Роковини Скнилівської трагедії: будинок Топонаря і нові версії падіння СУ-27

© Урядовий кур’єр
Гіпотезу про поламку в літаку висунув колишній підполковник.

Від моменту найбільшої катастрофи в історії авіаційних шоу України минуло 14 років. Напередодні у Львові вшановували роковини Скнилівської трагедії, йдеться в сюжеті ТСН.19:30.

Під час показового виступу літак СУ-27 впав у натовп людей і забрав 77 життів. Загинули 28 дітей, які з батьками прийшли подивитись на трюки найвищого пілотажу.

У капличці поблизу аеродрому відслужили панахиду. Як і щороку, туди несли квіти, лампадки і портрети загиблих. Жертв Скнилова вшанували і біля пам'ятних знаків на місці падіння літака. Рідні загиблих кажуть, що за 14 років біль втрати не вщухає.

В роковини Скнилівської трагедії у капличці поблизу аеродрому відслужили панахиду

ТСН. 19:30 27 липня, 21:43
Як і щороку, туди несли квіти, лампадки і портрети загиблих. Жертв Скнилова вшанували і біля пам'ятних знаків на місці падіння літака. Рідні загиблих кажуть, що за 14 років біль втрати не вщухає. Чимало учасників шоу назавжди втратили здоров'я. Загалом тоді травмувалося п’ятсот людей. Потерпілі досі ходять по судах і не можуть допроситись у держави грошей на лікування. 

Винуватцями катастрофи визнали командира екіпажу Володимира Топонаря і другого пілота Юрія Єгорова. Організатори шоу теж сіли за ґрати. Тільки командування Міноборони уникло відповідальності. Всі засуджені вже відбули ув'язнення та вийшли на волю. Льотчик Топонар не спілкувався з пресою кілька років. Зараз він будує хату в селі Зікрачі біля колонії, де досиджував 11-річний термін. Цеглу купує з військової пенсії, тому до кінця будівництва далеко. Дружина не хоче бачити журналістів, а чоловікові допомагає. "Грошей не дуже багато. Він сам усе робить", - каже вона.

Чимало учасників шоу назажди втратили здоров'я. Загалом тоді травмувалося 500 людей. Потерпілі досі ходять по судах і не можуть допроситись у держави грошей на лікування. Сергій Хамик на летовищі втратив ногу. Йому виплатили скромну компенсацію. Зараз час міняти черговий протез – він зносився. "Компенсація була разова. І потім через суд виграв – невелика сума булла. Протез на сьогодні коштує, якщо подивитися в Інтернеті, 20-28 тисяч гривень. Придбати самому нереально", - скаржиться інвалід.

Адвокат Дмитро Гудима веде 33 справи жертв трагедії у Європейському суді з прав людини. Процес триває з 2006 року. Відтоді суд підготував рішення лише для однієї позивачки, та ще не озвучив. Коли буде решта – невідомо. "Багато потерпілих, які отримали тілесні ушкодження, вони до сьогоднішнього дня потребують певного лікування. Була така ситуація, що ті потерпілі, в яких ніхто з родичів не загинув, вони отримували більше відшкодування, ніж ті, в яких фактично загинула вся сім'я", - твердить юрист.

Читайте також: Головний винуватець Скнилівської трагедії вважає, що літак збив НЛО

Тим часом спливають нові версії причин трагедії. Підполковник запасу Геннадій Жуков був одним зі слідчих. Тепер він очолює електростанцію на Запоріжжі. Вважає, що у повітряну систему СУ-27 потрапила вода і зіпсувала прилади – вони брехали. Ця фігура – коса петля з поворотом – мала виконуватися на більшій швидкості. А винищувач насправді виявився повільнішим і звалився на критичні кути. "Вони бачили значення швидкості одні, і пілотували згідно цих значень. Вірили літакові, його справності. А насправді швидкість була меншою. Останню фігуру вони починали на швидкості 430 – вони бачили, це тестер зафіксував, комісія це бачила. А в дійсності в них швидкість було 360, а може, й менше", - вважає фахівець.

Тоді, каже інженер, навіть пілоти проігнорували версію, яка їх захищала. А Топонар розповідав про НЛО і підроблену карту авіашоу, коли глядачі виявилися набагато ближче, ніж очікували. Сьогодні льотчик вже не вірить ні у експертів, ні в те, що розслідування поновлять, а його виправдають. "Бажаю, щоби зла не тримали. Зла взагалі не треба тримати ні на що. Час усе рівно розсудить, зто був більше правий, хто ні", - каже пілот.

На запит про імовірність нового слідства у Міністерстві оборони не відповіли. Топонар починає життя з чистого аркуша і без даху. У нього є син – Іван, який служить в АТО. Теж пілотом, тільки гвинтокрила. А постраждалі у Скнилові досі чекають підтримки від держави.

Кореспондент ТСН Станіслав Фещенко

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами ТСН / ДШ
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції