Мораторій на рекламу ліків вводитимуть не раніше 2024 року.
В Україні можуть заборонити рекламу ліків на телебаченні та радіо. Принаймні, така норма фігурує у рішенні РНБО, яке днями увів у дію президент. У такий спосіб планують боротися із поширенним серед українців самолікуванням. Ініціатива, щоправда, уже викликала чимало занепокоєнь і у виробників ліків, і у медійників. Ті кажуть, підтримують боротьбу із самолікуванням, але сумніваються, що ухвалені методи будуть ефективними.
Про це 20 серпня йдеться в сюжеті ТСН.19:30.
Уже зовсім скоро інформація про ліки чи медпроцедури може повністю зникнути із радіо та телебачення. Детальних пояснень, коли рішення РНБО, яке ввів у дію президент, запрацює, - немає. Над процедурою ще працюватиме уряд.
Частина фармацевтичних асоціацій уже заявила: заборона не вирішить проблему самолікування. Кажуть, слід активніше боротися з підробками чи безрецептурними ліками. Натомість заборона реклами вбиває лише конкуренцію.
"Пацієнт мусить десь дізнатися про препарат. Зрівняти ціну, що, до речі, знижує ціну на ринку завдяки конкуренції", - говорить президент Асоціації виробників ліків України Петро Багрій.
Питання до рішення мають і виробники медичних виробів. Пояснють, фактично забороняється навіть розповідати про підгузки чи серветки.
"Оскільки медичні вироби не є лікарськими засобами, і їхня потенційна шкода значно менша – заборона може призвести до обмеження доступу до інформації щодо цих медичних виробів, або не дасть можливості пацієнту, споживачу зробити вибір", - каже президент асоціації "Оператори ринку медичних виробів" Павло Харчик.
Телевізійники боротьбу держави із самолікуванням підтримують. Кажуть, готові розміщувати соціальні ролики, аби звернути увагу на проблему. Разом з тим, вважають ухвалені норми несправедливими. Рішення забороняє рекламу лише на телебаченні та радіо. А от про Інтернет, де повно реклами підробних чи неефективних ліків, у рішенні РНБО – ні слова.
"Ми постійно фіксуємо використання нашого бренду, ведучих у розповсюдженні фейків і засобів, які нібито мають дивовижний ефект. Ми відстежуємо такі факти, блокуємо, але це системне явище, яке дуже шкідливим є. Треба шукати збалансоване рішення, яке буде не на шкоду індустрії і вирішуватиме проблему самолікування, яка є", - говорить заступник генерального директора з правових питань 1+1 media В'ячеслав Мієнко.
В Індустріальному телевізійному комітеті визнають, майже 30% реклами на телебаченні та радіо – це саме медична продукція. Завдяки цьому канали можуть виготовляти якісні шоу та фільми. А держава натомість – отримує значні кошти у вигляді податків. Якщо ж такої реклами не стане – то гроші, не виключають, можуть перетекти у так звані тіньові бюджети на рекламу, з яких не платять податки. Тому уже звернулися на Банкову з пропозиціями.
"Ми готові працювати в будь-яких робочих групах із опрацювання цього питання. Щоб це логічно закінчилось для галузей, як фармацевтичної, так і медійної", - говорить виконавчий директор Індустріального телевізійного комітету Сергій Сьомкін.
"З погляду того, який економічний вплив може мати заборона реклами, варто зустрітися з медійниками, почути точку зору. Сформувати концепцію, стратегію, як більш цивілізовано рекламувати лікарські засоби у медіа", - каже міністр культури та інформаційної політики Олександр Ткаченко.
Коментарів уряду з приводу потенційної заборони реклами медпрепаратів наразі немає. У самій Раді національної безпеки заявили – негайно мораторій не впроваджуватимуть.
"Це таке собі запрошення до розмови. Ми шукатимемо спільне рішення і вислуховуватимо працівників галузі", - запевнив секретар РНБО Олексій Данілов.
Перші зустрічі проведуть уже наступного тижня. А сам мораторій вводитимуть не раніше 2024 року.