Європа "вбиває" дизель. Як зміна авторинку вплине на Україну

Європа "вбиває" дизель. Як зміна авторинку вплине на Україну

Фото: Unsplash/Clem Onojeghuo

Україна ризикує перетворитися на край, де доживатиме свої роки старий європейський дизель.

В Європі оголосили "війну" неекологічним автомобільним двигунам, і особливо тим, які працюють на дизелі. І все це наслідки дизельного скандалу, який змусив світ ретельно спостерігати за викидами в атмосферу. 

Хоч дизель і має більш важку формулу, але він також дає і більшу потужність двигунам за меншої витрати палива. До того ж він коштує дешевше на ринку. Але побічним ефектом такої вигоди стає забруднення довкілля, адже у дизелі окис азоту перевищує показники того ж бензину в декілька разів.

Звідки ноги ростуть

Світ здригнувся 2015 року, коли у США вибухнув скандал, так званий "Дизельгейт", пов'язаний із дизельними двигунами німецького автоконцерну VolkswagenЗ'ясувалося, що від 2008 до 2015 року компанія продала американцям близько півмільйона автомобілів з програмним забезпеченням, яке дозволяло обходити перевірку на рівень викиду шкідливих речовин.

Мабуть, ми ще не скоро зосередились би на скорочені викидів, якби не дослідники з Міжнародної ради з чистогл транспорту (ICCT) - незалежної некомерційної організації. Саме вони під час дорожніх випробувань трьох дизельних автомобілів виявили розбіжності. І не зрозуміли, як ці авто раніше успішно проходили лабораторні тести.

Під час розслідування стало зрозуміло, що у програмному забезпеченні мікроконтролера двигуна розташувався перемикач. Аналізуючи інформацію з рівного положення керма, характеру змін швидкості автомобіля, відсутності обертання задніх коліс і низки інших показників ПЗ визначало, що автомобіль перебуває на випробувальному стенді. І двигун переводився в режим з низькою потужністю, а більша частина вихлопних газів вирушала в систему очищення. Після проходження контролю програма поверталася до попередніх налаштувань, а справжня кількість викидів діоксиду азоту з таких двигунів могла в 40 разів перевищити допустимий стандарт.

Під час американського розслідування Volkswagen визнав, що загалом продав більше 11 мільйонів автомобілів у всьому світі. Проте на заклик комісара ЄС з питань промисловості Ельжбети Беньковської виплатити компенсації своїм європейським клієнтам в автоконцерні відповіли, що це абсолютно недоцільна і неприйнятна для компанії політика.

Урегулювання скандалу триває і досі. Розмір накладеного владою США на Volkswagen штрафу тоді досягнув 18 млрд доларів.  Але узгоджена сума звичайно менша на 10-45 відсотків. Але виплати 6,5 мільярда доларів і витрати на заміну ПЗ - це не єдиний збиток. Репутація компанії впала більш ніж на 50%, а капіталізація знизилась зі 109 млрд до 52 млрд євро. Швейцарський фінансовий конгломерат Credit Suisse оцінив загальний збиток виробника мінімум в 23 млрд євро, а максимум - в 78 млрд євро.

Але концерн був не єдиним, хто махлював з вихлопами. За даними британського Комітету з кліматичних змін і ICCT, легкові авто усіх брендів в середньому мали різницю в лабораторних та реальних показниках від 10% до 35%. Що показує, як систематично дурять споживача виробники. Але така ж ситуація і з показниками споживання палива, які в реальності дуже рідко збігаються з цифрами у технічних характеристиках.

Тим не менш усім без винятку все ж таки доведеться грати за новими екологічними правилами у ЄС. За словами Беньковської, екологічні стандарти 2020 року просто "вб'ють" дизельні двигуни. Згідно з ними, вихлопи нових автомобілів мають бути на рівні 95 г CO2 на кілометр. А зараз середній рівень ЄС становить 130 г/км, що відповідає стандарту Євро-6.

"Зелені зони"

Вже зараз, не дочікуючись, поки нововведення набудуть чинності, деякі європейські міста починають забороняти дизельні автомобілі на своїх вулицях.

Так, у травні 2018 року одне з найзеленіших німецьких міст Гамбург заборонило дизелям проїзд двома центральними вулицями. Загалом під заборону потрапили всі транспортні засоби, якщо їхні вихлопи не відповідають нормам Євро-5.

Фото: Pixabay/KarstenBergmann

Кількість закритих для дизелю вулиць у місті з часом може збільшитися. Крім того, приклад Гамбурга можуть наслідувати й інші міста Німеччини. Дозвіл на це ще у лютому надав німецький адміністративний суд, бо раніше міська влада не могла ухвалювати рішень про заборону в'їзду дизельних авто без дозволу від федерального уряду.

Німеччина взагалі є першопрохідцем у боротьбі за збереження екології. Ще 2008 року у трьох німецьких містах (Берліні, Кельні та Ганновері) з'явилися так звані "зелені зони". У ці райони допускалися тільки ті автомобілі, які відповідали екологічним нормам та мали відповідну наліпку на лобовому склі.

Своєю чергою французи від 2014 року проводили тестові заборони руху неекологічних авто у різних районах Парижа. Результати їм сподобалися – забруднення зменшилося на 30%. Тож від 2016 року старим автівкам на постійній основі заборонено їздити центром Парижа в робочі дні.

Чи зміниться український авторинок

Перспектива заборони та відповідне зменшення попиту на дизельні автомобілі призводить до того, що автовиробники починають зменшувати обсяги випуску нових автівок та переорієнтовуються на так звані "зелені" авто – з електричними або гібридними двигунами.

Наприклад, японська компанія Nissan заявила про плани відмовитися від розробки нових дизельних двигунів та планує зупинити продаж дизельних моделей на європейському ринку. Відмовились від випуску дизелей у Volvo та Porsche.

Також до кінця 2018 року практично повністю зупинити продаж дизельних модифікацій авто збирається інший японський автовиробник – Toyota. Компанія залишить для європейців лише кілька моделей на вибір, серед яких, зокрема, Land Cruiser.

В Україні, де екологією переймаються не настільки сильно, як в Європі, дизельні автомобілі доволі популярні. За даними AUTO-Consulting, за 4 місяці 2018 року продажі нових дизельних автомобілів в Україні перевищили 11 тис. штук, що склало рекордну частку в 43% від усіх проданих нових авто.

Україну вже заповнила партія дизельгейтних Volkswagen Jetta, які розійшлися як гарячі пиріжки за привабливими цінами. Тепер ми отримали нову мексиканську партію Volkswagen Golf в кузові універсал в кількості 2 800 автомобілів. Не дуже популярна версія на українському ринку, але дизельний двигун 2.0 з автоматом DSG, багата комплектація і ціна в 18 тисяч доларів роблять її найпривабливішою пропозицією на всьому ринку. Вони адаптовані до нашого ринку, але є в них і нагадування про те, що цей автомобіль призначався для ринку Америки у вигляді дубльованої шкали спідометра у милях.

А якщо брати до уваги ще й так звані євробляхи, то ця дизельна частка ринку легко може становити більше половини від усіх куплених авто.

Співзасновник ГО "Авто Євро Сила" Олександр Чернявський зауважив, що спроби керівництва ЄС перевести громадян на "зелені" автомобілі йдуть проти правил ринку. Сучасні електрокари не здатні долати великі відстані, а підзарядка займає близько години, тому покупці частіше обирають саме традиційні авто з двигунами внутрішнього згорання.

Тож, на думку Чернявського, екологічні зміни в Європі навряд чи вплинуть на український авторинок у близькій перспективі.

 Nissan Qashqai / Фото: newspress.co.uk

Це підтверджують й деякі автодилери. Так, у компанії "Ніссан Мотор Україна" заявили, що не планують жодних змін щодо моделей, обладнаних дизельними двигунами.

"В Україну з цим типом двигунів поставляються Nissan Qashqai і Nissan X-Trail. Обидві моделі займають лідерські позиції у сегменті кросоверів, які були досягнуті багато в чому завдяки наявності комплектацій з дизельними двигунами: так, з початку 2018 сукупна частка продажів дизельних версій Nissan Qashqai Nissan і X-Trail склала 58%", – підкреслив менеджер у зв'язках з громадськістю у "Ніссан Мотор Україна" Володимир Іванов.

Натомість компанія "Хюндай Мотор Україна" підтримує стратегію бренда Hyundai на глобальному рівні, яка активно розвиває напрям екологічних автомобілів. "Вже зараз Hyundai впроваджує у свої автомобілі "зелені" технології BlueDrive, які передбачають скорочення шкідливих викидів у атмосферу до нуля. Компанія поставила собі за мету вивести на ринок до 2020 року 22 нові моделі з гібридними, електричними та водневими силовими установками, і поступово скоротити виробництво автомобілів з силовими агрегатами, що працюють на важкому паливі", – заявив гендиректор "Хюндай Мотор Україна" Ігор Гладковський.

На його думку, глобальна тенденція, коли автомобільні компанії добровільно скорочують виробництво дизельних моделей, надаючи перевагу екоавтомобілям, рано чи пізно торкнеться й України.

"Якщо не буде спеціальних законодавчих ініціатив, що обмежують використання дизельних двигунів, частка дизелів буде падати органічно, слідом за згортанням виробництва автомобільними компаніями. А це перспектива найближчих 10 років, а то і менше", – додав Гладковський.

Засилля дизелів на євробляхах

Світові тенденції можуть знизити кількість дизельних автівок в автосалонах, проте навряд чи вплинуть на їхню кількість на дорогах України. Адже одним з джерел дизелю лишається Європа, звідки до нас прямують машини, що були у вжитку, так звані євробляхи.

За даними Олександра Чернявського, українці купують більше дизельних євроблях, аніж бензинових. Цей тренд продиктований не стільки вподобаннями наших співвітчизників, скільки пропозицією на цьому ринку.

"В Європі у 2000-х роках дизель був більш популярним, ніж бензин. Тому пропозиція дизелю значно перевищує пропозицію бензинових авто", – розповів Чернявський, додавши, що у разі купівлі бензинових авто українці все одно переобладнують їх на газ, бо так дешевше.

Фото: pixabay.com

Здебільшого українці купують євробляхи зі стандартом Євро-3, значно менш екологічним чинного нині Євро-6. Це автомобілі, виробництва 1995-2006 років, які перебувають у ціновій категорії 2-4 тисяч євро. Найбільш популярними серед українців є моделі 1998-2004 років, це Audi, Volkswagen, BMW, Skoda, Mercedes.

"У нас є великий прихований попит на ці авто. Якщо сьогодні ухвалюють закон, що можна завозити, то завтра завезуть кілька мільйонів автівок", – зазначив Олександр Чернявський.

Засилля таких авто може значно погіршити екологічний фон у великих містах, особливо в районах з вузькими вулицями, де часто скупчуються затори.

І поки українські законодавці не роблять у цьому питанні різких рухів, побоювання виникають через ймовірну масову відмову європейців від своїх старих дизелів, які потужним потоком попрямують як євробляхи до України.

Проте Олександр Чернявський спростовує цю думку. "По-перше, заходи, які торкнуться дизельних авто в Європі, будуть введені ще нескоро і вони стосуватимуться лише нових авто. По-друге, навіть у Європі зараз невигідно змінити свій дизельний автомобіль на якийсь інший. Європейські родини також рахують гроші", – зауважив експерт.

Тож наразі прогноз такий: на українському авторинку усе лишатиметься, як є, ще принаймні декілька років. Адже процес перелаштування ринку нових авто доволі тривалий, а тим паче ринку автомобілів, що були у вжитку.

Ольга Скичко

Повʼязані теми:

Наступна публікація