Маршрутки дорожчають або зникають

Київська влада прагне уснути маршрутки зі столичних вулиць і замінити їх великими пасажирськими автобусами.

Всі кияни звикли до столичних маршруток – транспорту не найзручнішого, проте достатньо швидкого для того, щоб встигнути, скажімо, на роботу. І новина про те, що ці маленькі автобуси можуть зникнути зі столичних вулиць навряд чи буде радісною для багатьох. Проте така перспектива сьогодні є ймовірною, особливо після того, як господарі маршруток заговорили про те, що хочуть брати з пасажирів більше грошей за свої послуги.

Найболючішим питанням, пов’язаним сьогодні з маршрутками, є можливість подорожчання проїзду, на якому наполягають приватні перевізники. Підприємці останнім часом висувають майже ультимативні вимоги дозволити їм підвищити тарифи, скаржаться на подорожчання палива (ціни на нього зросли  від 40% до 70%) та запчастин, зростання зарплат водіїв. 

Маршрутки подорожчають
ТСН
Маршрутки створюють чимало проблем на дорогах
«40 перевізників звернулися до мера Києва з обґрунтуванням підвищення вартості проїзду», - розповідає президент Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників (ВААП) Віталій Рева, не приховуючи, що зростання ціни на проїзд у маршрутних таксі є дуже ймовірним. Експерт говорить, що тарифи не переглядалися протягом 2,5 років, за цей час приватні перевізники інвестували в транспорт міста |DOLLAR|75 млн. Наразі ж їх бізнес став збитковим, і для того, щоб його рентабельність становила хоча б 7-10%, ціни на проїзд мають зрости на 30-50%. За словами Реви, більшість київських перевізників опинилася «на межі зупинки», і, можливо, одного дня машини просто не вийдуть на роботу через брак пального. Тому президент ВААП сподівається на зустрічні кроки столичної влади та зазначає, що підвищувати тарифи хочуть перевізники ледь не всіх великих міст України.  

Київські ж можновладці заперечують проти підвищення тарифів на пасажирські перевезення в маршрутних таксі. Одним із шляхів подолання транспортної проблеми міська влада вважає заміну маршруток великими автобусами. Так, офіційний сайт «Київпастрансу», підприємства, яке контролює комунальний наземний транспорт столиці, звітує про оновлення автобусно-тролейбусного парку Києва. «Нині в центрі міста працює 71 автобус і 108 тролейбусів великої місткості, кількість яких дедалі зростатиме. Все це дасть змогу вже через кілька місяців пересуватися центром міста можна буде в 5 разів швидше», — звітують комунальні перевізники. 

Маршрутки подорожчають
Мікроавтобуси не здатні вповні розв'язати транспортну проблему міста
Більше того, вони мають плани до 2011 року стовідсотково оновити автобусно-тролейбусний парк Києва, а в році наступному за рахунок кредиту Європейського банку реконструкції та розвитку (приблизно 420 млн грн) закупити 500 одиниць комунального транспорту. Вже цього року планується придбати 78 тролейбусів і 24 автобуси. Отже, проблема нібито вирішується, і новий транспорт цілком придатний для заміни маршруток. Про такі заходи прямо доповідав начальник Головного управління(ГУ) транспорту Київської міськадміністрації Іван Шпильовий.  

Втім не всі столичні чиновники дають такі однозначні в своїх оцінках. В ГУ транспорту КМДА, наприклад, говорять, що наразі створено робочу групу на чолі з першим заступником голови адміністрації Денисом Бассом, яка буде займатися питанням вартості проїзду, а після ухвалення нею рішення керівник управління, пан Шпильовий, надасть свої коментарі для ЗМІ. До того ж ситуація не коментується. Питання подорожчання та, тим більше, можливої заміни маршруток відмовляються коментувати і в «Київпастрансі». Проте ситуація стає яснішою, якщо подивитись на принципи роботи київського наземного транспорту.

Провідне місце в ній посідає саме «Київпастранс». Йому підпорядковані автобуси, тролейбуси й трамваї, з його ж автопарків на маршрути виходять мікроавтобуси. З іншого боку, на ринку діють приватні гравці. За словами президента ВААП Реви, саме приватні бізнесмени перевозять 40% столичних пасажирів. Частка велика, і дійсно, в Києві існує більше 250 маршрутів, на яких працюють невеликі автобуси. Натомість всі автобуси «Київпастрансу», включаючи великі, курсують лише приблизно за сотнею маршрутів. За даними асоціації перевізників-роботодавців «Столиця», кількість автобусів, які належать приватним структурам, у 2,5 разу перевищує кількість одиниць комунального транспорту — 2,5 тисячі проти однієї. Але при всьому цьому приватний транспорт таки, здається, не є незамінним, хоча самі підприємці відзначають недостатність комунальних ресурсів для адекватної заміни їхніх послуг.

Завдання заміни маршруток великими автобусами можна виконати, принаймні це виходить із коментарів автовиробників. Прес-секретар корпорації «Богдан» Сергій Красуля повідомив, що їхнє підприємство, виходячи з власних виробничих потужностей і планів, протягом наступного року здатне надати Києву 1000 автобусів великої місткості. Справа за рішучістю та платоспроможністю міської влади. І це один лише «Богдан», його ресурсів достатньо для заміни значної кількості мікроавтобусів, бо велика машина вміщує значно більше пасажирів, ніж мала! Можливість заміни припускають навіть прості водії. Євген Михайлович, водій маршрутного таксі, підпорядкованого «Київпастрансу», вважає, що, незважаючи на зручність маршруток, їх можуть повноцінно заступити інші види транспорту за умови, якщо останні будуть їздити з інтервалом у 4-5 хвилин.      

Маршрутки подорожчають
Магнолія-ТВ
На ринку пасажирських первезень назріває черговий перерозподіл
По столичних маршрутках, до речі, одних із найдорожчих в Україні (зараз вартість проїзду в них становить від 75 копійок до 1,75 гривні, а після підвищення може скласти до 2,25 гривні за одну поїздку), постійно завдаються удари. Так, влітку Київрада затвердила рішення, згідно з яким центром столиці може їздити лише великий громадський транспорт. А нещодавно було ухвалене рішення про обмеження швидкості руху громадського наземного транспорту до 50 кілометрів на годину, що позбавляє мікроавтобуси конкурентної переваги. Тому сьогоднішнє обговорення подорожчання проїзду дійсно може перерости у значні зміни в транспортній системі Києва, як би перевізники не звинувачували комунальні структури в порушенні антимонопольних правил на ринку. 

Вирішення проблеми маршруток, очевидно, залежатиме від того, хто буде переконливішим у суперечці навколо подорожчання проїзду в них. А ще від того, чиї інтереси переможуть – влади, якій зростання цін невигідне хоча б із міркувань іміджу, або перевізників, які хочуть досягти рентабельності своєї справи. Втім, здається, що шлях до зміни складу міського транспорту все ж таки не обійдеться без подорожчання вартості проїзду в ньому.

Залиште свій коментар

Аватар
Залиште свій коментар

Коментарі до посту

Останні Перші Популярні Разом коментарів: