"Через паніку веземо сіль із Білорусі". Підприємець розповів про реакцію бізнесу в Україні на початок кризи

Дата публікації
Поділитись:
WhatsApp
Viber
"Через паніку веземо сіль із Білорусі". Підприємець розповів про реакцію бізнесу в Україні на початок кризи

УНІАН

Бізнес в Україні відчуватиме на собі коливання у світовій економіці

Українська економіка одночасно зіткнулася з двома глобальними викликами – початок світової фінансової кризи та поширення коронавірусу. Пов'язані між собою чинники завдають удару як по бізнесу, так і по споживачах, які вдалися до паніки та різко змінили свої пріоритети. Про ланцюжок впливу від настрою покупця до тенденцій в бізнесі під час стресових ситуацій  в коментарі ТСН.ua розповів Олександр Міняйло, керівник логістичної компанії "Європейські транспортні системи".

За словами експерта в логістиці, український бізнес насамперед відчув на собі поширення в Європі коронавірусу. Наближення інфекції до України вплинуло на запити самих споживачів, з'явилися панічні настрої, які врешті сформували нові запити для бізнесу. Для прикладу Олександр навів ситуацію, яка склалася з попитом на "білоруську сіль". Це він пов'язує із менталітетом самих українців та стереотипами.

"Є пострадянська традиція в будь-якій незрозумілій ситуації купувати сіль, гречку та сірники. Зараз в нас є замовлення на доставку солі з Білорусі, тобто ми готуємо контракти на доставку саме солі, хоча насправді в нас солі в країні дуже багато, тільки її треба запакувати, а попит є саме зараз. Такий ось абсурд, – говорить бізнесмен. – Тобто в нас є якась незрозуміла традиція з сіллю, гречкою сірниками та маслом. І якщо останні три позиції постачальники можуть закрити, то безладний попит на сіль ні і купують дорожчу білоруську сіль".

Ця ситуація, на його думку, відображає всю вразливість українського ринку та його неготовність реагувати на кризові ситуації. Адже в Європі "теж є тенденції з попитом на продукти харчування", але там бізнес впевененіше реагує на потреби споживачів та запасається необхідним ще на складах, натомість в Україні "продають навіть те, що ще не приїхало".

"Зрозуміло, що криза – це менше споживання, менше виробництва та менше логістики сумарно. Зазвичай в таких ситуаціях страждає найменше харчова та легка промисловість, а все інше на чому можна економити, на цьому й люди  починають економити. В цьому випадку те перекриття кордонів, яке відбувається зараз, ті обмеження впливають дуже болісно. Зрозуміло, що це превентивні заходи і це тимчасово. Але це напряму впливає  на ситуацію. Деякі товари будуть дуже довго їхати, і врешті замовники отримають збитки, що звичайно ж відіб'ється на кінцевому споживачеві як здорожчення товарів", – розповідає Міняйло.

Щодо початку економічної кризи, то  за словами підприємця, в процесі сумарно світовий ВВП впаде десь на 1,5-2% і це дуже багато і сильно вплине на Україну. 

"Бізнес удар кризи вже відчуває. Щодо логістики, то спад ми відчули у другому місяці (лютому) десь на 20-25% і як тільки від початку третього місця почалися якісь позитивні тенденції, одразу обвал цін на нафту спричинив падіння світових ринків і українського теж. Плюс до цього вже з'явилися проблеми з оплатами, з'явилися вони ще з початку року. Думаю, що перша половина року буде важкою", – додав він.

Нагадаємо, 9 березня в РФ курс рубля різко пішов донизу через обвалення вартості ф'ючерсу на нафту марки Brent. До цього ОПЕК і Росія не змогли домовитися про збереження угоди щодо обмеження видобутку сировини. Після цього Саудівська Аравія вирішила знизити ціни на свої постачання і збільшити видобуток нафти.

Тим часом Американський венчурний фонд Sequoia Capital зробив низку прогнозів про вплив спалаху коронавірусу на бізнес. Аналітики розповіли, які зміни вже відчуває сфера комерції, а також поділилися порадами, які допоможуть комфортно перенести нові умови. 

Наступна публікація