Покупка і продаж через Інтернет: які найпоширеніші схеми шахрайства і як не стати жертвою
ТСН проаналізувала найпоширеніші схеми шахрайства в Мережі і зібрала поради, як не стати жертвами інтернет-аферистів.
© Firestock
Ваш мобільний телефон – не лише засіб зв’язку. Це ще й магазин, цілодобовий. З усіх сайтів, соцмереж вам пропонують, рекламують, заманюють знижками і обманюють. А притягнути кібершахраїв до відповідальності – дуже складно.
Про це йдеться 7 березня в сюжеті ТСН.Тижня.
Якщо покупати
Так, Інстаграм – один із найпопулярніших майданчиків, де ми купуємо різні товари. Магазинів одягу тут хоч греблю гати.
На сторінках інстаграм-магазину, а точніше баєр-сервісу під замовлення клієнта викуповують на сайтах чи магазинах потрібну вам брендову річ.
Але після покупки може статися так, що на сторінці з'явиться знак - технічні несправності. А потім клієнтов блокують. Зрозуміло, що йдеться про десятки, а можливо й сотні тисяч від довірливих замовників. І лише одна клієнтка почала пручатися та ще й закликати інших звернутися до кіберполіції. Інші, як правило, миряться з втратою. По суті, це досконала схема, яка включає цілу систему людей, фінансових механізмів, заплутування слідів і діє на постійній основі.
Шахраї завжди копіюють акаунти справжніх баєрів. Знімають навар і перейменовують сторінку. Єдине, що не можуть змінити, це кількість таких змін імені. Тож уважно почитайте акаунт. Якщо побачите що там багато назв - не зв'язуйтесь. І ще шахраї завжди одразу просять проплатити товар наперед. Чесні – ні.
Якщо продавати
А для тих, хто думає, що це не торкнеться, бо нічого в Інтернеті не купують, придумана інша пастка. Виявляється, обкрасти можна і коли ви продаєте. Це так званий фішинг.
Киянка Вікторія Гнап захотіла продати годинники. Розмістила оголошення на популярному сервісі ОЛХ. За її словами, до неї одразу звернулася нібито дівчина, яка запропонувала перейти в Телеграм, бо там нібито зручніше спілкуватися. І запропонувала сплатити через Нову пошту. Там якраз діяла послуга Сейф-сервіс.
"На її картці блокується та сума, яку вона має мені сплатити. Я відправляю свою посилку до неї, вона отримує, і після цього ці кошти розблоковуються і пересилаються на мою картку", - пояснює Вікторія.
Гарну задумку Новій пошті довелось закрити ще у 2020-му. Бо нею активно почали користуватися шахраї. Вони від імені Нової пошти надсилали клієнтам неіснуючу експрес-накладну та посиланням на підроблений сайт для сплати. Вікторія про це знала і одразу від такої операції відмовилася. Тоді шахрайка запропонувала варіант ОЛХ-доставки. Насторожена жінка уважно придивилася на посилання. Картинка лише нагадувала сайт ОЛХ, але була повним підробленням. Фішинговий сайт просив внести дані своєї банківської картки. Це і є метою шахраїв. Не стільки виманити у вас товар, скільки змусити виказати секретні дані картки. І замість щось заробити вас повністю обчистять. Часто вам ще можуть передзвонити з начебто банку і уточнити дані картки та баланс рахунку.
"Вдумайтеся, щоб продавець отримав кошти, він має розказати абсолютно всю інформацію про свою картку. Чого насправді в нормальному житті за нормальною транзакцією ніколи не відбувається", - пояснює експерт із кібербезпеки, керівник відділу бізнес-аналітики "ОЛХ-Україна" Віктор Нобіуз.
Він додає, що шахрайські дії у співвідношенні до чесних транзакцій становлять п'ять сотих відсотка. І там щодня викривають шахраїв.
"Щодня ми близько 15 тисяч акаунтів аналізуємо на належність до шахрайських або деталей до фішингу. Такі акаунти видаляються", - повідомив Віктор Нобіуз.
За словами адвоката Олександра Тананакіна, шахраї телефонують з в'язниць: "Є зв'язка, люди, які перебувають там і люди, які на волі. На жаль, наша пенітенціарна система так влаштована".
Головні правила безпеки в Інтернеті:
Ніколи не переходьте з сайту чи платформи, де продається товар у месенджери. Бо вас переправлять на сайт-двійник. І ви власноруч передасте шахраям паролі і доступ до своїх грошей.
Шахраї завжди вас будуть підганяти – швидше оплатити товар.
Ніколи не повідомляйте ані банку, ані покупцю дані своєї картки. Це стосується пароля, PIN-кода, CVV, балансу картки. А якщо просять вказати скільки у вас на рахунку, то це взагалі 100% маркер обману.
В Інстаграмі завжди перевіряйте сторінку в розділі – Інформація про обліковий запис. Дату створення і скільки разів сторінка змінювала назву. Якщо полотно з назв – не варто довіряти цьому продавцю.