"Іловайський котел": чи мають бути відкритими засідання ТСК Ради?

"Іловайський котел": чи мають бути відкритими засідання ТСК Ради?

Reuters

То що важливіше - відкритий доступ до інформації чи обмеження її поширення в інтересах нацбезпеки?

Війна – це час, коли вибір між правом суспільства на інформацію та обмеженням доступу на неї в інтересах держави постає особливо гостро.

Вчергове така дилема постала в зв'язку з діяльністю тимчасової слідчої комісії з питань розслідування причин Іловайської трагедії. То що важливіше - відкритий доступ до інформації чи обмеження її поширення в ім'я національної безпеки?

Проблема складна, а наше суспільство нині перебуває у стані, коли так хочеться отримувати прості і зрозумілі відповіді. Проте якщо зважувати об'єктивно, однозначної відповіді бути не може.

В світі є загальноприйнятою практика створення спеціальних слідчих комісій в парламенті для розслідування найбільш резонансних подій. При цьому чи не найголовніший аргумент – це те, що розслідування здійснюється цими комісіями швидше, ніж правоохоронними органами. Адже на відміну від парламенту, вони залежать від виконавчої влади, а тому більш "схильні" приховувати інформацію, що може їй нашкодити. Наприклад, відставка президента США Річарда Ніксона відбулася саме завдяки розслідуванню тимчасової слідчої комісії, яка і встановила факти зловживань його адміністрації. Зрозуміло, що розслідування в "звичайному" порядку в цій ситуації таких результатів би не мало.

Разом з тим, діяльність тимчасових слідчих комісій часто перетворюється на піар-кампанію її членів, що значно знижує ефективність її роботи та негативно впливає на об'єктивність висновків. Інакше кажучи, громадськості надаються ті висновки, які вона хоче почути. Так, пік політичної кар'єри відомого американського сенатора Джозефа Маккарті був пов'язаний з очоленням ним комісії палати представників Конгресу США з розслідування антиамериканської діяльності.

Незабаром мають відбутися вибори. Тому, швидше за все, члени тимчасової слідчої комісії з розслідування причин утворення "Іловайського котла" намагатимуться отримати власні дивіденди від своєї роботи в ній, нехтуючи об'єктивністю та досягненням істини в інтересах політичної користі.

До того ж, відповідно до закону "Про регламент Верховної Ради України", діяльність тимчасових слідчих комісій припиняється з припиненням повноважень парламенту. Відтак, висока ймовірність, що її висновки будуть або поспішними і сирими, або ж вона взагалі не встигне їх підготувати і оприлюднити.

Ну, і нарешті найголовніше. Що переважає: публічний інтерес в отриманні інформації щодо причин "Іловайського котла" чи можлива загроза національній безпеці, яка може виникнути внаслідок розголошення окремих даних?

Якщо виходити з міжнародних стандартів поводження з інформацією, то все залежить від оцінки можливих наслідків. Тобто що може спричинити більшу шкоду суспільству: розголошення відомостей чи їхнє приховування.

Засідання ТСК з питань розслідування "Іловайського котла" стосуються питань національної безпеки. І теоретично можливо, що якщо вони будуть відкритими, оголошена там інформація може бути використана і супротивником.

З іншого боку, загроза національній безпеці є значно більшою, якщо не відкриється правда про можливі зловживання та недбалість, які в майбутньому можуть мати значно гірші наслідки. Внутрішній ворог, як відомо, набагато небезпечніший за зовнішнього.

Разом з тим в низці інших випадків наша держава очевидно повинна обмежувати доступ до інформації в інтересах національної безпеки. Передусім це стосується питань перебування військових частин і здійснення ними військових операцій. Інтереси національної безпеки в цьому випадку переважатимуть над інтересами публічного доступу до інформації. Це відповідає і світовій практиці, коли ЗМІ обмежуються у висвітленні бойових операцій.

Долучайтесь також до групи ТСН.Блоги на facebook та слідкуйте за оновленнями розділу!