"Аеропракт" реалізує свої машини не дешевше 50 тисяч доларів.
Україна - один з найбільших виробників літаків на планеті. Просто в цю хвилину Україну випереджають одна-дві світові фірми. Правда, йдеться про машини надлегкої авіації. Компанія "Аеропракт" стала реальним авіаційний брендом на міжнародній арені, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.
Наразі існує більше десяти різних модифікацій. Літаки розкуповуються дуже активно у світі. Втім, машини не продаються в Україні. Головний конструктор одного з найвідоміших авіабрендів світу - Юрій Яковлєв. Людина, яка просто у нас на очах стає легендою літакобудування в Україні.
Компанія Юрія Яковлєва посідає третє місце в світі з виробництва легких і надлегких літаків. Його машини здатні сідати навіть на воді, але головна їхня задача - це доставити пасажира із точки "а" в точку "б" швидко, дешево і живими та здоровими. "Аеропракт" випускає приблизно вісім літаків на місяць. Від початку роботи заводу випущено більше 1100 літаків. Машини літають у багатьох країнах світу. Наприклад, у Грузії на українських літаках починають вчитися пілоти, які займуть згодом свої місця у цивільній авіації. У Польщі літаки з Києва патрулюють дороги. В Австралії пасуть баранів.
Початкова надзвичайно вдала базова модель літака весь час модернізується. Конструктори постійно вигадують - зменшують вагу і вартість, збільшують надійність і економічність.
Головне на виробництві - максимальна кількість власних деталей. Колись купувались дорогі американські запчастини, а тепер виробляють свої. Найдорожче обладнання придбане у Сполучених Штатах. Коли перший автоматизований станок почав працювати - довелось 10 людей перевести на інші ділянки. Але справа настільки добре йде, що в планах відкриття нових виробничих потужностей. Замовникам 100 українських літаків на рік уже мало. "На виробництві працює майже 60 осіб. Плюс ще конструктори, бухгалтери. Загалом приблизно 80. Починали все з нуля", - розповів головний конструктор Юрій Яковлєв.
Вартість літака - як хорошої іномарки - базова комплектація коштує близько 50 тисяч євро. Для закордонних замовників це вкрай доступна ціна, але в авіації важливіша надійність. Цю надійність треба було довести. "Це були важкі часи. Нам доводилось буквально виживати. Спочатку були інвестиції з радянсько-фінського спільного підприємства. І з цього ми почали і в 1993 році ми знайшли своїх перших замовників", - додав він.
Найпопулярніші - дві серійні моделі.
Український повітряний простір - суцільне табу і бюрократична павутина. Просто так із точки "А" в точку "Б" не полетиш. До того ж дуже висока вартість пілотної школи - 300 000 грн. У всьому світі на школи в держави пільги, але не в нас.
Не менше мороки з посадковим полем. Уявіть, норми вимагають охорону і двометровий паркан, який для літачка небезпечна перепона. Яковлєв активний і трохи змінює систему. Але поки навіть не хоче сертифікувати свій літак в Україні для навчання, бо це довго, важко, дорого. Хоч у деяких країнах 70% пілотів перші польоти роблять на таких надлегких машинах.
Витрати палива складають сім літрів. Літаки Яковлєва працюють на звичайному А-95. Для злету вистачає всього 80 метрів, а дальність польоту складає 400 кілометрів. Для нашої великої за територією країни - це надзвичайно вдалий транспорт.
Юрій сьогодні твердо стоїть на ногах. У нього чимало чудернацьких історій становлення надлегкої авіаімперії "Аеропракт". Там є і про зрадливих партнерів, і вкрадені літаки, і про еміратського шейха, який врятував його бізнес і став головним замовником.
Головне - це сам Яковлєв, який не втратив мрію і підняв в небо не тільки себе, але й нашу країну.
Ірина Курило