"Розвантажена" програма: з якими нововведеннями 1 вересня зіткнуться школярі молодших класів

© techgirl.co.za
ТСН.ua розібрався, яких змін зазнала навчальна програма молодших класів.

4 серпня МОН України затвердило 13 оновлених навчальних програм для розвантаження навчання школярам 1-4 класів. Відповідне рішення прийняла Колегія Міністерства освіти і науки України на засіданні в приміщенні МОН.

Зміни покликані забезпечити більшу логічність навчального процесу та надати більшої свободи вчителю, а також дати дитині розкритися та максимально розвинути її індивідуальність.

Розвантаження навчальних програм для початкової школи – це спільний проект Міністерства освіти і науки України та відкритої онлайн-платформи Ed-Era.com за підтримки Міжнародного фонду "Відродження". Пропозиції щодо зміни програм вносили вчителі, експерти, активісти та батьки.

ТСН.ua розібрався, яких змін зазнала навчальна програма та з якими нововведеннями зустрінуться школярі молодших класів 1 вересня.

НАВІЩО ЗМІНЮВАТИ ПРОГРАМУ?

Застаріла програма сильно втомлювала дітей та не заохочувала до навчання. Саме тому було запропоновано її розвантажити та адаптувати до вікових особливостей. Основний акцент нової програми зроблений на особистих досягненнях учнів та їхньому розвитку, як особистостей.

"Основна ідея полягає в тому, щоб дати дитині розкритися, максимально розвинути її індивідуальність, а не зашорювати, не формувати її, як ту цеглину, а розвивати. Для цього потрібно, в тому числі, дати вчителю більшу свободу в підходах, дати їм можливість більше вибирати. Власне, на це й будуть націлені нові програми ", - пояснив заступник міністра освіти і науки України Павло Хобзей.

"У нас була система координат, були принципи, якими ми керувалися. Йдеться про видалення з програм зайвої інформації, усунення дублювання, відбір найбільш важливих тем та їх логічний виклад, а також запровадження компетентністного підходу. Ми підходили до розвантаження дуже відповідально, треба постійно пам'ятати, що програми надбудовують одна одну й не можна просто так щось висмикувати з них. Найважливішим для нас було підняти якість освіти, а не якимось чином її опустити. Тому ми залишили якісні показники – що має вміти дитина, але в цих програмах змінили дорогу до їх досягнення", - розповіла міністр освіти і науки України Лілія Гриневич.

Лілія Гриневич
УНІАН
Міністр освіти Лілія Гриневич

ЩО ЗМІНИЛОСЯ?

Деякі зміни торкнулися абсолютно всіх оновлених програм. Так, передусім тепер учителі самі визначатимуть кількість годин, необхідну для вивчення кожної теми. Це дасть більше свободи вчителям, а також зробить процес навчання більш логічним. Знаючи особливості свого класу, учитель сам визначить, скільки часу потрібно витратити на вивчення теми.

Також оновлена програма адаптована до вікових особливостей дітей. Деякі теми перенесли для вивчення у більш старших класах.

Термінологія програм стане уніфікованою. Нею мають послуговуватися вчителі та автори підручників. Крім того, термінологію також адаптували відповідно до вікових особливостей школярів.

Зміни стосуються також і вимог оцінювання досягнень учнів. Наприклад, діти виконуватимуть завдання олівцем, а вчителі не писатимуть червоною ручкою. Система оцінювання школярів теж зміниться відповідно до вікових особливостей дітей.

ЯКИХ ЗМІН ЗАЗНАЛИ КЛЮЧОВІ НАВЧАЛЬНІ ПРЕДМЕТИ?

На сайті онлайн-платформи Ed-Era.com описані зміни, які відбулися в кожному предметі, що вивчатимуть діти.

УКРАЇНСЬКА МОВА

Так, з програми 2 класу до 3-го перенесено теми про ненаголошені голосні та спільнокореневі слова. З вимог в усіх молодших класах вилучили письмо на дошці. У 3-му класі додали у зміст новий жанр есе без конкретних вимог щодо цього жанру, а вже у 4 класі дитина будуватиме есе за допомогою вчителя в усній формі.

Крім того, полегшили вивчення частин мови, а також побудову та розбору речення.

ЛІТЕРАТУРНЕ ЧИТАННЯ

Передусім осучаснили коло читання, ввівши імена сучасних дитячих письменників. Також спростили вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учня.

Окрім читацької та творчої діяльності дитини на уроці, додана також ще комунікативна. Діти матимуть вести діалоги та дискусії за змістом прочитаного літературного твору. Крім того, поряд із завданням формування навички читання рівнозначним ставиться завдання формування навички слухання.

"Результативність комунікативної діяльності представлена у вимогах до рівня загальноосвітньої підготовки учня (наприклад: висловлює власні міркування щодо прочитаного: що вразило, що змусило задуматися, чому цю книжку варто прочитати; називає, які теми книжок цікавлять; назви улюблених творів та імена улюблених авторів)", - пояснюється на сайті онлайн-платформи.

Учителі повинні будуть вчити дітей працювати з книжкою, орієнтуватися в ній, користуватися умовними позначками.

"Запропоновано формувати в учнів розуміння читання не тільки як джерела знань, а й як засобу естетичного задоволення. Чинна ж програма акцентує увагу на формуванні соціальних та морально-етичних ціннісних орієнтирів", - пояснюється на сайті.

Діти, читання
atlanticbookstoday.ca

МАТЕМАТИКА

Тепер за потреби учитель той чи інший зміст може подати глибше, а перевіряти - лише обов'язковий мінімум на рівні їх застосування під час практичного виконання, а не знання теоретичних правил та точних формулювань. Загалом відбулося зміщення акцентів зі знаннєвих результатів на діяльнісні.

Так, у програмах 1-2-го класів знято вимоги щодо знання напам'ять таблиць додавання та віднімання в межах 10 та в межах 20, таблиць множення та ділення. Крім того, щодо порівняння чисел, виконання арифметичних дій, розв'язування простих рівнянь знято вимогу застосування учнем способів міркування, запропонованих учителем. Формулювання теорії будуть написані більш зрозумілою мовою.

АНГЛІЙСЬКА МОВА

"До прикладу, у програмі з англійської мови як у загальноосвітніх, так і у спеціалізованих закладах, у першому класі передбачений усний курс. На уроках рекомендується використання відео- та аудіоматеріалів для вдосконалення навичок говоріння. Також введення у програму використання з першого класу висловів, що допомагають дітям вести діалог та працювати у парах: "What's your name?", "How are you?", "Where do you live?", питальні слова "What? Where? How? When?" та ін.", - розповів заступник міністра освіти і науки Павло Хобзей в інтерв'ю zaxid.net.

КОЛИ РОЗПОЧНУТЬ НАВЧАТИСЯ ЗА ОНОВЛЕНОЮ ПРОГРАМОЮ?

За оновленою програмою учні навчатимуться з 1 вересня. Так, у серпні для вчителів у кожній області відбудуться конференції, на яких їм презентують "розвантажені" програми. Також відбудуться засідання методичних об'єднань вчителів початкової школи, де вони розбиратимуть усі оновлення і детально з ними ознайомляться.

Також до 1 вересня на онлайн-платформі ЕдЕра з'являться перші допоміжні матеріали для вчителів. Однак ця платформа лише тимчасово займатиметься випуском допоміжних матеріалів. Незабаром буде створена спеціальна онлайн-платформу, яка допомагатиме вчителям звикати до "розвантаженої" програми.

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами ТСН.ua / ДІ
Побачили помилку - контрол+ентер
Останні Перші Популярні Всього коментарів: 9
Вибір редакції