Китай клонує і продає російські винищувачі

Китайці піддавали інженерному аналізу імпортне російське озброєння, і тепер представляють власні модифікації новітніх винищувачів та авіаносців.

Китай за десятки років освоїв російські військові технології і тепер починає активний експорт, підриваючи позиції РФ на ринку зброї.

"Протягом десятків років Китай імпортував і піддавав інженерному аналізу російське озброєння, і ось настав поворотний момент: тепер він може виробляти багато видів передового озброєння самостійно", - до такого висновку дійшла The Wall Street Journal, аналізуючи технологічну політику Китаю та її перші результати.

На думку видання, "епохальне зрушення" можна було помітити неозброєним оком виставці Airshow China в Чжухаї, яка пройшла в листопаді.

Раніше там красувалася пілотажна група "Російські витязі", і Росія підписувала багатомільярдні контракти. Цього разу в експозиції РФ не було жодного справжнього літака, одні пластмасові моделі, зате в надлишку були представлені військові технології Китаю (на думку WSJ, "майже суцільно на основі російських ноу-хау"), а зірками виставки стали учасники пакистанської пілотажної групи Sherdils, які виступали на винищувачах російського походження, які тепер випускаються в Китаї і Пакистані.

Найбільш наочним прикладом технологічної політики Китаю газета вважає історію із винищувачем J-11B, який, за словами російських чиновників, є "копією" російського Су-27.

Розпад Радянського Союзу дозволив подолати існуючі з 1956 року між Москвою і Пекіном ідеологічні розбіжності, і в 1992 році Китай став першим покупцем Су-27 за межами колишнього СРСР, а в 1996 році ця країна придбала ліцензію на збірку ще більшої партії винищувачів.

За умовами угоди, збирання літаків мало відбуватися на території Китаю, але з використанням російської авіоніки, радарів і двигунів, причому накладалася заборона на їх експорт.

У 2004 році Китай розірвав контракт, а вже в 2007 році представив "власну модифікацію" винищувача під назвою J-11B. Місцеві фахівці стверджували, що при "майже ідентичному зовнішньому вигляді" ця машина на 90% складається з оригінальних технологій, тільки двигун на ній встановлений російський. Так було до нещодавнього часу, коли китайським став і двигун.

Прецедент з J-11B поставив Росію перед складним вибором: і надалі піддаватися ризику "клонування" своїх технологій, продаючи зброю в Китай, або одразу позбутися прибуткового ринку збуту.

"Ми сподіваємося, що наші літаки виявляться кращими. Одна справа виготовити якісну копію ложки, і зовсім інша - літака", - сказав Сергій Сергєєв, заступник генерального директора концерну "Сухий". Офіційні особи в приватних бесідах висловлюють стурбованість ситуацією, що склалася і навіть обмірковують якісь дії в юридичному полі.

З витоком західних технологій в Китай стикаються і зарубіжні компанії з інших країн.

Крім комерційного, є у цієї проблеми й інший вимір: створення Китаєм власних зразків деяких видів озброєнь, таких як авіація палубного базування та авіаносці, "створюють загрозу Тайваню" і ставлять під питання верховенство США в Західно-Тихоокеанському регіоні. Експорт такої продукції може змінити розстановку сил у Пакистані, Бангладеш, Венесуелі, Нігерії, Марокко, Туреччини, Судані та на Шрі-Ланці. Проте особливе занепокоєння США викликає інший потенційний покупець китайської зброї - Іран.

Читайте також:

Китайці створили "дешевого вбивцю" МіГ-29 на основі російських двигунів

США очолили світовий рейтинг "торговців смертю"

Китай скопіював російський винищувач Су-33 на основі купленого в України прототипу

Іран запускає виробництво власного аналогу російських С-300

Китайці "в піку" Росії та США розробили власний винищувач п'ятого покоління

Залиште свій коментар

Аватар
Залиште свій коментар

Коментарі до посту

Останні Перші Популярні Разом коментарів: