Через "Мотор Січ" Україна опинилася в епіцентрі сутички країн-важковаговиків і ризикує втратити $11 млрд — експерт
У справі "Мотор Січі" українському уряду терміново потрібні тямущі юристи.

Американські санкції щодо компаній з Китаю хаотичні й несистемні, тому що виконують ритуальну політичну функцію, не завдаючи реальної шкоди бізнес-взаємодії двох країн. До того ж адміністрація Байдена може переглянути американсько-китайські відносини. В цьому переконаний президент Українського аналітичного центру, який детально проаналізував сьогоднішнє повідомлення про внесення компанії Skyrizon, китайського інвестора ПАТ "Мотор Січ" в обмежувальний список Міністерства торгівлі США.
Олександр Охріменко пояснив суть ухвалених рішень адміністрацією Трампа, що надходить, котрі аж ніяк не є санкціями. Він повідомив, що список Мінторгу США, куди потрапила китайська Skyrizon, не забороняє співпрацю американських компаній з китайськими, а лише вимагає отримання спецліцензії і являє собою широко використовуваний у світовій практиці експортний контроль над технологіями подвійного призначення. "У заголовках новин дії Мінторгу США назвали голосно "санкціями". Це трохи далеко від реальності. Сам по собі пресреліз Мінторгу США — це більше політичний маніфест, що більш ніж на дві третини складається з войовничої політичної риторики. Якби метушня Трампа була звичайним політичним піаром, цей пресреліз вмістився б в два рядки сухого тексту", — пише експерт. Додавши також, що "санкційна політика США хаотична і непослідовна". Так, влада США не обмежила інвестиції в китайські компанії Alibaba і Tencent", та водночас зобов'язала американських інвесторів до листопада "вийти" з активів та інвестицій у китайського виробника смартфонів і розумних гаджетів Xiaomi. "Всі заходи мають відкладений характер і можуть бути скасовані новою адміністрацією", — вважає він.
До того ж експерт зазначив, що українській владі зараз потрібно бути гранично уважною, тому що Україна опинилася в епіцентрі боротьби двох потужних гравців. І нагадав про ухвалений у КНР новий закон, який дозволяє китайським компаніям, що зіткнулися з утисками в інших країнах, звертатися до місцевих судів, отримувати рішення і вимагати їхнього виконання.
"Українська політична і ділова бізнес-еліти повинні зробити висновки. З кейсом "Мотор Січ" і протидією її акціонеру Skyrizon Україна примудрилася опинитися в епіцентрі міжнародного протистояння гравців принципово іншої вагової категорії. І якщо тут продовжать "тягати обличчям по столу" інвесторів з Піднебесної, президент України Володимир Зеленський замість візиту на вищому рівні в Пекін може готуватися до персональних санкцій з боку уряду КНР. Будівлю посольства України як забезпечення позовів може бути заарештовано, а дипломатів з неї з ганьбою виставлять на вулицю, президентський літак можуть заарештувати в будь-якому аеропорту світу — точно так само, як забезпечення позову. Це стане показовою прочуханкою, тому що Україна і її діячі — не той рівень, з яким будуть намагатися домовлятися. Будуть саме показово шмагати", — попереджає експерт.
Він також нагадав, що переконливість правової позиції китайських інвесторів вже підтвердило Державне бюро розслідувань (ДБР) — тут порушено кримінальну справу проти функціонерів Служби безпеки України, а китайські компанії визнані потерпілими від їхніх дій. Вектор розвитку подій такий, що підсумком недалекоглядної стратегії української влади щодо "Мотор Січі" можуть стати катастрофічні для країни фінансові втрати. "Штраф у міжнародному арбітражі на $3,5 млрд і втрата експорту в Китай на $7,1 млрд в момент обнулять золотовалютні резерви України, знищать у країні робочі місця, що не піддаються обчисленню, і спустять курс гривні в тартарари. Все чому? А все тому, що українські діячі виявилися настільки дурними, що дозволяють тягнути Україну на забій — до сварки з торговим партнером №1, практично з єдиною на планеті стабільною і зростаючою економікою", — упевнений Охріменко.
Експерт вважає, що в справі "Мотор Січі" українські політичні лідери повинні діяти, керуючись прагматичним міркуваннями і консультуватися з авторитетними юристами: "Може, пора найняти тямущих юристів і, нарешті, зайняти прагматичну позицію щодо "Мотор Січі", адже економічний патріотизм-націоналізм трампістів у цій ситуації цілком можна застосувати і для київських діячів?", — задає він резонне питання.