Бізнес на крові. Навіщо потрібна залізнична блокада Донбасу і чим вона загрожує українцям

Бізнес на крові. Навіщо потрібна залізнична блокада Донбасу і чим вона загрожує українцям

Фото: Штаб блокади торгівлі з окупантами / Facebook

Представники влади і правоохоронних органів засуджують блокаду, натомість деякі депутати вже підготували законопроект, який має її легітимізувати.

6 лютого на трасі між Бахмутом і Костянтинівкою сталася сутичка між поліцейськими та учасниками блокади окупованих територій Донбасу.

Інцидент розпочався з того, що блокадники на редуті відмовилися пропускати автобуси з титушками. На місце прибули поліцейські, які діяли безпосередньо під керівництвом начальника ГУ Нацполіції в Донецькій області В'ячеслава Аброськіна.

Аброськін надав своїм підлеглим наказ звільнити дорогу від блокадників та дати проїхати автобусам. Поліцейські використовували проти блокадників гумові кийки.

Пізніше, пояснюючи інцидент, Аброськін наголосив, що в автобусах перебували жінки, працівники Курахівської ТЕС.

Госпіталізацією закінчилась сутички поліції з активістами, які блокують дороги на Донеччині

Госпіталізацією закінчилась сутички поліції з активістами, які блокують дороги на Донеччині

"Сьогодні [6 лютого] близько 16 години поблизу м. Часів Яр невстановлені особи у балаклавах перекрили дорогу, заблокувавши проїзд автобусу з працівниками Кураховської ТЕС та іншому транспорту. Заблокували один із шляхів, через який здійснюється життєзабезпечення регіону, рухаються аварійні служби", - заявив Аброськін.

Керівник обласної поліції зазначив, що за таких умов був змушений здійснити заходи задля розблокування важливої дороги та відновити сполучення.

Проте у "Штабі блокади торгівлі з окупантами" запевняють, що не блокують увесь транспорт, а проїхати не дали лише цим автобусам, у яких за їхніми даними перебували титушки, спрямовані до їхнього редуту саме для провокацій.

На сторінці "Штабу блокади" у Facebook було також опубліковано чимало відеозаписів з місця подій. На одному з них видно, як журналіст заходить до одного з автобусів. У ньому сиділи не жінки, як казав Аброськін, а виключно чоловіки. Вони одразу почали ховати обличчя та неохоче спілкувалися з журналістом.

Торгова блокада

Про необхідність торгівельної блокади Донбасу ветерани війни почали говорити ще наприкінці 2016 року. Метою називали тиск на російсько-терористичні війська, допоки вони не звільнять усіх заручників. Крім того, активісти наголошували на необхідності зупинити "бізнес на крові".

Сама блокада розпочалася вже цього року. Перший редут, який отримав назву "редут Богдана", було облаштовано 26 січня на залізничній колії поблизу Бахмута. Другий пункт блокади відкрили наступного дня на станції Світланово, що у кількох кілометрах від лінії зіткнення.

Суть блокади - у зупинці потягів з товарами промислового значення, наприклад, з вугіллям. Рух електричок активісти не блокують.

Спочатку правоохоронні органи не чинили перешкод діяльності блокадників, проте вже 29 січня на сторінці "Штабу" з'явилося повідомлення про "переміщення спецпідрозділів в сторону редуту Богдана для силового розгону". А 2 лютого два взводи поліції оточили новий редут на станції Курдюмовка, які за повідомленнями "Штабу" блокували підвезення волонтерської допомоги на редут.

6 лютого нардеп Семен Семенченко, який бере активну участь у блокаді, повідомив на своїй сторінці про те, що на редут Богдана спрямовані автобуси з титушками.

Як розповів ТСН.ua один з представників "Штабу блокади", про автобуси з титушками, яких спрямували на розгон блокади, їх завчасно сповістили джерела, які активіст не став розкривати.

"Надійшла інформація від свідомих українців, які підтримують нас і яким небайдуже майбутнє України. Вони повідомили, що з Дніпропетровська і Курахового направляються в Бахмут маршрутки з титушками, проплачені Аваковим", - зауважив активіст "Штабу блокади", повідомивши також, що блокадники помітили у титушок зброю, проте не сказав, яку саме.

Наслідки блокади

Представники правоохоронних органів виступають з критикою блокади, наголошуючи, що вона створює додаткові загрози для України.

"З 25 січня в ОРДЛО залишилося 385 вагонів з 26950 тоннами вугілля загальною вартістю 35 млн грн. Блокада призведе до збільшення кількості громадян, які після втрати ними робочих місць (майже 150 тисяч осіб) змушені будуть з урахуванням 40% недоукомплектованості у так званих армійських підрозділах ОРДЛО, вступити до лав терористів", - йдеться у заяві СБУ.

Головний військовий прокурор Анатолій Матіос у свою чергу зазначив, що від початку блокади на Донеччині виникла серйозна загроза національній безпеці у вигляді зупинки стратегічних магістралей. Також він розкритикував нардепів від "Самопомочі", які активно підтримують блокаду.

"Самопоміч" не допомогла собі у Львові і вирішила допомогти державі і людям, які без світла або без вугілля? Краще б блокували звалища або сесію міської ради у Львові. Ми будемо виконувати закон", - заявив Матіос.

На благо України чи шкода українцям: поліція намагалася силою розігнати учасників блокади на Донеччині

На благо України чи шкода українцям: поліція намагалася силою розігнати учасників блокади на Донеччині

Крім того, противники блокади застерігають, що вона створює загрозу функціонуванню енергосистеми України через дефіцит антрацитового вугілля, на якому працюють ТЕС, що може призвести навіть до віялових відключень світла.

Існування такої ймовірності підтвердив міністр енергетики Ігор Насалик. За його словами, на теплоелектростанціях лишився мізерний запас вугілля - до кінця березня. Він також зауважив, що закупівлі імпортного антрациту призведе до зростання ціни палива на 30-40%, що в свою чергу призведе до зростання цін.

А заступник міністра з питань окупованих територій і внутрішньо переміщених осіб Георгій Тука заявив, що ця блокада може призвести до того, що вся Луганська область залишиться без електроенергії. За його словами, маршрут Луганськ – Попасна, заблокований активістами, – єдина гілка, якою здійснюється поставка вугілля на ТЕС у Щасті.

Колишній міністр ЖКГ Олексій Кучеренко не відкидає ймовірних віялових відключень за нинішніх обставин. Водночас він наголосив, що лякати людей відключенням електроенергії не на часі, та порадив налагодити замість блокади спеціальний режим економічних зв'язків з окупованими територіями.

"Було би логічно зараз розглянути програму під егідою міжнародних організацій, наприклад, вугілля в обмін на продукти харчування для окупованих територій. Тобто не треба їм платити гроші, за які вони потім куплятимуть зброю", - зауважив Кучеренко, наголосивши також на необхідності диверсифікації постачань палива, що позбавило би Україну залежності від окупованих територій.

До речі, нардепи вже зареєстрували у Раді законопроект про окуповані території, який у разі прийняття легалізує торговельну блокаду. Торгувати із ворогом - аморально, вважають ініціатори.

А поки ж блокадникам загрожує кримінальна відповідальність. У СБУ нарахували щонайменше три порушені статті КПК. Йдеться про ст. 278 Угон або захоплення залізничного рухомого складу, повітряного, морського чи річкового судна, ст. 279 Блокування транспортних комунікацій, а також захоплення транспортного підприємства, ст. 280 Примус працівників транспорту до невиконання своїх службових обов'язків.

Крім того керівник Нацполіції Донецької області В'ячеслав Аброськін повідомив про відкриття провадження за фактом блокування дороги поблизу міста Часів Яр, де сталася сутичка між поліцейськими та блокадниками.

Ольга Скичко

Повʼязані теми:

Наступна публікація