УПЦ Московського патріархату допускає зняття анафеми з гетьмана Мазепи

Іван Мазепа© Архів
Укрaїнa 5 травня, 2009, 08:58 1121
Додати до обраного
В УПЦ МП наголошують, що питання щодо оцінки діяльності гетьмана Мазепи лежить в політичніій а не церковній площині.

Скасування рішення про відлучення від церкви українського гетьмана Івана Мазепи теоретично можливе, оскільки воно мало суто політичне підґрунтя.

Про це повідомив голова Відділу зовнішніх церковних зв'язків Української православної церкви архімандрит Московського патріархату Кирило (Говорун).

"Теоретично це можливо, адже анафема - це не значить, що якщо вона одного разу проголошена, то її неможливо скасувати. Досить навести приклад анафеми на старообрядників", - заявив отець Кирило.

Він нагадав, що Мазепа був анафемстований спочатку в Україні, а потім у Москві.

"Причиною для анафеми стала не політична зрада, принаймні, у київській анафемі вона не фігурує. Йому ставилось за провину те, що він вступив в альянс із лютеранином і передає православні храми на території України католикам, лютеранам і так далі. Цих фактів історики не знаходять, такого не було", - заявив священик.

Він зазначив, що в діяльності Мазепи було багато аспектів, у тому числі церковний та політичний, і оцінювати їх з однієї позиції досить складно.

"Із церковним аспектом його діяльності у нас, на мій погляд, принаймні, немає жодних проблем: немає нічого такого, за що можна було б засудити Мазепу", - сказав отець Кирило.

За його словами, гетьман побудував "величезну кількість храмів на території України, причому це робилося в той час, коли при Петрі I храми і монастирі закривалися, і Церква проходила так звану секуляризацію і пониження статусу".

Архімандрит також заявив, що оцінка політичної діяльності Мазепи не є завданням Церкви, "оскільки завдання Церкви - оцінювати людину, її вчинки, які вона робить щодо неї (Церкви)".

"Мазепа зрадив Петра, порушив клятву, цей факт був, він гідний осуду, бо клятва робилася на Євангелії і на хресті, але все ж таки цей політичний учинок Мазепи повинні оцінювати політики, історики, але не думаю, що в цьому має брати участь Церква", - сказав архімандрит.

Він нагадав, що раніше Синод УПЦ організував спеціальну комісію, яка має вивчити проблему анафеми Мазепи і представити свою думку з цього приводу. За його словами, яким буде висновок комісії і коли вона завершить свою роботу, сказати складно.

"Складність із тим, щоб поставити остаточну крапку в цьому питанні, - вона саме позацерковна, позабогословська, вона лежить у політичній площині. Доти, доки наші політики, у тому числі українські, будуть збурювати людей різними питаннями історичного характеру, які розділяють суспільство, спокійна внутрішньоцерковна дискусія з цього питання навряд чи можлива", - підкреслив священнослужитель.

За його словами, питання про анафему Мазепи "історично виникало знову й знову і ще не закрите". Цю тему активно обговорювали на початку XX століття: тоді, як зазначив отець Кирило, митрополит Київський і Галицький Антоній (Храповицький), "скоріше українофоб, ніж українофіл", заявляв, що анафема гетьмана мала політичний характер.

"Питання суттєво міфологізоване й потребує деміфологізації, і тут без внеску істориків з української й російської сторони дуже складно розібратися", - додав отець Кирило.

Читайте також:

Черновецький хоче замість метро збудувати пам'ятник Мазепі

В Києві поставлять пам’ятник Мазепі

Довгий та Яценюк пожертвували на пам`ятник Мазепі по 1000 грн

Президент закликав українців по-новому подивитися на Мазепу

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції © За матеріалами Українська правда / П.З.
Побачили помилку - контрол+ентер
Укрaїнa 5 травня, 2009, 08:58 1121
Додати до обраного
Всього коментарів: 0
Вибір редакції