, що число порушень останнім часом зменшилася.

Нагадаємо, 7 серпня, російські прикордонники перекрили рух на усіх пунктах пропуску на адмінмежі між окупованим Кримом та материковою Україною. У російських ЗМІ почала з'являтися інформація про нібито перестрілку на адміністративному кордоні. Лише вранці 10 серпня усі три пункти пропуску знову почали працювати у штатному режимі. За ці три дні поблизу адмінкордону спостерігалася висока активність ЗС РФ.

10 серпня Федеральна служба безпеки РФ заявила про запобігання в окупованому Криму терористичних актів, які нібито були підготовлені Головним управлінням розвідки Міністерства оборони України.

За інформацією ФСБ, в ніч з 6-го на 7-ме серпня 2016 року в районі міста Армянськ була виявлена група "диверсантів", під час затримання якої загинув співробітник ФСБ, а в ніч на 8 серпня 2016 року ще дві групи "диверсантів" нібито здійснили спроби прорватися до Криму, що "прикривалися масованим обстрілом з боку суміжної держави і бронетехнікою збройних сил України". ФСБ запевняє, що під час бою загинув російський військовий.

У Росії заявили, що на місці першої сутички були начебто виявлені 20 саморобних вибухових пристроїв, боєприпаси, міни, гранати і спецзброя. Також ФСБ заявила про ліквідацію "агентурної мережі" української розвідки у Криму із числа громадян України і Росії. Одним із організаторів терактів назвали мешканця Запорізької області Євгена Панова, який служив у 37-му окремому мотопіхотному батальйоні ЗСУ під позивним "Юджин", демобілізувався у серпні минулого року. Брат затриманого українця стверджує, що його викрали на території материкової України і вивезли на окуповану територію.

Російський президент Володимир Путін заявив, що замість пошуків шляхів врегулювання конфлікту Україна "перейшла до практики терору". Також він пообіцяв, що "безумовно, повз таких речей проходити не будемо".

Повʼязані теми:

Наступна публікація