#PanamaPapers викрили офшори справжнього "імператора" російської залізниці

Син близького друга Якуніна заробляє сотні мільйонів на офшорах© РБК
Олексій Крапівін вивів сотні мільйонів доларів з російського бюджету на  підрядах  держмонополії.

Олексій Крапівін, син близького соратника екс-голови РЗД Володимира Якуніна, керує бізнес-імперією з державними контрактами, яка контролює сотні мільйонів рублів у державних російських фондах, які витрачаються на залізницю.

Про це свідчать дані бази даних компанії Mossack Fonseca, які було оприлюднено журналістами. Згідно документів, Олексій Крапівін контролює найбільшого підрядника на Байкало-Амурській магістралі – найбільшому і найдорожчому будівельному проекту у структурі РЗД. Афільовані із Крапівіним компанії також замішані у підозрілих операціях із Bombardier Transportation – світовим транспортним гігантом, який є найкрупнішим партнером РЗД.

Читайте також: Панамагейт, файли Сноудена та Wikileaks. Найгучніші викриття, які змінили історію

Документи пов'язують із Крапівіним-молодшим щонайменше 11 компаній у Панамі, на Віргінських островах та у американському штаті Делавер. Сфера діяльності зареєстрованих у США компаній невідома. Але інші ведуть комерційну діяльність із відомими світовими корпораціями.

Канадська компанія Bombardier Transportation – найбільший світовий виробник потягів та літаків, яка торгується на фондовій біржі Торонто. Компанія декларує високі стандарти бізнесу та високі вимоги до партнерів, але "панамські папери" свідчать про інше. Зокрема, частина виготовленого Bombardier устаткування імпортується зі Швеції до Росії через Віргінські острови та Велику Британію.

У документах, пов'язаних із Крапівіним, йдеться про компанію Rambo Management Inc. яка має цікавий контракт із британською компанією Multiserv Overseas Ltd. Rambo продала виготовлене Bombardier устаткування компанії Multiserv, яка мала поставити обладнання 13 залізничним станціям у Азербайджані, які пов'язують Баку з кордоном Грузії. Коли влада Азербайджану проводила тендер на поставку, виграли компанії консорціуму Bombardier, але й російські підрядники були залучені. Таким чином вийшло, що поставки Bombardier мала здійснювати через щонайменше два офшори - Rambo та Multiserv. Першим директором компанії Multiserv, зареєстрованої у Лондоні у 2010 році, був Юрій Ободовський, відомий як один з головних партнерів родини Крапівіних. Проходячи через офшори, вартість обладнання зростала. Таким чином Multiserv отримала десятки мільйонів доларів через афільовану із Bombardier компанію Elteza. Російські та шведські представники коментувати цю схему відмовились.

Читайте також: Від США до Сінгапуру: де панамська Mossack Fonseca створила свої офшорні фірми. Інфографіка

Більшість офшорних компаній Крапівіна надають позики іншим офшорним компаніям, в тому числі тим фондам, які роблять закупівлі у Росії. Ці позики – некомерційні, з низькими відсотками, з необов'язковими виплатами за ними, умови позичання постійно змінюються. Такі самі компанії є у власності друга Путіна Сергія Ролдугіна. Спеціалісти кажуть, що через такі ланцюжки офшорних компаній легко виводити кошти і приховувати їх. З 2012 по 2015 рік через компанії Крапівіна пройшли більше 200 млн доларів. Так, у травні 2014 року компанія Gordox видала 100,5 млн доларів іншій компанії з Віргінських островів на купівлю кіпрської структури Sterema. Приблизно з того ж часу Sterema володіє контрольним пакетом у великій російській будівельній компанії "Бамстроймеханизация", одного з головних підрядників "будівництва століття" Володимира Якуніна — реконструкції БАМу.

У 2013 році президент Росії Володимир Путін схвалив план найбільшої будівництва "РЖД" — реконструкцію Байкало-Амурської магістралі та Транссибу. Це один з найбільш грандіозних проектів, ініційованих Володимиром Якуніним. Загальна вартість будівництва — 562 млрд рублів, а якщо додати до цього додаткові роботи по реконструкції Східного полігону, виходить більше 1 трильйона рублів витрат. Всі гроші надходять з бюджету.

У 2014 році ВАТ "РЖД" провело тендери на визначення підрядників з основної частини робіт. Найбільший лот в історії "РЖД" виграв консорціум на чолі з керуючою компанією "Бамстроймеханизация", основну частину робіт повинно провести акціонерне товариство з такою ж назвою.

ПАТ "Бамстроймеханизация" довгий час належало засновнику, Василю Тарасенко, але прямо напередодні участі в найбільшому конкурсі "РЖД" змінив власників. Зараз кінцевий власник будівельного підприємства, що отримує мільярди з держбюджету, прихований в офшорах.

Контрольний пакет акцій перебуває у кіпрської компанії Sterema Limited, яка, в свою чергу, належить компанії Evling business Inc, зареєстрованою на Британських віргінських островах. Про кінцевого власника нічого не відомо, але, за документами, наявними в розпорядженні, гроші на покупку російського підприємства Evling отримав від компанії Крапівіна-молодшого. Крапівін має відношення і до кількох інших компаній, що контролюють підрядників найбільшої будівництва "РЖД".

Насправді участь Крапівіна у будівництва БАМу може бути і більш масштабною. Підряди отримали ще дві структури ("Енергомонтаж" і "Транстроймонтаж"), власниками яких виступають кіпрські компанії. У різний час Крапівін виступав кінцевим власником майже кожної з них. Але потім володіння пішло в більш закриті юрисдикції — на Британські острови, Беліз або на Панаму. В документах, отриманих журналістами, кінцеві власники цих компаній не простежуються. Олексій Крапівін документи не коментує.

Нагадаємо, із компанії Mossack Fonseca "витекли" документи, які стали основою для гучного міжнародного журналістського розслідування про іменитих власників великих офшорів. Ці документи виявилися в розпорядженні німецької газети Süddeutsche Zeitung, яка передала їх Міжнародному консорціуму журналістських розслідувань (ICIJ) і Центру із дослідження корупції та організованої злочинності (OCCRP).

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами Новая газета / М.С.
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції