Польські в'язні концтаборів вимагають повернути їм гроші за проїзд

Потяг пам'яті© AFP
Світ 14 січня, 2010, 10:54 1040
Додати до обраного
Дві найбільші польські ветеранські організації вимагають повернути їм кошти за проїз польських військовополонених та інших в'язнів до концтаборів.

Дві найбільші польські ветеранські організації - "Польський союз колишніх гітлерівських політв'язнів і в'язнів концтаборів" та "Товариство поляків, які постраждали від Третього рейху" - зажадали від керівництва німецького національного залізничного перевізника Deutsche Bahn (DB) виплати грошової компенсації.

Вони вважають, що німецькі залізничники, які добре заробили в роки Другої світової війни на перевезеннях військовополонених та інших в'язнів концтаборів, повинні віддати частину цих коштів жертвам нацизму.

Ветерани розраховують, що німецька компанія намагатиметься уникнути скандалу, так як у березні вона сподівається отримати ліцензію на пасажирські перевезення в Польщі. Це стало можливим з лібералізацією ринку залізничних перевезень, що настала в Європі з 1 січня.

Колишні польські в'язні нацистських концтаборів заявляють, що нинішня компанія Deutsche Bahn, яка цього року збирається відсвяткувати своє 175-річчя, є правонаступницею німецької Reichsbahn, що здійснювала залізничні перевезення за Гітлера.

Експерти розрахували приблизний розмір загального прибутку Reichsbahn за часів
Третього рейху, використовуючи тодішні тарифи - два пфеніга за одну дорослу людину за кілометр, а для дітей віком від чотирьох до десяти років - 50% від цієї суми. Виходячи з цього, виходить, що на перевезення в'язнів німецька компанія тоді заробила в нинішніх цінах 445 млн євро. Причому з них 100 млн євро за доставку в табори смерті польських євреїв і 20 млн євро - за перевіз поляків.

Примітно, що свою доставку до концтаборів в'язні оплачували самі. Як стверджують історики, згідно з установленим нацистами порядку, гроші, вилучені у в'язнів або отримані внаслідок продажу їхнього майна, надходили на спеціально відкриті SS таємні рахунки W (від німецького Wanderung - "подорож"), а потім з них відбувався розрахунок з Reichsbahn.

Німецький бундестаг ще в 2008 році зацікавився цим питанням і запросив відповідну інформацію в уряду ФРН. Однак в отриманому парламентаріями офіційній відповіді говорилося, що про наявність таких рахунків уряду нічого не відомо.

Керівництво DB стверджує, що будь-які спроби знайти яку б то не було зв'язок компанії з Reichsbahn є безпідставними. Дійсно, після війни майно Reichsbahn перейшло державі, а потім був заснований концерн Deutsche Bahn. Тому, за твердженням прес-секретаря DB Йенса Олівера Восс, всі майнові претензії повинні бути адресовані державі, а не DB.

DB не заперечує своєї причетності до Голокосту і визнає, що "без залізниці систематичне вбивство європейських євреїв і циган було б неможливим. Близько трьох мільйонів людей майже з усієї Європи були перевезені до нацистські табори знищення ".

В прес-релізі DB говориться, що в компанії завжди засуджували нацистські злочини і фінансували відповідні роз'яснювальні проекти та кампанії через німецький фонд "Пам'ять, відповідальність і майбутнє". Зокрема, цього року планується організувати програму щодо обміну школярами "Перон" (Das Gleis) в Нюрнберзі.

Колишні польські в'язні з такою позицією не згодні. На їхню думку, DB фінансує програми для молоді та школярів, у той час як треба піклуватися про немічних старих, в яких перетворилися жертви нацистського режиму. "Ця допомога нам необхідна на придбання медикаментів, оплату комунальних послуг та медперсоналу, а також на інші потреби", - заявив голова "Союзу колишніх політв'язнів і в'язнів" Станіслав Залевський.

Ветеранські організації розраховують, що DB почує їх. Справа в тому, що в березні німецька компанія сподівається отримати ліцензію на пасажирські залізничні перевезення в Польщі. Зокрема, DB отримає популярні маршрути з Варшави до Кракова, Гдиню, Катовіце і Познань. У цих умовах німці явно постараються уникнути скандалу.

У той час як зараз мова йде про допуск німецького оператора на польську інфраструктуру, в січні 2008 року вибухнув скандал на тему допуску польського "Потяга пам'яті" на сталеві магістралі Німеччини. Старовинний паровоз з двома вагонами, що містять портрети дітей-жертв Голокосту, з листопада 2007 року відправився по містах Німеччини, щоб закінчити свій маршрут в травні 2008 року на території Польщі, де був розташований концтабір Освенцим. При цьому громадяни, які організували цей поїзд, скаржилися на Deutsche Bahn за те, що компанія, як власник інфраструктури, взяла за пропуск "Потяга пам'яті" плату на загальних підставах, незважаючи на участь німецьких залізничників у перевезенні ув'язнених у табори смерті.

Читайте також:

Неонацисти викрали символ Освенцима, щоб оплатити теракти

Німеччина має докази причетності Дем'янюка до вбивства 29 тисяч євреїв

Історії з концтабору

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами КоммерсантЪ / М.К.
Побачили помилку - контрол+ентер
Світ 14 січня, 2010, 10:54 1040
Додати до обраного
Всього коментарів: 0
Вибір редакції