Ми більше про ідею, ніж про дохід: Історія успіху власника ASUS CyberZone і Gameinside Геннадія Веселкова

Ми більше про ідею, ніж про дохід: Історія успіху власника ASUS CyberZone і Gameinside Геннадія Веселкова

Обличчя українського кіберспорту: Геннадій Веселков.

"Обличчя українського кіберспорту" (ОУК) – новий спецпроєкт від TSN.UA, в якому будуть представлені люди, які розвивають кіберспорт у країні, та їх історії. Наш перший герой – Геннадій Веселков (Г. В.) – власник найстарішого esports-порталу в Україні gameinside.ua та клубу ASUS CyberZone, а також head of events в Українській професійній кіберспортівній асоціації.

Геннадій проводить кібертурніри вже друге десятиліття, а його внесок у кіберспортивну журналістику і фотографію складно переоцінити. Пропонуємо детальніше ознайомитися з історій нашого героя в першому випуску ОУК.

Перші кроки у кіберспорті

У 1997 році старшокласник Геннадій відправився на чемпіонат із Quake за компанію з друзями. Він потрапив на дуже великий на ті часи турнір, в якому брало участь близько 60–70 гравців. При вході в клуб, де проходило змагання, стояв окремий комп'ютер із монітором, де можна було дивитися матчі. Турнір тривав цілий день.

Г. В .: "Мене це настільки вразило, що я сам почав змагатися, ходити на турніри, багато тренувався. За київськими мірками я грав досить непогано, проходив далеко у сітці, але великі турніри не вигравав".

В якийсь момент йому цього стало мало, і Геннадій із друзями влаштувалися в комп'ютерний клуб у якості команди. Тоді подібне набирало популярність, було кілька сотень комп'ютерних клубів, і практично в кожному знаходилася своя команда з якоїсь грі. Такі команди постійно змагалися між собою.

Г. В .: "Був такий ось інтертеймент: підемо, будемо воювати із командою конкуруючого клубу, виграємо у них. Або йдемо до якоїсь крутої команди потренуватися, підняти свій рівень. У ті часи в Інтернеті грати було неможливо, нормальний пінг був тільки за локальною мережею і лише на чемпіонатах можна було зрозуміти, наскільки добре ти граєш, так як там збиралися найсильніші".

Також, ще тоді він почав писати про кіберспорт. Геннадій купив домен, знайшов дешевий хостинг і зверстав у HTML сайт cybersport.org, на якому періодично випускав новини. Це своє захоплення він поєднував із роботою дизайнера на політичному інтернет-ресурсі та, коли не потрібно було робити для нього банери, писав новини на свій сайт.

Г. В .: "Дуже не вистачало інформації у просторі. А мені неймовірно хотілося писати про кіберспорт, щось висвітлювати. Завжди до цього тягнуло".

Але і цього Геннадію виявилося недостатньо, замість участі в турнірах, він вирішив їх проводити. Почавши організовувати змагання в клубі, де грала його команда, він пізніше перейшов в інший, а в 2002 році вирішив влаштуватися в нещодавно відкритий CyberZone – найбільший клуб у Києві.

Г. В .: "Я просто прийшов і сказав власнику: "Я ось проводжу у себе на районі турніри і хочу проводити серйозні та більш високого рівня у вас. Візьміть мене, буду працювати безкоштовно. Дайте якусь халяву в клубі, буду тут сидіти, на сайт писати і, заодно, турніри робити".

Становлення

Геннадій почав працювати у CyberZone будучи ще студентом. Він прийшов до клубу в 22 роки і відразу приступив до організації турнірів, які тоді проходили кожні вихідні в режимі нон-стоп.

Г. В .: "Серйозно грати і змагатися, я, зрозуміло, тоді вже закинув. Тому що в якийсь момент переключився на організацію, а займатися і тим, і іншим, неможливо. Бракує і сил, і часу. Поєднувати це виходить лише на початковому етапі, потім  ніяк".

У CyberZone переїхали всі найбільші турніри і ліги міста, включаючи Київську кіберспортивну лігу (KCL). Це була регулярна ліга з CS 1.6, із розкладом, сіткою, групами і стадіями. Зазвичай у ній брало участь 30–40 команд, участь була платною і гравці оплачували час у клубі.

Зате і призи, на ті часи, були гідні. Враховуючи, що тоді не було можливості грати в Інтернеті, Ліга давала київським командам чудову практику. KCL проходила кілька років, і пізніше, стараннями Геннадія, переросла в Національну кіберспортивну лігу (NCL).

Г. В .: "Турніри проводилися з тих ігор, які були мейнстрімом у той момент. Особливою популярністю тоді користувався Quake 3, більшою, ніж навіть Counter-Strike. І тоді ще з'явився Warcraft III. Я провів перший в Україні турнір із цієї гри, прийшло багато учасників, у тому числі, кращі старкрафтери країни, але вони програли, тому що гра була зовсім інша за своєю механікою".

Разом із CyberZone відкрився і новинний портал Gameinside. Коли Геннадій прийшов у клуб проводити турніри, він також почав писати на портал, висвітлюючи ці події як журналіст. Йому довелося закинути власний сайт, так як він займався їм один, і це забирав надто багато часу. Тоді як на Gameinside писало багато кіберспортсменів та інших діячів сфери. Він швидко став головним ресурсом в українському сегменті, так як багато захоплених людей з експертизою над ним активно працювали.

Г. В .: "Там теж не було зарплат, всі працювали на ентузіазмі, але це був глобальний проект, навколо якого швидко згуртувалася ком'юніті".

Подібного результату вдалося домогтися за рахунок синергії між двома проектами. CyberZone – центральний в Україні клуб, в якому проходили всі основні турніри і тренувалися найсильніші команди Києва. А також пов'язаний із ним Gameinside – найпотужніший ресурс, де можна було знайти інформацію про кіберспорт, турніри і їх розклад, фішки у комп'ютерних іграх, гайди, інтерв'ю з відомими українськими і не тільки гравцями, авторські колонки від відомих особистостей кіберспорту, наприклад, Олександра Кохановського й Олега Сєнцова та ін.

Г. В .: "В той час, CyberZone і Gameinside, фактично, стали ядром розвитку кіберспорту в країні. Я займався організацією турнірів, анонсуванням турнірів з усієї країні на сайті, інтерв'ю та новинами кіберспорту. Турніри доводилося тягнути самому, а ось сайтом займалося багато захоплених і талановитих людей".

Розвиток

На час, пов'язаний зі зміною власників, CyberZone був перейменований у C-club, який став частиною всеукраїнської мережі клубів. На піку в мережі налічувалося 13 клубів і понад 1000 комп'ютерів. У той час Геннадій був заступником директора мережі C-club.

Г. В .: "Паралельно з роботою, я весь час займався кібертурнірамі. Тоді щорічно проводились турніри World Cyber Games і ESWC, а щоквартально українські відбіркові на ASUS CUP. Я був головним суддею і частиною команди організаторів цих найбільших подій того часу. У клубах, які відкривали, ми також намагалися активно проводити турніри. Зрозуміло, все це висвітлювалося через наш сайт".

Кілька років Геннадій і його колега та бізнес-партнер продовжували займатися сайтом і зареєстрували торгову марку та домен UA. У зв'язку з тим, що домен COM був зареєстрований на першого власника, він став недоступний. Згодом Геннадій викупив портал у свого партнера, щоб займатися ним, як власним проєктом.

Г. В .: "Gameinside стільки років живе, тому що ми вміємо знаходити компроміс між суперкрутою роботою та витратами. Утримуємося на плаву, нехай багато грошей і не заробляємо. Ми більше про ідею, ніж про дохід".

У 2007 році Геннадій знайшов першого справжнього спонсора для Національної кіберспортівної ліги – українського проєкту, який не був частиною якихось зарубіжних кваліфікацій. Компанія MSI надала хороші призи – п'ять крутих геймерських ноутбуків за перше місце. На наступний рік колективу, який переміг в NCL, дісталося п'ять моторолерів від компанії SKY Motors.

Г. В .: "У нас вийшло зробити Лігу, в якій реально брали участь всі найсильніші команди країни. Про нас писало багато ігрових ЗМІ, ми знаходились на розворотах глянцевих журналів, а серед учасників були і колективи з ближнього зарубіжжя".

Фотографією Геннадій почав займатися, коли усвідомив, що події відбуваються, а пам'ять про них залишається неякісна. Тоді він почав знімати турніри, які проводив.

Г. В .: "В якийсь момент я витратив купу грошей, купив нормальний фотоапарат і почав вчитися для того, щоб фотографувати саме кіберспорт".

Завдяки цьому своєму захопленню Геннадій зміг створити фото-літопис перших перемог команди Natus Vincere. У 2009-2010 роках, коли українські кіберспортсмени ці перемоги завойовували, йому пощастило їздити на турніри із командою. За свої роботи Геннадій був номінований на премію "Кращий кіберспортивний фотограф року" від ESL.

Г. В .: "Завдяки тому, що у мене вже тоді була якісна професійна техніка і досить непогані навички, є дуже багато якісних фотографій, на яких відображені моменти цих найвищих досягнень NAVI".

Коли почалася криза і комп'ютерні клуби стали збитковими, власники мережі C-club вирішили згорнути справу. Тоді Геннадій із колишнім директором CyberZone зібрали власні гроші, залучили інвесторів і викупили клуб, повернувши йому колишнє ім'я.

Г. В .: "Це історична назва, пов'язана з величезною кількістю важливих подій, якими ми ж займалися, нехай власник і був інший".

Наші дні

Ідею фанатського кіберспортивного бару Геннадій виношував давно, і в 2019 році її вдалося втілити. NAVI bar все ж вийшло відкрити поруч із CyberZone, як і планував Геннадій, нехай і довелося почекати кілька років, поки відповідне приміщення звільнитися. Однак навіть це не дозволило в повній мірі досягти бажаної синергії, тим більше що вже в 2020-му прийшла пандемія, і весь наземний бізнес опинився під загрозою.

Г. В .: "Була ідея створити фанатський кіберспортивний бар, де можна прийти, повболівати, потусити, зустрітися з однодумцями. Але, мені здається, поки аудиторія не зовсім готова до такого ось місця тусовки, заточеного під кіберспорт. Вона більше про онлайн. Це не був зовсім вже невдалий досвід, але, коли на нього наклалася пандемія, це стало дуже складним бізнесом".

Також Геннадій відновив Національну кіберспортивного лігу під тим же брендом. У 2019-2020 роках в її рамках було проведено національний турнір, який став найбільшим за всю історію України за кількістю команд-учасниць в одній дисципліні.

У ньому змагалося більше 300 CS:GO-колективів з усієї країни, а загальний призовий фонд фіналів склав 300 тисяч гривень. Ще більше призів у вигляді комп'ютерного обладнання від партнера Ліги було розіграно на кваліфікаціях, які пройшли у багатьох найбільших містах країни. До того ж, вперше в аматорському кіберспорті країни фінали транслювалися не аматорами, а професіоналами – студією Maincast.

Г. В .: "Наш турнір став єдиним, чий фінал проходив в офлайні, коли через пандемію всі проводили онлайн. Ми змогли привезти гравців до Києва, нехай глядачів і не було за причиною карантинних обмежень. Все це транслювалося красиво і з повторами. Видовище було на рівні великих професійних турнірів ".

Для національного аматорського кіберспорту у трансляції NCL були величезні перегляди – понад 50 тис. унікальних глядачів за два дні фіналу, а також більше 3 тис. онлайн на піку.

Г. В .: "До весни 2021-го ми обов'язково запустимо наступний сезон NCL".

Геннадій – один із засновників і членів правління Української професійної кіберспортівної асоціації (UPEA), а також її head of events. У правління UPEA ще входять: засновник NAVI і DreamTeam Олександр Кохановський, операційний директор, керівник напрямку соціальних проєктів, науки і освіти UPEA Олег Рибалка, коментатор і співзасновник Maincast Віталій Волочай, CEO Natus Vincere Євген Золотарьов, засновник Starladder Роман Романцов, а також керуючі партнери WePlay Esports Олег Крот та Юра Лазебніков.

Г. В .: "Я дуже добре всіх цих людей знаю. Всі ми, скажімо так, з однієї тусовки. Десь ми конкурували, десь разом працювали, але завжди спілкувалися, товаришували. Нам всім кіберспорт небайдужий. Ми не прийшли зі сторони на хайп, а з самого початку розвивали цю галузь. Тому ми вирішили організувати Асоціацію, куди кожен вносить свій посильний внесок. Ми хочемо розвивати ринок кіберспорту, щоб він ріс, і Україна займала на ньому лідируючу позицію".

Геннадій займається організацією всіх турнірів UPEA, включаючи шкільні та студентські ліги, а також Чемпіонат і Кубок України.

Г. В .: "Ми будуємо структуру, завдяки якій хочемо виводити молодих гравців як сходами, щоб перекрити прірву між аматорським і професійним кіберспортом. Я зараз втілюю в Асоціації свої задумки щодо реалізації проєкту, коли будь-який аматор, якщо він талановитий і старанний, зможе при бажанні пройти чіткої і зрозумілої стежкою до рівня профі".

У планах head of events UPEA – створити Українську професійну кіберспортивного лігу (УПКЛ).

Г. В .: "УПКЛ стане регулярною лігою, в якій братимуть участь найсильніші команди країни. Її будуть професійно транслювати в Інтернеті і, сподіваюся, на телебаченні, як серйозний спорт".

Однак, навіть взявши на себе всі турніри Асоціації, Геннадій продовжує проводити і власні кіберзмагання.

Г. В .: "Не беручи до уваги численні турніри UPEA, ми займаємося і власними проєктами. Тільки за минулий рік ми провели близько 10 турнірів із середнім призовим фондом понад 100 000 гривень кожен. В основному це турніри для української напівпрофесійної і аматорської сцени, але ми займаємося і корпоративними турнірами, і міжнародними подіями.

Поєднувати діяльність у власній компанії і в UPEA досить не просто, зате можна з гордістю сказати, що наша команда робить більше 90% великих подій у кіберспорті України".

Повʼязані теми:

Наступна публікація