Перший вікенд вересня — ідеальний час для поетичного фестивалю, особливо у серці Буковини.
Не надто приємна справа — визнавати перед друзями та товаришами з міст-мільйонників, що твоє рідне місто, яке претендує на європейськість на рівні інших обласних центрів Західної України, майже не може запропонувати потенційним відвідувачам визначних подій всеукраїнського рівня — культурних, спортивних, абияких. Муніципальний футбольний клуб ледве чіпляється за останні місця другої ліги, на день міста після проведення доводиться червоніти перед усієї країною, розкручений "Маланка-фест" після кількох років взяв паузу через неспроможність місцевої влади домовитись з організаторами. На цьому фоні тотальної буденності літературний фестиваль Meridian Czernowitz видається подією року — у багатьох сенсах.
Започаткований 10 років тому прогорілим бізнесменом Святославом Померанцевим фестиваль задумувався як культурний міст між українським та німецькомовним поетичними середовищами. Концепція будувалася навколо постаті Пауля Целана — німецькомовного поета єврейського походження, який народився в Чернівцях, але покинув їх — спочатку потрапив до гетто, дивом вижив та оселився у Австрії. Літературні критики вважають його найвизначнішим австрійським поетом ХХ століття.
Метою фестивалю Meridian Czernowitz його організатори називають "повернення Чернівців на культурну мапу Європи й розвиток діалогу між сучасними українськими поетами та їхніми закордонними колегами". Мабуть, ще рано говорити про повернення провінційного обласного центру на культурну мапу Європи — проте можна стверджувати, що тричі на рік Європа повертається до Чернівців.
Перший вікенд вересня — ідеальний час для поетичного фестивалю, особливо у Чернівцях. Спека потрохи спадає, осінні зливи почнуться нескоро. Саме тому особливістю фестивалю завжди були поетичні читання просто неба, на вулицях, у двориках, де жили видатні чернівчани.
Сім років тому, наприклад, організатори влаштували доволі провокативний захід — Оксана Забужко та Катерина Бабкіна читали поезію на Калинівському ринку — другому за величиною базарі в Україні — перед торгівцями та їх клієнтами. Утім, 10-й, ювілейний фестиваль презентує доволі стриману, хоч і насичену програму — жодних провокацій чи експериментів.
Відкриття фестивалю відбулось традиційно у Мармуровій залі Чернівецького національного університету. Поважні гості, серед яких — місцеві політики, дипломати інших країн, учасники фестивалю, вже традиційні резиденти — відомі дисиденти та діячі Ігор Померанцев та Йосиф Зісельс. Так само було в минулому році, і кілька років поспіль було — так само.
Сам директор літературної корпорації Meridian Czernowitz не приховує — нічого нового придумувати не стали — навіть на ювілей. "Ми знайшли свою формулу, і працюємо за нею. Триденна культурологічна прогулянка містом, з зупинкою в місцях, які репрезентують місто, для поетичних читань і перформенсів" — каже Святослав Померанцев.
Поетичних читань дійсно буде багато. Стала концепція фестивалю з часом визначила і сталу аудиторію заходу — на німецькомовних поетів з Німеччини та Австрії, чи на митців з Ізраїлю тут доволі високий попит, утім, велика частина відвідувачів приходить на Меридіан за героями сучукрліту.
Ювілейний фестиваль цей запит задовольняє з надлишком — Сергій Жадан читатиме вірші з книги, яка вийде лише наступного року, Ірена Карпа (нечаста гостя на фестивалі) презентуватиме свій цьогорічний роман "Добрі новини з Аральського моря", Тарас Прохасько — ілюстровану збірку есеїв "Так, але...", а "патріарх української літератури", рок-зірка студенток Юрій Андрухович покаже вже не нову, але перевірену часом та публікою виставу "Альберт, або найвища форма страти".
Минулого року центральною подією фестивалю стала презентація книги поезій Сергія Жадана "Антена" з малюнками художника Гамлета Зинківського (який став широко відомим після історії з замальовуванням його графіті в центрі Харкова). Цього разу Сергій знов у центрі уваги — музичний гурт "Жадан і собаки" презентували новий альбом під назвою "Мадонна".
Сам письменник вважає цей альбом найкращим за весь час співпраці з харківским гуртом — за його словами, вони нарешті зрозуміли, що хочуть грати — "рок-н-ролл, під який танцюють, але чують слова". Попри іронію в текстах, попри сарказм, в піснях альбому є і серйозний посил — як і в попередніх роботах колективу, зрештою.
Концерт-презентація відбувся у одному з типових ресторанів Чернівців — на очах у кількох груп шокованих відвідувачів, які святкували тут весілля та дні народження. І мабуть, це єдина провокація в рамках фестивалю, яка вдалася — хоча і навряд була запланована організаторами.
10-й ювілейний "Меридіан" показує, що організатори остаточно сформували жорсткий каркас фестивалю і навряд чи будуть в майбутньому відходити від нього — зрештою, це не є добре чи погано, це концепція чи не єдиною значимої культурної події, яка проходить у Чернівцях — місті Пауля Целана, розбитих доріг та Калинівського ринку.