Даремний ажіотаж чи велика вигода. Що Чорна п'ятниця означає для українців

Даремний ажіотаж чи велика вигода. Що Чорна п'ятниця означає для українців

Фото: Reuters

Чорна п'ятниця викликає інтерес у українських покупців, проте відрізняється від американської.

Останніми роками Чорна п'ятниця успішно інтегрувалася в український роздрібний продаж. В останні вихідні листопада в Україні, як  і на Заході, стартує бум святкових розпродажів, які супроводжуються підвищеним інтересом українців до акційних пропозицій і можливістю рітейлерів збільшити продажі у 2-3 рази (а іноді і досягти річної виручки).

CEO креативного агентства Grape Юрій Гладкий в коментарі ТСН.uа назвав цей день американським форматом споживчого свята. "Чорну п'ятницю цілком можна назвати ажіотажем масового купівельного психозу, який заражає вірусом конкуренції за вигідну покупку", – стверджує Гладкий.

При чому інтерес до цього щорічного явища в Україні зростає з року в рік прямо пропорційно зростанню інтеграції споживачів в Інтернет, оскільки зі зростанням інтернет-пропозицій збільшилося і залучення в ці процеси жителів віддалених регіонів країни. Ця тенденція позначається і на рівні споживання загалом – його скорочення не спостерігається вже кілька років.

Залежність від платіжок

Представник магазину електроніки, який побажав залишитися неназваним, стверджує, що Чорна п'ятниця – чи не остання можливість для здійснення хоч якогось виторгу, згодом почнеться різкий спад через те, що населенню почнуть приходити комунальні рахунки.

"Справа не в самій п'ятниці. Просто це крайня точка, коли можна щось продати. Потім людям прийдуть перші платіжки за опалення та продажі помруть до квітня. Так було минулого року, цього очікуємо ситуацію ще гіршу", – говорить він.

З цим твердженням не згоден експерт у сфері e-commerce Валерій Бойко. Він прогнозує, що сплеск новорічних продажів наступного місяця буде ще більшим.

"Я не погоджуся з колегами, що це остання можливість зробити виторг. Думаю, що це просто нагнітання, мовляв, встигни просто зараз. Зараз досить поширена можливість кредитних продуктів, яка дає можливість покупцям купувати ті товари та послуги, чи то фешн-рітейл, чи побутова техніка, на виплат. Гнучки умови від банків допомагають розподілити кредитний тиск в комфортний для користувача платіжний цикл", – стверджує експерт.

Довжелезні черги та шалені знижки: у США розпочалася Чорна п'ятниця

Довжелезні черги та шалені знижки: у США розпочалася Чорна п'ятниця

Крім того, за його словами, в майбутньому році очікується підвищення курсу валют, а найбільш чутливою на коливання групою товарів є побутова техніка. Як показав досвід попередніх років, на це український споживач реагує так - краще купити техніку зараз, скориставшись кредитами або ж витративши запаси, ніж в кілька разів дорожче пізніше.

Для окремих ритейлерів Чорна п'ятниця – чудова можливість позбутися від надлишку складських запасів. Вони можуть в цей день відпрацювати собі в збиток, але це більшою мірою залежить від політики окремо взятої компаній – хтось до цього готовий, хтось ні, стверджує Бойко.

Відмінність від США

Загалом, ринок України не відрізняється від класичного підходу до Чорної п'ятниці. "У магазині в Нью-Йорку, наприклад, в цей день можна придбати навіть останню модель iPhone зі знижкою 50-70%. Там це дійсно відбувається в класичній добрій традицієї: люди шикуються в чергу, стоять в очікуванні ночами. В Україні зараз термін дії Чорної п'ятниці трансформувався у Black November або Black November Week, коли деякі магазини анонсують знижки на весь місяць", – говорить експерт.

Дійсно, мізерні знижки на нові товари, і більш великі на дешеві, які в звичайні дні продаються з націнкою в кілька разів, зіпсували довіру українців до окремих магазинів у минулі роки.

"Не все ще відходять від спекуляції на святах. І це дуже недалекоглядний крок. В майбутньому аудиторія перестає реагувати на пропозиції до -70%, тому що розуміє: заходячи на такі знижки в магазині, може тільки одна позиція коштувати в три рази дешевше. Все інше – не більше 15%", – розповідає Бойко.

З ним погоджується Юрій Гладкий. "Українська Чорна п'ятниця, на відміну від американської, часто нечесна. Наші компанії до проведення шопінг-свята спеціально завищують ціни, а потім продають нібито дешевше звичайного", – говорить він.

Нові гравці

Разом з тим, Чорну п'ятницю проводять не тільки ритейлери. Авіакомпанії в цей день пропонують можливість придбати здешевлені квитки на окремі напрямки. До акції підключилися деякі українські банки. Наприклад, у ПриватБанку ініціювали повернення 50 грн з кожної покупки в магазині з Apple Pay, а інтерент-банк Monobank в період від 23 до 26 листопада пропонує додатковий кешбек у розмірі 2% на всі покупки на виплат.

У випадку з останнім, пропозиція користується небувалим попитом серед споживачів. Як повідомив ТСН.ua співзасновник Monobank Олег Горохівський, станом на 17:30 п'ятниці на виплат відбулося 1 809 угод на суму понад 10,5 млн гривень. Для порівняння: протягом тижня від 16 до 22 листопада розтермінуванням скористались 5 203 разів - тобто в середньому 743 угоди на день. 

Слідом за сезонними розпродажами на ринку традиційно настає затишшя. Як правило – до середини лютого. "На" Love Season " - 14 лютого і 8 березня також відбувається пожвавлення ринку. Але це має не такий масштабний характер і стосується скоріше напрямків - дрібна побутова техніка, ювелірка, fashion, косметика тощо", - говорить Бойко.

Як би там не було, Чорна п'ятниця викликає чималий ажіотаж серед українців, про що свідчать натовпи людей в торговельних центрах (які, до речі, з цієї нагоди продовжують режим роботи). Головне тут не залишитися обдуреним спритними хитрощами продавців. Як утриматися від непотрібних покупок читайте за посиланням: Секрети шалених знижок. Топ-5 товарів, які не варто купувати у Чорну п'ятницю

Правила покупок у Чорну п'ятницю

Правила покупок у Чорну п'ятницю

Повʼязані теми:

Наступна публікація