Відкоркували черговий скандал: чому поняття "російське шампанське" є абсурдним та що кажуть у Європі

Дата публікації
Поділитись:
WhatsApp
Viber
Відкоркували черговий скандал: чому поняття "російське шампанське" є абсурдним та що кажуть у Європі

Associated Press

Шампанське з французького регіону Шампань тепер, за російською вимогою, треба перейменувати на "ігристе вино".

Глава Кремля Володимир Путін в п'ятницю, 2 липня, підписав поправки до закону про регулювання алкогольної продукції, за якими тепер у РФ дозволяється застосовувати назву "ігристе вино (шампанське)" тільки щодо вин, які виробляються російськими виробниками. Імпортна продукція має позначатися тільки як "ігристе вино".

Таким чином, за вимогою Москви щонайменше на контретикетці пляшки виробникам доведеться відмовитися від слова "шампанське" і писати "ігристе вино". Своє обурення такому рішення Москві висловили Євросоюз та Об'єднання французьких виробників шампанського, називаючи його таким, що підриває "винний експорт".

ТСН.ua розбирався у черговому скандалі, в який "вляпалася" РФ через назву французького напою.

Що сталося

Днями російська влада ухвалила поправки до закону "Про регулювання алкогольної продукції". Зміни торкнулися, зокрема, визначення шампанського. Формулювання "ігристе вино (шампанське)" замінили на категорію "ігристе вино, зокрема російське шампанське" ( тобто напої, вироблені в Росії. - Ред.). А напої з регіону Шампань у Франції будуть називати "ігристим вином".

Крім того, класифікація вин із захищеним географічним зазначенням (це може бути район, край, область або міський округ) /захищеним найменуванням місця походження здійснюється на підставі російської національної системи захисту виноробної продукції. І вона поширюється тільки на російські вина. Таким чином, імпортери не зможуть скористатися цією системою.

Тепер компанія-виробник повинна провести пересертифікацію для категорії шампанських вин, змінити назву продукції і маркування.

Додамо, що також згідно з підписаними Путіним поправками, змінюються правила маркування не лише шампанського, а й іншої алкогольної продукції. Наприклад, назву "Коньяк Росії" можна вказувати на етикетці, якщо продукція вироблена повністю з російського винограду. Взагалі ж напій може називатися "коньяком", якщо він виготовлений у французькій провінції Cognac. Цей бренд захищається ЄС, як і шампанське.

Наскільки популярне шампанське в РФ і що буде з імпортом?

Слід зауважити, що щорічно РФ імпортує близько 50 млн літрів імпортних ігристих і шампанських вин, з них 13% - шампанське з Франції. Водночас на частку відомого французького виробника Moet Hennessy (Moet & Chandon, Dom Perignon, Veuve Сlicquot і ін.) припадає трохи менше 2%, а її продукцію споживають до мільйона росіян. Цей же найбільший виробник шампанських вин нібито спершу повідомив, що зупиняє постачання своєї продукції до Росії на невизначений термін. Пояснили своє рішення тим, що шампанське компанія не готова перейменовувати.

Але вже наступного дня французький виробник, погодився друкувати назву "ігристе вино" на своїх пляшках, які відправляють до Росії. Планується, що додаватимуть згадку про "ігристе вино" на зворотний бік пляшок.

Агентство Bloomberg з посиланням на Moеt Hennessy повідомило, що інцидент із рішенням російської влади призвів до "тимчасового призупинення поставок", але вони відновляться, щойно це стане можливим. Про якісь терміни в повідомленні агентства не говориться, а пауза необхідна для внесення змін.

Своєю чергою, президент Союзу виноградарів і виноробів РФ Леонід Попович вже звинуватив французьку компанію Moet Hennessy у шантажі. Він заявив, що шампанське до Росії поставляють до двох десятків різних виробників, і мовляв ніхто з них ніхто не обурювався. Він запевнив, що навіть у разі масових відмов росіяни не залишаться без "ігристого вина", бо, за його словами, РФ має свої потужності для виробництва напою.

Зазначимо, що одним з виробників ігристого вина ( "шампанського") в Росії є "Абрау-Дюрсо", що належить раднику Володимира Путіна Борису Титову. Сам Путін раніше говорив, що після відставки може зайнятися виноробством.

"У мене радник є, Борис Титов, який є власником" Абрау-Дюрсо", - велика наша компанія з хорошим бекграундом... Він у мене зараз радник, я ось коли роботу закінчу, може, я піду попрацюю радником до нього, але не як бізнесмен, а як фахівець, принаймні в галузі права", - заявив Путін в січні 2021 року.

Крім того, пізніше Леонід Попович виправдав рішення російської влади запевнивши, що мовляв всі зміни стосуються лише контретикетки. За його словами, тепер напої сертифікуватимуться за новим стандартом. А лікерні вина, як додав Попович, будуть називатися "міцні вина".

Чому запропоноване поняття "російське шампанське" є абсурдним

Шампанське - це дійсно назва ігристого вина, але саме його найменуванням походить від назви французької провінції Шампань, що за 160 км від Парижа, але аж ніяк не від РФ. Ба більше, назва "шампанське" є захищеною законом зареєстрованою торговою маркою й інші виробники не мають права використовувати її.

Юридично вона захищена в 120 країнах. Але все ж деякі держави в супереч міжнародним законам не дотримуються цього правила. 

До того ж шампанське виробляється і реалізується під захистом французького аппелласьона Champagne AOC (тобто позначення, яке контролює походження, пов'язує продукт із регіоном виробництва і встановлює чіткі правила виробництва. - Ред.). Але зважаючи на поправки, російське законодавство цей захист враховувати не буде.

Щодо шампанського Moët & Chandon, Dom Perignon, Veuve Сlicquot ("Вдова Кліко"), то його виготовляє найбільший у світі виробник товарів класу люкс - компанія LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton. Вона належить 72-річному французькому мільярдеру Бернару Арно. Чотири роки тому, 2017-го, Путін нагородив Арно медаллю Пушкіна за "зміцнення дружби між народами".

Що кажуть у самій Франції

Влада Франції вже заявила, що вважає шампанське лише французьким найменуванням. За словами міністра сільського господарства країни Жюльєна Денорманді, Париж продовжить обговорювати з владою РФ умови використання назви на російському ринку.

"Це битва за назву – тобто, чи можемо ми використовувати слово «шампанське» на нашій продукції, водночас слово "шампанське" має винятково французьке походження. Ми продовжимо обговорювати це питання з нашими російськими колегами", – заявив він в ефірі Sud Radio.

Як відреагували в Євросоюзі

В Європейському Союзі заявили, що виступають проти російського "закону про шампанське", оскільки він буде "мати значний негативний вплив на винний експорт". В Єврокомісії переконують, що будуть робити "все необхідне, щоб виявити нашу незгоду і занепокоєність цим законом".

Реакція Союзу французьких виноробів

Об'єднання французьких виробників шампанського розкритикувало новий російський закон про алкоголь і закликало своїх членів, серед яких бренди Bollinger, Dom Pérignon і Veuve Clicquot, призупинити поставки до Росії.

Винороби наголошують, що подібне рішення влади держави-агресора не забезпечує інформування споживачів про походження і характеристику напою. У Союзі додали, що новий закон підриває два десятиліття переговорів між Росією і Євросоюзом.

"Comité Champagne засуджує той факт, що цей закон не забезпечує ясне і відкрите інформування російських споживачів про походження і характеристиках вина", – заявили там. 

А як в Україні з назвами популярних алкогольних напоїв

У жовтні 2019 року президент Володимир Зеленський підписав закон, згідно з яким географічне значення "шампанське" не може використовуватися щодо ігристих вин, вироблених в Україні. 

Так, відповідно до перехідного періоду, після 1 січня 2026 року українські виробники не матимуть права називати алкогольні напої "коньяком", "шампанським", "арманьяком", "граппа", "хересом". Відповідно до додатку 3 регламенту Європейського парламенту та Ради, країнами походження, які можуть використовувати назву "коньяк", "арманьяк", "граппа", "бренді де херес", визначені відповідно Франція, Італія та Іспанія.

"Виноградно-виноробна галузь країни сьогодні працює в умовах перехідного періоду, визначених статтею 208 Угоди про асоціацію між Україною, з одного боку, та Європейським союзом – з іншого боку – із використання географічних зазначень ЄС для позначення подібних продуктів, що мають українське походження", – йдеться в повідомленні корпорації "Укрвинпром" у Facebook.

Там також додали, що, за оцінками фахівців перехід на нові найменування пов'язаний з істотними фінансовими втратами для української виноробної галузі – це суттєве навантаження на підприємства. Утім, українські виробники одразу почали працювати над цими змінами.

"Попри взяті на себе зобов'язання відмовитися від низки географічних назв ЄС, зокрема "коньяк" і "шампанське", ми маємо право використовувати назви до кінця 2025 року. Однак внаслідок політичного рішення під час підписання Угоди про асоціацію не було передбачено надання раніше обумовлених під час переговорів компенсацій або технічної допомоги виробникам виноробної продукції України в разі відмови від вживання географічних зазначень країн Європи в назвах українських вин і коньяків", - додали в корпорації "Укрвинпром".

У світі нефранцузьке "шампанське" називають ігристим вином, а "коньяк" найчастіше називають бренді. До слова, також українські виробники сиру від 2023 роки повинні будуть відмовитися від найменування "фета".

Підписуйтесь на наші канали у Telegram та Viber.

У Росії назву "Шампанське" носитиме лише вино, виготовлене на території країни

У Росії назву "Шампанське" носитиме лише вино, виготовлене на території країни
Наступна публікація