25 років з дня катастрофи К-219: таємниця радянської субмарини досі не розкрита Світ 3 жовтня, 11:49
3 жовтня 1986 року стався вибух атомної субмарини К-219 в Саргасовому морі. Лише завдяки героїзму моряків вдалося уникнути другого Чорнобиля.

3 жовтня виповнилося 25 років з дня катастрофи радянського атомного підводного крейсера К-219 в Саргасовому морі. Причини аварії, яка за масштабами могла перевершити Чорнобильську катастрофу, досі не відомі.

Вранці 3 жовтня 1986 року на борту К-219, яка йшла до Східного узбережжя США, стався вибух ракети, після чого виникла загроза руйнування ядерного реактора.

У перші хвилини після аварії загинули троє моряків - капітан 3 рангу Олександр Петрачков, матроси Ігор Харченко та Микола Смаглюк.

Офіцер Микола Бєліков і матрос Сергій Премінін при температурі в 65 градусів зуміли вручну заглушити силову установку. Тим самим підводники запобігли радіаційній катастрофі, яка могла перевершити за масштабом аварію на Чорнобильській АЕС. Матрос Премінін загинув в реакторному відсіку. Лише через 11 років йому посмертно було присвоєно звання Героя Росії.

Протягом наступних трьох днів на субмарині тривала пожежа. Човен затонув 6 жовтня на глибині близько 5,5 тисячі метрів.

Членів екіпажу, які вижили, забрали російські судна "Красногвардейск" і "Анатолій Васильєв", які прийшли на допомогу. Згодом померли ще четверо членів екіпажу.

Причини цієї катастрофи досі є предметом дискусії серед експертів та істориків підводного флоту.

Як стало відомо пізніше, назустріч К-219 вийшла американська субмарина.

За кілька годин до входу в зону патрулювання, в 680 милях на північний схід від Бермудських островів, стався гідроакустичний контакт з підводним човном типу "Лос-Анджелес" USS Augusta (SSN-710).

Капітан першого рангу Ігор Британов застосував спеціальний маневр (американці називають його "Божевільний Іван") з метою виявлення в кільватері човна супротивника.

В цей момент стався удар, ракетна шахта №6 розгерметизувалася і в неї хлинула вода. При її взаємодії з компонентами ракетного палива утворилася вибухонебезпечна суміш. Стався вибух, який зруйнував зовнішню стінку міцного корпусу і плутонієві боєголовки ракети. Деякі частини ракети вилетіли в море, інші впали всередину крейсера і, в реакції з водою, почали виробляти отруйні гази.

Через дві хвилини після вибуху командиру К-219 вдалося підняти субмарину на поверхню води.

Екіпаж залишив напівзатоплений четвертий (ракетний) відсік і задраїв герметичні перегородки.

Почалася боротьба за порятунок крейсера.

Спочатку моряки зменшили поширення отруйних домішок з аварійного четвертого в інші відсіки. Але через пошкоджені магістралі і трубопроводи по човну все-таки повільно розповзався отруйний туман. Місцями рівень забрудненості перевищував гранично допустимий у 2 - 3 тисячі разів.

Було зроблено кілька спроб злити компоненти палива та прокачати забортною водою ракетну шахту.

Але вони виявилися безуспішними. Аварійна партія в спецспорядженні зуміла пробратися в четвертий відсік і винести тіла загиблих. Через чотирнадцять годин безперервної боротьби за життя корабля пожежа прорвався в п'ятий відсік. Незабаром спрацював аварійний захист реакторів. При цьому компенсуючі решітки, що заглушають реактор, автоматично мали опускатися вниз. Однак вони "зависли". Потрібно було будь-що заглушити реактор. Адже в будь-яку хвилину міг статися ядерний вибух.

Першим в аварійний відсік відправився командир групи Микола Бєліков. Він спустився на кришку реактора і зміг опустити перші ґрати. Але висока температура в реакторному дала про себе знати: Бєліков, ледь повернувшись в сусідній відсік, втратив свідомість.

Отямившись, офіцер повернувся у реакторний відсік вже з матросом Сергієм Премініним.

Разом вони опустили ще дві решітки. І знову, вийшовши перепочити в сусідній відсік, Бєліков втратив свідомість. Сергій Премінін один ще раз дістався до реактора і вручну заглушив останню решітку. Вийти назад він вже не зміг. Юнак згорів, запобігши ядерну катастрофу в десятки разів страшніше Хіросіми.

Через 77 годин боротьби стало зрозуміло, що човен не врятувати. Екіпаж перебрався на рятувальне судно, яке прибуло в зону лиха.

Читайте також:

10 років з дня загибелі "Курська": причина вибуху так і залишилася таємницею

Зловісні таємниці СРСР очима США: операція "Флейта" і "атомна бомба у валізі"

ЦРУ розсекретила історію найбільшого скандалу "холодної війни"

Пентагон вперше допустив жінок на підводні човни

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Написати до редакції © За матеріалами РИА Новости / svpressa.ru / Н.Д.
Побачили помилку - контрол+ентер
Світ 3 жовтня, 2011, 11:49 3588 4
Додати до обраного
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 4
  • Львів'янин Львів'янин 3 жовтня, 12:21 Згоден 5 Не згоден 0 Який бовдур ці слова писав "аварії, яка за масштабами могла перевершити Чорнобильську катастрофу" - ви хоч усвідомлюєте різницю між реактором на АЕС і в субмарині?! Це те саме що динаміину шашку з пітардою порівняти. І це тільки політики роблять вигляд, що не знають, що сталось, насправді всі давно вже знають чого потонула субмарина! відповісти цитувати Дякуємоспам
Вибір редакції