Що таке шутери від першої особи (FPS): специфіка жанру і вплив на кіберспорт

Дата публікації
Перегляди
216
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Що таке шутери від першої особи (FPS): специфіка жанру і вплив на кіберспорт

FPS-ігри – одні з найпопулярніших кіберспортивних дисциплін.

Шутери від першої особи (first-person shooter, FPS) – ігри, в яких геймплей ґрунтується на боях із використанням вогнепальної або будь-якої ще зброї. Від інших шутерів відрізняються тим, що гравець сприймає те, що відбувається, очима свого персонажа. Вони вже не перший десяток років утримуються в топі ігрових жанрів. Серед основних причин такої уваги – глибока інтеграція в кіберспорт.

За даними компанії Newzoo, в першу шістку за результатами перегляду турнірів у 2020 році входять три гри у жанрі FPS. CS:GO – друге місце і 250 млн годин перегляду, Overwatch – четверте місце і 109,9 млн годин, Tom Clancy's Rainbow Six Siege – шосте місце і 32,4 млн годин.

Історія шутерів від першої особи

Вважається, що передумови до FPS з'явилися ще в грі Maze War, що вийшла в 1973 році. Після були й інші, які сприяли зародженню жанру, але поворотним моментом став вихід гри Doom у 1993 році. Саме в ній з'явилася можливість проводити змагальні матчі між гравцями в розрахованому на багато користувачів режимі у локальній мережі (LAN).

Наступний вирішальний етап розвитку жанру – реліз Quake в 1996 році. Доповнення QuakeWorld, що вийшло в тому ж році, дозволило прибрати прив'язку до локальної мережі та повноцінно грати в Інтернеті. Варто відзначити, що в 1996-му також пройшло шість кібертурніров – QuakeCon '96, Quake GibFest 96 ', QuakeWorld Launch, ClanRing Tournament 1, ClanRing Tournament 2 і Elite 8. А вже в 1997 році в США з'явилася перша ліга кіберспортсменів – Cyberathlete Professional League.

У тому ж році відбувся легендарний Quake Red Annihilation, переможець якого виграв Ferrari 328 GTS, що належала розробнику гри Джону Кармаку. У 1998-му пройшов перший професійний турнір PGL Season 1 з офіційним призовим фондом у $15 тис.

Найпопулярніші FPS-дисципліни у кіберспорті

Counter-Strike: Global Offensive (CS: GO)

Гра, випущена компанією Valve в 2012 році. Кіберспортівні турніри проходили і по попередніх іграх серії, але саме CS: GO впевнено утримується в топах останнє десятиліття. З 2016 року на Major-турнірах із CS: GO призовий фонд почав складати $1 000 000. Самий же на даний момент великий фонд – $4 250 000, який розіграли на Blast Premier 2020.

Геймплей побудований на тому, що гравці діляться на дві команди по п'ять учасників: терористи і спецназ, які борються між собою. Гра може проходити за одним із трьох сценаріїв: розмінування бомби, порятунок заручників і королівська битва. Переможець визначається за підсумками серії раундів.

Tom Clancy's Rainbow Six Siege

Реліз гри від Ubisoft відбувся в 2015 році. Вона єдина, яку студія активно розвиває як esports-дисципліну. Найбільший чемпіонат із Tom Clancy's Rainbow Six Siege – Six Invitational – проходить із 2017 року.

У першому Major-турнірі серії взяло участь всього 6 команд, а загальний призовий фонд склав $100 тис. У 2020-му число учасників зросло до 16 команд, а фонд – до $3 000 000. У 2021 році планується участь 20 команд, призові поки невідомі.

В основі ігрового процесу лежать битви між штурмовиками і захисниками обмеженої локації, в кожній команді по п'ять гравців. У геймплеї зроблений акцент на знищуваність навколишнього оточення і тактичну взаємодію. Ігрові режими: "Захоплення позиції", "Заручник", "Заряд".

Overwatch

Випущений в 2016 році компанією Blizzard шутер не відноситься до жодного з її популярних всесвітів (Warcraft, StarCraft чи Diablo). Однак яскравий дизайн і різноманітність персонажів, супроводжувані низьким порогом входження, а також приємним ігровим процесом, зробили гру популярною.

Overwatch-кіберспорт – явище унікальне. Він мало схожий на аналоги з інших дисциплін, так як від самого початку орієнтувався на північноамериканські спортивні ліги. У Overwatch League з 2019 року бере участь 20 команд (в першому сезоні QWL-2018 їх було 12), кожна з яких купує слот перед початком сезону. Один сезон триває більше півроку з перервами.

Серед переваг такої організації – ряд правил, яких зобов'язані дотримуватися клуби-учасники. Наприклад, мінімальна зарплата гравця повинна становити від $50 тис., кіберспортсменом належиться сплачувати не менше 50% від суми виграних призових, а їх контракти укладаються на термін від одного року.

Ігровий процес в Overwatch побудований на протистоянні двох команд із шести учасників. Перед початком матчу кожен гравець вибирає собі героя з унікальними навичками і характеристиками. Крім, власне, бойовий складової, перемога також залежить від виконання певних завдань, зумовлених вибором карти.

Шутери від першої особи – яскравий приклад того, як ігровий жанр може утримувати популярність десятки років, здобуваючи все нових і нових фанатів. Кіберспорт доповнюється новими дисциплінами і розвивається, але FPS-ігри не відходять на задній план, а еволюціонують разом із ним.

Повʼязані теми:

Дата публікації
Перегляди
216
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Наступна публікація