Історія найгучніших терактів на транспорті

Теракт у "Домодєдово"© Lifenews
Світ 25 січня, 2011, 11:59 2862
Додати до обраного
28 років тому вперше терористи обрали міжнародний аеропорт для скоєння теракту. Подія сталася в аеропорту Орлі у Франції.

Вперше мішенню терористів пасажири міжнародних аеропортів стали 15 липня 1983 року, коли начинена вибухівкою велика валіза вибухнула перед стійкою турецької авіакомпанії в міжнародному аеропорту Орлі в Парижі. Бомба вибухнула завчасно, вона повинна була вибухнути в літаку під час польоту з Парижа до Стамбула.

Вибух в Орлі організували члени вірменської терористичної організації ASALA. Сім осіб загинуло, 60 отримали поранення. Бомба складалася всього лише з півкіло пластикової вибухівки Semtex, проте вона була сполучена з чотирма портативними газовими балонами, що пояснює серйозні опіки у багатьох поранених, з яких четверо пізніше померли.

Аеропорти на деякий час стали однією з найбільш привабливих мішеней для бомбістів. Статистика, однак, свідчить, що в останні десятиліття терористи все рідше закладають бомби в міжнародних аеропортах, а також в урядових будівлях, офісах, готелях, місцях проведення великих міжнародних заходів, на міжнародних курортах і т.і.

Причиною цього стало повсюдне посилення заходів безпеки на цих об'єктах. Тому більшість вибухів бомб, в тому числі і за участю терористів-самогубців, в останні два десятиліття відбувалося в громадських місцях, на вулицях, магазинах, в автобусах.

Крім самого вибуху бомби, серйозну небезпеку також представляє паніка, що виникає пізніше – люди, які втікають, здатні завдати один одному важкі травми.

Терористи за ці роки не тільки забрали життя сотень людей - вони також значно ускладнили роботу авіакомпаній і аеропортів, зробили менш комфортним життя пасажирів, стали причиною зростання цін на квитки.

У 2006 році дослідницька корпорація RAND опублікувала доповідь, автори якої досліджували причини, за якими терористичні структури часто вибирають в якості цілей атак об'єкти транспортної інфраструктури.

На думку авторів, це пояснюється тим, що в результаті таких терактів, як правило, гине велика кількість жертв, вони викликають підвищений інтерес ЗМІ і породжують неспокій великої кількості людей, що побоюються, що наступною жертвою можуть стати вони або їхні близькі.

Експерти на підставі вивчення багаторічної статистики також схиляються до висновку, що для організації вибухів бомб терористи не повинні володіти особливими організаційними здібностями і значними ресурсами.

До 80% всіх бомб, що застосовувалися терористами протягом останніх десятиліть, були виготовлені в домашніх умовах або в примітивних лабораторіях. Відносно рідко терористи використовують армійське озброєння - гранати, міни, авіабомби.

Складність пристроїв бомб і їх смертоносність залежать, насамперед, від рівня уяви виготовлювачів і від матеріалів, якими вони володіють. До числа найбільш часто використовуваних терористами вибухових речовин відносяться Semtex, RDX ("циклон" або "гексоген"), C4 ("пластид"), тринітротолуол і динаміт.

Для підвищення забійної сили бомби додатково постачають цвяхами, сталевими болтами та ін. Одна з серйозних проблем полягає в тому, що з ряду хімікатів, що використовуються, наприклад, при виробництві добрив, можливо виготовити вибухівку.

За оцінками експертів, завчасно виявити вибуховий пристрій неймовірно складно, оскільки бомби можуть бути замасковані практично під будь-який предмет, який може бути доставлений на місце вибуху найбільш неординарним чином.

Всі бомби, які використовували і використовують терористичні й кримінальні структури, мають лише одну сходжу рису - вони спочатку розробляються для того, щоб бути підірваними.

Найбільш небезпечні бомби, які закладаються в автомобілях, оскільки вони мають найбільшу забійну силу і їх вибух призводить до значних жертв і руйнувань. Протистояти подібним загрозам вкрай складно, тому що огляд всіх без винятку автомобілів неможливий.

Невеликі вибухові пристрої особливо небезпечні в тому випадку, якщо вони вибухають поблизу газових і електричних комунікацій усередині будівель, а також в торгових приміщеннях, заповнених людьми. В останні роки зросла вірогідність того, що вибуховий пристрій на місце вибуху доставляє людина, яка не бажає зберегти власне життя.

МАСШТАБНИЙ ТЕРАКТ В "ДОМОДЄДОВО"

З історії терактів на транспорті

1881 рік. Росія, Санкт-Петербург. Бойовики організації "Народна Воля" вбили царя Олександра II, підірвавши його карету. Раніше народовольцям вдалося підірвати царський потяг. Народовольці використовували "бомбову" тактику, яку кілька десятиліть активно застосовували європейські анархісти і революціонери.

1933 рік. Бельгія. Вперше в історії цивільний авіалайнер компанії Imperial AW був знищений в результаті вибуху бомби, пронесеної на борт. Винуватців злочину так і не знайшли: у його організації звинувачували комуністів, нацистів, націоналістів і анархістів. З 1950-х років вибухи бомб на борту пасажирських літаків стали справжнім прокляттям авіакомпаній.

Вибухи літаків. У 1955 році в США авіалайнер був вперше підірваний злочинцем-одинаком. Злочин скоїв американець, який бажав отримати страховку після загибелі матері, яка перебувала на борту літака.

Починаючи з 1960-х років спроби пронести вибухівку на борт літаків стали постійними. Ймовірно першим літаком, знищеним "класичними" терористами за допомогою бомби, був лайнер компанії Cubana Airlines, в 1976 році здійснював рейс з Барбадосу до Гавани. Загинуло 73 людини. В організації цього злочину був звинувачений кубинець, який втік з Куби до Венесуели, член однієї з екстремістських організацій кубинських емігрантів-антикомуністів.

У 1983 році сикхські націоналісти заклали бомбу в літак авіакомпанії Air India. У результаті вибуху загинули 329 пасажирів і членів екіпажу лайнера. Це найбільша катастрофа такого роду.

До 11 вересня 2001 року цей теракт вважався найбільш кривавим злочином терористів. Незважаючи на те, що в середині 1980-х років заходів безпеки в аеропортах були істотно посилені, терористам періодично вдавалося досягти успіху. Найбільше число вдалих терактів на рахунку палестинських терористичних угруповань і "Аль-Каїди".

Терористи з Народного Фронту Визволення Палестини вперше почали використовувати нову тактику доставки вибухових пристроїв на борт пасажирських літаків: вони передавали замінований багаж пасажирам, які ні про що не підозрювали (в обох випадках це були юні дівчата). Нині всіх пасажирів попереджають про те, що перед польотом вони не повинні брати пакети і валізи у незнайомих їм людей.

1973 рік. Іспанія, Мадрид. Члени баскської сепаратистської організації ЕТА підірвали автомобіль, в якому знаходився прем'єр-міністр Іспанії. Прем'єр-міністр загинув. Перша успішна бомбова атака такого роду в сучасній історії.

1977 рік. СРСР, Москва. Перший вибух бомби в метро. Вірменські націоналісти з партії "Дашнакцютюн" підірвали на станції метро "Бауманська" бомбу, закладену в чавунну гусятницю. Загинуло 6 осіб. Згодом терористи організовували вибухи в метро в Баку (Азербайджан), Парижі (Франція) і Нью-Йорку (США).

1979 рік. Великобританія. Бойовики Ірландської Республіканської Армії доставили бомбу на борт яхти, де перебував видатний британський політик - лорд Маунтбаттен. У результаті вибуху лорд і ще три людини загинули. Ймовірно, це перший випадок, коли терористи організували вибух бомби на борту судна, яке ретельно охоронялося.

1983 рік. Франція, Париж. Вперше мішенню терористів стали пасажири міжнародних аеропортів. Вибух у міжнародному аеропорту Орлі організували члени вірменської терористичної організації ASALA. Сім осіб загинуло, 60 отримали поранення. Аеропорти на деякий час стали однією з найбільш привабливих мішеней для бомбістів.

1985 рік. Болгарія, Бургос. Перша терористична атака в пасажирському потязі. Число жертв невідоме. Атаку організували етнічні турки - жителі Болгарії.

1987 рік. Пакистан, Пешавар. Терористи, ймовірно пов'язані з однією з ворогуючих афганських фракцій, підірвали бомбу в рейсовому автобусі, убивши кілька людей. У 1990-і роки пасажирські автобуси стали однією з улюблених мішеней терористів. В останні роки особливо часто подібного роду теракти відбуваються в Ізраїлі.

2000 рік. Ємен, Аден. Вперше терористи використовували катер-бомбу. Катер, навантажений вибухівкою і керований смертником з "Аль-Каїди", вибухнув поблизу американського есмінця Cole. Загинуло 17 моряків, 37 отримали поранення. У 2000 році провалилася аналогічна атака проти американського військового корабля Sullivan.

2001 рік. США. Вперше терористи захопили чотири літаки і використовували їх як керовані бомби, протаранивши Всесвітній Торговий Центр в Нью-Йорку і будівлю Пентагону. У результаті теракту загинули 2 973 людини і 19 викрадачів. Результатом цієї атаки стала кардинальна зміна політики США і багатьох інших країн світу, вторгнення в Афганістан і Ірак, економічна криза і т.п.

У грудні 2001 році вперше бомба на борт літака була доставлена в черевику. Терорист Річард Рейд (англієць, який прийняв іслам) намагався підірвати лайнер авіакомпанії American Airlines. Його знешкодили пасажири і члени екіпажу. Відтоді в аеропортах США ведеться огляд взуття пасажирів.

2004 рік. Іспанія, Мадрид. Вибух на залізничному вокзалі, в результаті якого загинули 191 людини, отримали поранення 1.4 тис. Вибух організувала ісламістська організація, пов'язана з "Аль-Каїдою". Після цієї атаки Іспанія вивела свої війська з Іраку - вперше терористи змогли домогтися виконання політичних вимог у результаті вибуху бомби. Раніше терористи часто проводили вибухи бомб на залізничних вокзалах: найбільш відомий теракт в Болоньї (Італія) 1980 року, який організували неонацисти. Тоді загинуло більше 80-ти осіб).

2005 рік. Великобританія. Лондон. Вперше проведена великомасштабна атака на об'єкти міського транспорту. У годину пік ісламісти практично одночасно підірвали три бомби в трьох потягах метро, годиною пізніше був підірваний автобус з пасажирами. У результаті, загинули четверо терористів і 52 пасажира. Робота лондонської підземки і багатьох інших служб була паралізована на декілька днів.

2006 рік. Великобританія. Лондон. Спецслужби Великобританії оголосили про розкриття змови по вибуху трансатлантичних авіалайнерів. Терористи вперше в історії мали намір використовувати "рідку вибухівку". Нині більшість авіакомпаній забороняють проносити в ручній поклажі будь-якого роду рідини.

30 грудня 2006 Мадрид. Іспанія. Стався вибух на автомобільній стоянці четвертого терміналу аеропорту Barajas. Вибухова речовина була закладена в міні-фургон Renault Traffic. У результаті вибуху дві людини загинули і більше 30 людей отримали легкі поранення.

Незадовго до вибуху невідомий, що представився членом ЕТА, тричі телефонував у різні служби, попереджаючи про вибух, що дозволило поліції заздалегідь оточити стоянку.

Читайте також:

Масштабний теракт в "Домодєдово"

Під час теракту у "Домодєдово" загинула українка

Євросоюз засудив теракт в Домодєдово і готовий підтримати російську владу

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами NEWSru.com / А.С.
Побачили помилку - контрол+ентер
Світ 25 січня, 2011, 11:59 2862
Додати до обраного
Всього коментарів: 0
Вибір редакції