Перейти до змісту
Хто виграв і хто програв від коронавірусу: як змінився автомобільний ринок України за 2020-й

Covid-19 вдарив по продажах нових автомобілів в Україні, але не зміг відправити бізнес у нокдаун.

Схоже, що автомобільний ринок України "перехворів" на COVID-19 у легкій формі. Так, попит на нові автомобілі впав, але некритично. Та й українські імпортери і дилери бачили гірші часи. Можна хоча б згадати 2015 рік – період активних бойових дій із Росією та її найманцями на Донбасі – коли було продано 46 тисяч нових авто. Це майже вдвічі менше, ніж 2020-го.

Детальніше – у матеріалі ТСН.ua.

Ба більше, деякі бренди навіть примудрилися скористатися розгубленістю конкурентів та переманити покупців. Від пандемії коронавірусу виграли ті, хто мав можливість не знижувати оберти і відправляв в "бій" нові моделі, які користуються підвищеним попитом. Переважно це були кросовери – найулюбленіший "різновид" автомобілів українців.

Загалом уже можна сказати, що постійний карантин та локдауни не змогли відправити автомобільний бізнес у нокдаун.

Хто програв від коронавірусу

За рік пандемії – від березня 2020 року, коли в Україні запровадили карантин вперше, продажі нових автомобілів скоротилися приблизно на 9%, свідчить статистика асоціації "Укравтопром".

Але суттєво на ринок це не вплинуло. Жоден автомобільний бренд не покинув Україну. Без втрат пережили локдауни і дилерські центри. Та навіть перша десятка найпопулярніших марок авто залишилася незмінною. Лідери лише дещо помінялися місцями.

Топ-10 популярних марок авто в Україні*

*За результатами продажів нових автомобілів у березні 2020 року – лютому 2021 року порівняно з відповідним періодом 2019-2020 років.

Марка

Продажі, шт

Динаміка, %

2019-2020

2020-2021

Renault

15349

13681

-10.9

Toyota

13515

12896

-4.6

Kia

7509

5923

-21.1

Skoda

6163

4800

-22.1

Hyundai

5076

3927

-22.6

Volkswagen

4632

3564

-23.1

Nissan

5399

3562

-34.0

Suzuki

2824

3044

7.8

Peugeot

2507

2965

18.3

Mazda

2554

2853

11.7

Підрахунки продажів нових авто в Україні базуються на статистиці, яку публікують "Укравтопром" та  "Автоконсалтинг".

Проте деякі імпортери все ж таки зазнали серйозних втрат. Серед компаній з топ-10 найбільше постраждав Nissan. Від початку пандемії компанія втратила в Україні приблизно третину покупців. Це призвело до того, що у вітчизняному рейтингу марок-бестселерів японцям довелося посунутися з п’ятого на сьоме місце.

У місцевому представництві Nissan пояснюють: причиною падіння продажів стали не лише локдауни та падіння економіки. Компанія була змушена миритися з втратою покупців через дефіцит автомобілів.

"Ще в серпні 2020 року ми чекали на новий Nissan Juke, який в Україні користується високим попитом. Але через коронавірус виробник призупинив завод в Сандерленді, де збирають цей автомобіль. Це призвело до того, що продажі кросовера на українському ринку не стартували і досі", – розповідає Володимир Іванов, керівник прес-служби "Ніссан Мотор Україна".

Nissan – далеко не єдиний виробник автомобілів, якому довелося зупиняти заводи через світову пандемію коронавірусу. Зі схожими проблемами зіткнулися майже всі автомобільні компанії.

Наприклад, у квітні 2020 року Toyota повідомила про те, що призупинить виробництво на п’яти заводах в Японії. Під карантин потрапили підприємства, на яких збирають популярний в Україні кросовер RAV4 та найбільш продаваний у нас рамний позашляховик Land Cruiser Prado.

Також приблизно рік тому змушений був зупинитися автомобільний завод у Словаччині, де збирають не менш затребувані серед українців Kia Sportage і Hyundai Tucson. Зупиняв свої європейські заводи і Volkswagen.

Тож недивно, що деякі популярні моделі могли просто не доїхати до українських покупців.

Звичайно, що не останньою причиною падіння продажів був і карантин і у самій Україні. "Не було можливості організовувати тест-драйви, очні презентації авто, приходити в шоуруми і так далі", – відзначають в українському офісі Renault.

Хто виграв від пандемії

Незважаючи на світову та локальну кризу від коронавірусу, більшість імпортерів продовжували тішити своїх прихильників новинками. Завдяки цьому деяким гравцям навіть вдалося збільшити продажі.

Мабуть, найбільше пощастило Peugeot. За "ковідний" рік продажі марки в Україні зросли приблизно на 18%. Українському представництву французів вдалось посилити позиції, перш за все, за рахунок головної автомобільної "зброї" сьогодення – кросовери. Компанія запустила продажі нового покоління Peugeot 2008 – міського кросовера, який одразу закріпився в лідерах класу. Також нещодавно оновилася більш габаритна модель – Peugeot 3008.

Не помітили "ковідних" незручностей також і дві японські компанії – Mazda та Suzuki. Обидві, передусім, роблять ставку на кросовери. Suzuki пропонує українцям відносно недорогі та практичні моделі такі, як Vitara та SX4. А незмінний бестселер Mazda – це CX-5. Також минулого року, на початку карантину, остання презентувала в Україні абсолютно нову модель – невеличкий кросовер CX-30. Це, так би мовити, молодший брат CX-5.

Серед тих, хто не потрапив до топ-10 популярних брендів найцікавіші результати продемонстрував Ford. За інформацією ТСН.ua, від початку карантину компанії вдалося продати українцям приблизно на 27% більше автомобілів, аніж за той самий період до коронавірусу.

В представництві Ford свої успіхи не коментують. Але можна зазначити, що у другій половині 2020 року в Україні стартували продажі нового покоління Ford Kuga та абсолютно нової моделі компанії Ford Puma. Напевно, зайве казати, що обидві новинки належать до класу SUV.

Непогані результати продемонстрували і деякі преміальні марки. Наприклад, український офіс Mercedes збільшив продажі майже на 8%, та застовпив за собою місце лідера класу "люкс".

У 2020 році компанія активно оновлювала модельну лінійку в Україні: у дилерів з’явилося нове покоління кросовера GLA, а також був презентований новий представник компактних паркетників від Mercedes – GLB.

Вдалося "вийти в плюс" й представництву Audi – фактично за рік карантину компанія поліпшила свій результат в Україні на понад 25%. В українському офісі німецького виробника також відзначили роль кросоверів у своїх успіхах.

"Нові моделі Q3 та Q3 Sportback користувалися високим попитом і  були позитивно сприйняті нашими клієнтами. Також серед бестселерів бренду Audi відзначимо електромобілі e-tron та e-tron Sportback, які з'явилися на ринку у березні 2020 року і стали незмінними лідерами серед преміальних електромобілів", – зазначили представники "Ауді".

Тож, як бачимо, найефективнішими "ліками" від "ковіду" для імпортерів автомобілів в Україні виявилися моделі підвищеної прохідності.

Кому належить автомобільний ринок України

За останні роки лідери вітчизняного авто ринку настільки відірвалися від найближчих переслідувачів, що погіршити їхні позиції не зумів навіть коронавірус. За результатами 2020 року найбільшими продавцями нових авто лишилися українські офіси Renault та Toyota відповідно. Нагадаємо, що остання також відповідає за бренд Lexus.

На третій сходинці також без змін – тут лишається "Укравто". Корпорація є імпортером автомобілів Mercedes, Maserati, Jeep, Kia та Chery.

А ось на четверту сходинку увірвалося українське представництво PSA, яке відповідає за продажі одразу чотирьох брендів: Peugeot, Citroen, Opel та DS. Останній колись був суббрендом Citroen, але зараз це самостійна торгова марка, під якою французи випускають преміальні автомобілі.

За результатами 2020 року французький групі вдалося збільшити в Україні продажі на 32%, що дозволило піднятися в рейтингу найбільших операторів авторинку відразу на дві сходинки.

П’ятірку лідерів замикає "Порше Україна" – компанія, яка, як не дивно, в нашій країні жодного стосунку до бренду Porsche не має. Вона є імпортером таких автомобілів, як Volkswagen, Audi та Seat.

Найбільші гравці автомобільного ринку України*

*За результатами 2020 року.

Компанія

Частка, %

«Рено Україна»

17.2

«Тойота Україна»

15.7

«Укравто»

12.9

«PSA Україна»

8.5

«Порше Україна»

6.6

«Віннер Україна»

6.4

«Автоінтернешнл»

6.1

«Богдан»

5.6

«Єврокар»

5.3

«Ніссан Україна»

4.3

Інші

11.4

Дані: «Автоконсалтинг».

Прогнози на 2021-й

Більшість компаній все ж таки сходяться на думці, що 2021-й буде кращий за попередній рік: "Ми бачимо, що до України вже завозять вакцину від Covid-19. Тож сподіваємося, що коронавірус почне відступати, а продажі нових автомобілів будуть зростати", – коментують в українському офісі Nissan.

Також представники японської марки пов'язують оптимістичний настрій із запланованими новинками. Цього року на українському ринку нарешті дебютує Nissan Juke. Також у продажу з’явиться нове покоління Nissan Qashqai – одного з найпопулярніших кросоверів в нашій країні.

В офісі "Рено" впевнені, що ми і далі будемо спостерігати "кросоверну навалу".

"Січень 2021 року показав, що знизився інтерес до автомобілів сегментів В і С. А ось інтерес до сегменту SUV зріс. Ми вважаємо, що така тенденція буде зберігатися", – пояснили свою позицію представники французького бренду.

А ось в "Порше Україна" вважають, що у 2021-му ринок залишиться приблизно на рівні минулого року. Майже ту саму оцінку озвучили й в офісі Kia. За прогнозом представників корейської марки, цього року в Україні буде продано близько 90 тисяч нових автомобілів. Тоді як 2020-й закінчився на позначці 86 тисяч авто.

Підписуйтесь на наші канали у Telegram та Viber.