Версія катастрофи Як-42: в усьому винен "людський фактор"

Катастрофа Як-42 під Ярославлем© ИТАР-ТАСС
Світ 19 вересня, 2011, 13:04 3519 5
Додати до обраного
Заслужений льотчик, Герой Росії Анатолій Книшов по пунктах прокоментував, що означали слова екіпажа в опублікованій нгещодавно розшифровці переговорів.

Розшифровка переговорів екіпажу показує, що дії льотчиків не були узгодженими, а також підтверджує відомості про те, що командир екіпажу передав управління другому пілотові.

Ось як вона виглядає:

Командир: 74,76.
Бортінженер: 74,76.
Командир: Час, фари. Злітаємо, рубіж 190.
Командир: Три, чотири, п'ять, номінал.
Бортінженер: На номінальному.
Бортінженер: Швидкість зростає. Параметри в нормі. 130, 150, 170, 190, 210.
Командир: Злітна.
Бортінженер: 220, 230.
Другий пілот: Напевно, стабілізатор.
Командир: Злітна, злітна, стабілізатор.
Другий пілот: Що ти робиш?
Командир: Злітна.
Бортінженер: Злітна.
Командир: (нецензурно).
Другий пілот: Андрюха!

Цей фрагмент розшифровки - запис команд екіпажу відразу після того, як диспетчер дозволив їм зліт, і вони стоять ще на гальмах, пояснив "Комсомольській правді" заслужений льотчик-випробувач, Герой Росії Анатолій Книшов. Він по пунктах прокоментував, що означали слова екіпажу.

74, 76 - параметри режиму двигуна. Пілоти готуються до зльоту. Вирулює сам командир. Далі він нагадує швидкість: 190. Це так звана "точка прийняття рішення". Якщо до 190 відбудеться відмова систем або двигуна, екіпаж зобов'язаний зупинитися.

Потім командир відраховує секунди, через які двигун вийде на нормальний режим - повної нефорсованої тяги. Як каже льотчик, на "номіналі" літають дуже рідко, коли літак порожній, незавантажений. Всі літаки з вантажем злітають на злітному режимі, який забезпечує максимальну потужність двигунів і тягове зусилля.

Починаючи з підтвердження бортінженера "на номінальному" літак вже знаходиться в розбігу. Перераховуються позначки досягнення швидкості. Проходить "точка прийняття рішення" (190), ніякої додаткової інформації немає - значить, немає ніякої відмови систем і двигунів. 210 - це майже швидкість відриву.

Але тут командир несподівано міняє номінальний режим на злітний, і чому це відбувається так пізно - незрозуміло. Зазвичай про режим домовляються ще на стоянці літака, і в процесі зльоту це не вирішується, підкреслює Анатолій Книшов.

220, 230 - це вже швидкість відриву. Командир повинен взяти штурвал на себе. Але, судячи з подальших переговорів, він цього не зробив, або ж штурвал не пішов. Замість того, щоб моментально і легко відірватися від смуги, літак відривається лише злегка. Згадка стабілізатора наводить на думку, що щось сталося з подовжнім органом управління - стабілізатором і рулями висоти.

"Ймовірно, застопорені керма висоти, - припускає льотчик-випробувач. - Вони не дають виправити літак для зльоту під потрібним кутом. Рулі стопорять, коли літак стоїть на стоянці, так як від поривів вітру вони можуть зламатися. В цьому стані вони некеровані".

З подальшого ясно, що екіпаж, мабуть, намагався виправити ситуацію. Питання другого пілота: "Що ти робиш?" - Адресований незрозуміло кому. Можливо, командиру, який міг потягнутися для того, щоб Расстопор керма, вважає Книшов. Але, незважаючи на всі зусилля, зробити вже нічого не можна, і відбувається катастрофа.

Всі помилки, у яких підозрюють екіпаж, могли зробити тільки дилетанти.

Командиром повітряного судна був 44-річний Андрій Соломенцев, другим пілотом - 49-річний Ігор Жевело. Бортінженер Олександр Сизов - єдиний, хто вижив у цій катастрофі. Лікарі вважають, що у нього є всі шанси повернутися до повноцінного життя.

наразі його стан залишається стабільно важким. Він перебуває у відділенні опікової реанімації московського НДІ швидкої допомоги НДІ імені Скліфосовського, у керівництві якого вважають, що пацієнтові ще рано спілкуватися зі слідчими.

Соломенцев мав 1600 годин нальоту на Як-42, Жевело - 600 годин. У Росавіації і серед експертів вважають, що це достатній досвід для управління таким бортом.

Однак більшість висунутих версій говорить про те, що в кабіні літака сиділи дилетанти, наголосив експерт з авіапригод Віктор Тимошкін. Весь екіпаж не міг забути про керма висоти, говорить він. "Згідно льотної інструкції, так званої" молитви пілота ", перш ніж почати політ, один з членів екіпажу, найчастіше бортмеханік, зачитує алгоритм дій." Зняти ручне гальмо ". -" Зроблено ". -" Віджати стопор керма висоти ". - "Зроблено". Крім того, перед командиром екіпажу - прилади, де на той випадок, якщо щось не виконали, горітимуть лампочки і йти попереджувальні звукові сигнали ".

У даному ж випадку виходить, що Як-42 запустив двигуни, вирулив на злітну позицію, і ніхто з членів екіпажу не відреагував на те, що їм прилади подають сигнал "Стопор не знято". Такого бути не могло, як і того, що екіпаж міг проігнорувати "молитву", переконаний експерт.

Однак подібної помилки 27 серпня 1966 під Архангельськом розбився пасажирський Іл-18В. Командир екіпажу, готуючись до зльоту та зачитуючи по пам'ятці, що потрібно зробити, пропустив пункт про відключення стопора керма висоти. Це з'ясувалося під час розгону. Замість того щоб терміново припинити зліт, екіпаж спробував Расстопор кермо. Літак викотився за межі смуги, зачепив декілька наземних споруд і загорівся. Але тоді трагедії вдалося уникнути - пожежа встигли загасити і врятувати всіх пасажирів і екіпаж - 110 осіб.

Нагадаємо, літак Як-42 розбився під Ярославлем 7 вересня. На його борту було 45 осіб. З них вижив лише один - бортінженер Олександр Сизов. В аварії загинули також українські зірки російського "Локомотива" Віталій Анікеєнко і Данил Собченко.

Після катастрофи в Росії відсторонили від польотів три літаки Як-42, три авіакомпанії збираються закрити. Як відомо, розшифровка бортових самописців з Як-42 не виявила даних про проблеми з авіатехнікою.

Нагадаємо, раніше у Міністерстві транспорту Росії заперечили, що причиною катастрофи літака Як-42 під Ярославлем були невідключені стоянкові гальма.

Раніше джерела повідомляли, що пілоти Як-42 перед розгоном по злітно-посадковій смузі не відключили гальмо стоянки.

Читайте також:

Катастрофа Як-42: В Мінтрансі виключають "гальмівну" версію

У Росії заборонили польоти 8 літакам марки "Як-42"

Колишній пілот Як-42 розповів, що могло спричинити авіакатастрофу

Хроніка авіакатастрофи в Росії, в якій загинув "Локомотив"

Світ 8 вересня, 2011, 10:39

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами NEWSru.ua / С.Д.
Побачили помилку - контрол+ентер
Світ 19 вересня, 2011, 13:04 3519 5
Додати до обраного
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 5
Вибір редакції