Останні

Більше новин

Популярні

Більше новин

Коментують

Більше новин
Про федералізацію, або Чому вимоги Росії є неприйнятними

Головне завдання влади - якомога ширше поінформувати суспільство про Концепцію реформи місцевого самоврядування та інші ініціативи у напрямі децентралізації влади, аби зупинити федеративні настрої.

Одним із пунктів контрреволюції після Євромайдану є вимога про федералізацію України. Її озвучує і офіційний Кремль, і п'ята колона в Україні у вигляді Партії регіонів, КПУ та неприхованих сепаратистів.

Ця вимога є неприйнятною не лише через те, що нав'язується нам ворогом, який переслідує власні цілі. Багато фахівців на експертному рівні доводили, що вимоги федералізації є наразі неприйнятними для України.

По-перше, справжні федеративні держави (а не імперії російського типу) - це держави, що утворювалися шляхом об'єднання окремих державних утворень, тобто різних суб'єктів федерації. І тут досвід ФРН та США є найбільш ілюстративним. Натомість Україна є унітарною державою.

По-друге, спроба надати більшу автономію регіонам України, а саме нинішнім областям, може призвести до розвалу країни. Адже чого вимагають прихильники федералізації – це насамперед прямих виборів керівників регіонів та політичних повноважень для регіональної влади. Такі обрані лідери при першій нагоді будуть шантажувати Київ своїм представницьким мандатом, у разі елементарної спроби національного уряду наводити лад в країні. І всяке загострення буде переростати в рішення про невизнання столичної влади та спонтанні референдуми про від'єднання/приєднання. Відтак багато регіонів, особливо Східної України, будуть "законсервовані" бізнесово-кримінальними угрупованнями. Це небезпека не лише для цілісності України, але й для мешканців таких регіонів, де пост-совковий феодалізм має шанси залишитись ще надовго.

Сепаратисти в Донецькій ОДА_3
УНІАН

По-третє, пропонована федералізація – це ще й проблема для усіх громадян України, які хочуть побудови демократичної та ефективної держави. Адже саме сьогодні в Україні на політичний рівень винесено питання децентралізації - передачі на рівень громади (міста, села/селища чи їх об'єднань) значних і повноважень, і ресурсів.

Отже, якщо влада України під тиском Росії (а можливо, і міжнародного співтовариства, яке тут цілком може пожертвувати нашими інтересами для тимчасового спокою) погодиться чи то на пряму федералізацію, чи на інші варіанти негайного запровадження регіонального самоврядування, то цим самим ми підриваємо шанси на становлення місцевого самоврядування. Адже регіональні (обласні) еліти одразу "натягуватимуть" повноваження для себе. І влада з Києва переміститься в обласні центри, але так і не дістанеться громадам.

Необхідно пам'ятати, що люди живуть не в областях і навіть не в районах, а в містах та сільських громадах. Саме тому досвід таких країн, як Польща, показує, що спочатку має бути проведена реформа місцевого самоврядування (тобто зміцнений рівень громади), і лише через 5-7 років можна братися за регіональний рівень. Тоді ж можна буде подумати і про зміни меж областей, враховуючи традиції історичних регіонів України.

Мабуть, достукатися до мешканця Сходу України з цими пропозиціями складно. Роки пропаганди не проходять безслідно. Але необхідно усвідомити, що саме у децентралізації, тобто у посиленні влади громади і полягає інтерес кожного громадянина. Тоді більшість питань суспільного життя вирішуватимуться у безпосередній близькості до громадянина. Кожна особа зможе прямо брати учать у вирішенні таких питань. Відтак, з вимогами до влади треба буде звертатися не до президента чи уряду у столиці, а до свого місцевого голови та місцевої ради.

Отже, українській владі потрібно якомога ширше поінформувати суспільство і про ухвалену 1 квітня Концепцію реформи місцевого самоврядування, і про інші ініціативи у напрямі децентралізації влади. А ще краще - якнайшвидше почати реальні кроки з такої децентралізації.

Залиште свій коментар

Вибір редакції