Взаємна делегітимізація

Михайло Погребинський. (Фото: Київський центр політичних досліджень і конфліктології)
Прийнятий 259 депутатами законопроект про зміни до Конституції України не знайде безпосереднього втілення.

Зрозуміло, що прийнятий 259 депутатами законопроект про зміни до Конституції України, який передбачає скасування депутатської недоторканості та низки депутатських пільг, не знайде безпосереднього втілення.

Перш за все в зв'язку з тим, що президент не визнає легітимності нинішньої Верховної ради. Колізія різного розуміння Конституції президентом та парламентом в принципі підлягає розв'язанню Конституційним судом.

Але в умовах руйнації правової системи України, чим ми зобов'язані перш за все діям президента, починаючи з квітня, Конституційний суд практично неспроможний прийняти будь-яке рішення, і ситуація залишається нерозв'язною.

Неважко зрозуміти цілі партій та фракцій урядової коаліції як при прийнятті цього законопроекту, так і більш широко – при скликанні чергової сесії Верховної ради.

В умовах, коли правову систему країни зруйновано, але основні демократичні норми ще діють, протистояння конкуруючих політичних сил переходить у форму привласнення права за прецедентом та взаємної делегітимізації.

Так діє президент, так діє й більшість у Верховній раді. Партії коаліції мають показати, що Верховна рада легітимна, і єдиний спосіб це показати – відкрити сесію. (Додам, що, за моїм розумінням Конституції, нинішня Верховна рада цілком легітимна.)

Виникає питання: а чи не можуть партії коаліції, перш за все Партія регіонів, як найбільш рейтингова з них, відмовитися від протистояння з «помаранчевими» та президентом, що їх очолює? Можуть, але за рахунок електорального програшу.

Адже сьогодні в лавах і «синьо-білого», і «помаранчевого» електорату росте запит на жорстку лінію по відношенню до супротивників – до цього доклали руку лідери обох таборів, і своїми діями, і своєю пропагандою.

Значна частина електорату регіоналів ставить у провину лідерам партії постійні поступки президенту, внаслідок чого партія втрачає обличчя й авторитет. Відкриття сесії є відкритий виклик президенту, й участь у ній має надихнути прихильників партій коаліції та підвищити електоральну підтримку.

Що ж до конкретних законопроектів, що приймаються та будуть прийматися на сесії, то не думаю, що більшістю з них особливо цікавитиметься виборець. Звичайно, закони, що збільшують якісь соціальні пільги населенню, викликають таку цікавість і щось додадуть у плані електоральної підтримки.

Але питання депутатської недоторканості навряд чи є таким актуальним для населення України. І винесення цього питання як мало не головного у передвиборчій кампанії блоку НУ-НС було невдалим PR-кроком, що свідчив перш за все про відсутність розуміння реальних пріоритетів.

А прийняття відповідного законопроекту Верховною радою – це просто перехоплення ініціативи, так би мовити, на «другорядному напрямку фронту». При цьому вдалим можна вважати крок з прив'язкою питання про президентську недоторканість – дрібниця, але що на це зможе відповісти президентська сторона?

Михайло Погребинський,
директор Київського центру
політичних досліджень і конфліктології

Дізнавайтеся головні новини першими — підписуйтесь на наші push-сповіщення.
Обіцяємо повідомляти лише про найважливіше.

Відправити другу Надрукувати Написати до редакції
Побачили помилку - контрол+ентер
Всього коментарів: 0
Вибір редакції