Кораблі - привиди. Розкрито схему обходу міжнародними компаніями заборони на торгівлю з Кримом

© УНІАН
Незважаючи на санкції, міжнародна торгівля з Кримом триває.

Після того, як два роки тому російські війська окупували Кримський півострів, уряд в Києві заблокував торгівлю в усіх комерційних портах, однак до Криму продовжують входити кораблі під прапорами різних країн.

Про це йдеться в статті, яка опублікована на сайті occrp.org.

Крок, на який пішла Україна, згодом підтримали ЄС, США та інші країни.

Однак протягом останніх двох років в кримські порти заходили більше 600 суден, дослідження OCCRP показують, що і західні, і близькосхідні бізнесмени продовжують торгівлю з Кримом, всупереч політиці своїх держав.

Перешкод для таких дій немає, тому що до сих пір Україна не притягнула до відповідальності жодного власника судна або капітана.

Кораблі - привиди.

На початку грудня 2015 року судно під назвою "General" підняло синьо-жовтий прапор Республіки Палау, коли проходило через Босфор, канал, що зв'язує Мармурове море з Чорним.

Корабель прямував в сторону України, згідно з офіційним маршрутом він слідував з Немрут-Бей (недалеко від турецького міста Ізмір на березі Егейського моря) в Херсон.

Однак, 4 грудня судно пришвартувалося біля входу в Севастопольську гавань на південному заході Криму, найбільшому місті півострова, базі Чорноморського флоту РФ. "General" зник з міжнародних радарів на 10 днів. 14 грудня його бортовий навігатор був знову включений, і "General" повернувся до турецького порту. Мабуть, судно так і не заходило в Херсон.

Згідно з міжнародними стандартами навігації, кожне міжнародне судно повинно бути обладнане електронним навігатором, що зв'язує його з автоматичною ідентифікаційною системою (АІС), глобальною мережею, яка відстежує судно, використовуючи супутники. За пересуванням суден у всьому світу можна спостерігати за допомогою навігаторів AIS на веб-сайті www.marinetraffic.com.

Репортери OCCRP займалися цим приблизно рік, відстежуючи кораблі недалеко від Криму, в тому числі стежили за зникненням "General". Експерти кажуть, що судно, ймовірно, відключило навігатор AIS, що можливо, тільки якщо вимкнути живлення на борту.

З 9 по 11 грудня, на прохання журналістів OCCRP, жителі Севастополя зробили серію фотографій, на яких видно, що на судно "General" навантажували металобрухт в порту Севастополя на пірсі Інкерман. Фотографії показують, що, всупереч міжнародним заборонам, "General" провів, щонайменше, п'ять днів в порту Севастополя.

Хто санкціонував навантаження металобрухту або візит до Севастополя - встановити не вдалося. Репортерам OCCRP стало відомо, що "General" належить ліванській компанії New Marine Co. Інформації про цю компанію в ліванських відкритих реєстрах немає. Спроби зв'язатися з компанією не увінчалися успіхом.

Європейські прапори.

16 червня 2014 року, через кілька місяців після того, як Росія анексувала Крим, Україна закрила півострів для міжнародного судноплавства. Згодом ЄС і США також заборонили вхід в порти Криму і ввели відповідні санкції.

Незважаючи на це, сотні суден, що йдуть під прапорами різних країн, продовжують відвідувати півострів. Інформацію про ці судна збирають і урядові, і неурядові установи.

Згідно з даними, зібраними Державною гідрографічною службою України, Міністерством інфраструктури України, а також неурядовою організацією "Майдан закордонних справ", станом на червень 2016 року, в кримські порти входило 602 судна. Більшість з них зареєстровані в Росії або ходять під російським прапором, або це українські зареєстровані кораблі, захоплені Росією, і що перебувають під її управлінням.

Проте, європейці також ведуть бізнес з Кримом, незважаючи на санкції: за останні два роки в Крим входили 24 кораблі, що йдуть під прапорами країн ЄС, 43 судна, зареєстрованих в ЄС і 22, що належать бенефіціарам з ЄС.

Читайте також: Порошенко розповів, скільки кораблів втратила Україна через окупацію Криму Росією

Судно MS Südkap, що належить німецькій компанії Krey Schiffahrts GmbH, перебувало в східній частині Кримського портового міста Керч в кінці липня 2014 року. Спочатку репортери OCCRP направили лист з запитаннями німецькій компанії; потім, журналіст OCCRP подзвонив в їх офіс і говорив з його виконавчим директором, Даніелем Гренземанном.

Єдине, що він сказав, у його компанії було безліч проблем через те, що його судно ввійшло в Крим. Проте, він не відповів на лист.

Інспектор Krey Schiffahrts, капітан Максим Бабенко, намагався пояснити по телефону, як працює німецька компанія:

"Наші кораблі орендують за контрактом треті особи, які знаходять вантажі і транспортують їх. Я маю на увазі, що перевезення здійснюємо ми, але вони знаходять вантажі. У нас є список винятків, місць, куди наші судна не ходять з певних причин. Це окремий список, і він обговорюється з кожним підрядником. Що стосується Криму... Український він чи російський, у нас немає чіткої позиції з цього питання, як, мені здається, і решті світу", - сказав Бабенко.

Посольство Федеративної Республіки Німеччина в Україні пообіцяло повідомити відповідні органи в Німеччині щодо можливого судового переслідування.

"Уряд Німеччини і її партнери в ЄС вже не раз висловлювали явне засудження незаконної анексії Криму та Севастополя Російською Федерацією, і не визнають її. Ця позиція залишається незмінною", - йдеться в письмовій заяві посольства.

Реакція інших європейських посольств на порушення була стриманою, або, в деяких випадках, була відсутня.

Наприклад, посольство Греції не відповіло на питання про великий танкер Kriti, який прибув до Керчі в червні 2014 року. Незважаючи на те, що в той час Україна ще офіційно не закрила кримські торгові порти, Генеральна Асамблея Організації Об'єднаних Націй вже опублікувала резолюцію про те, що країни, в тому числі Греція, підтримують територіальну цілісність України.

Kriti, за припущеннями, належить багатій грецькій родині Вардінояннісів. Ні посольство Греції в Україні, ні компанія, що володіє судном, не пояснили, чому судно було в Криму.

У жовтні 2015 року ще один корабель прибув до Криму, щоб забрати вантаж металобрухту, також з Севастополя. Судно називалося Ramzi і йшло під прапором Тоголезької республіки.

Цей корабель належить румунській компанії "JSM Maritime Ltd", яка, в свою чергу, належить родині сирійського бізнесмена Джохара Хасана. З Криму, Ramzi вирушило в ліванські порти Бейрут, Тріполі, і Jieh.

Посольство Румунії в Україні не вважає, що Румунія несе відповідальність за Ramzi, оскільки країна контролює тільки ті кораблі, які йдуть під румунським прапором.

Зміна прапорів.

Судно може належати компанії з однієї країни і йти під прапором іншої; або ж судно, що порушує якийсь закон, може легко змінити свій прапор на інший, і дотримуватися інших законів.

Алі Алієв, колишній співробітник Palmali Group of Companies (Туреччина), говорить, що Palmali змінює прапори, коли її кораблі прямують до Керченської протоки, що з'єднує Азовське море з Чорним, відокремлюючи Крим від Росії.

"Раніше, під час проходження Керченської протоки, ми піднімали український прапор, а тепер ми піднімаємо прапор Росії", - сказав він, але заперечив, що кораблі заходять в порти Криму.

Palmali Group - одна з найвідоміших логістичних компаній в Туреччині. Флот Palmali налічує понад 100 суден.

Серед найбільших клієнтів - російська компанія "Лукойл" і азербайджанська "SOCAR". Наприкінці 2015 року міжнародні засоби масової інформації повідомили, що мальтійська влади розслідувала можливість причетності Palmali до торгівлі нафтою з "Ісламським державою".

Згідно з даними, протягом останніх двох років, шість суден Palmali заходили до Криму.

Власник Palmali Мубаріз Мансімов, турок азербайджанського походження, так пояснив успіх своєї компанії російському Forbes:

"Ми - міжнародна компанія. У Туреччині нас вважають турецькою компанією, в Росії - російською, в Азербайджані - азербайджанської. Стратегія полягає в тому, щоб бути "своїм" всюди", - сказав він.

Він не відповів на прохання OCCRP про коментарі.

Коли журналісти OCCRP відвідали офіс компанії в Стамбулі, їм не дозволили знімати офіс або прилеглу територію і сказали зв'язатися з медіа-відділом. Останній не відповідав протягом кількох місяців.

"Туреччина не визнає анексію Криму. Ми не порушуватимемо наші принципи заради торгівлі з невеликим клаптиком землі. Це було зрозуміло з самого початку", - сказав Йонет Джан Тезель, посол Туреччини в Україні.

"Турецькі кораблі не покинуть турецького порту. Але, можливо, деякі кораблі з прапорами інших країн прикидаються, що йдуть в Росію, але насправді заходять до Криму. Це не пов'язано з офіційною позицією Туреччини", - додав він.

Порушники залишаються безкарними.

Наразі українська поліція розслідує чотири кримінальні справи, пов'язаних з незаконним входом в окупований Крим протягом останніх двох років. У порту Херсона, є арештоване турецьке судно Kanton: в 2014 році воно прибуло до Криму, а в березні 2015 року - в Херсон, де і було затримано.

Ілля Рижков, виконуючий обов'язки голови адміністрації морського порту Херсона, скаржиться, що немає ніяких рішень суду.

"Капітан і екіпаж покинули судно", - сказав Рижков.

Прокуратура розслідує три інших випадки незаконного входу. Є четверо підозрюваних, вони оголошені в розшук.

Відповідно до Кримінального кодексу України, до відповідальності можна притягнути лише капітана і членів екіпажу судна-порушника. Якщо їх визнають винними, їм загрожує до 5 років позбавлення волі, але немає законного способу переслідувати компанію, яка експлуатує судно, або його власника.

Міністерство інфраструктури збирає досьє на кораблі, що заходили до Криму, з моменту закриття портів, і передає цю інформацію в прокуратуру і Міністерство закордонних справ.

Міністр закордонних справ Павло Клімкін каже, що розслідується кожне порушення.

"По-перше, ми подаємо офіційний протест. По-друге, порушники позбавляються доступу до українських портів; ми звертаємося до інших з проханням впливати на порушників, і майже завжди отримуємо офіційну відповідь", - сказав Клімкін.

За його словами, він обізнаний у справі кораблів і країн, щодо яких вели розслідування OCCRP, і зазначив, що число порушень останнім часом зменшилось.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами occrp.org / П. С.
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції