Колії роз'їхалися. Якими досягненнями та скандалами запам'ятався Балчун в "Укрзалізниці"

Поляк керував найбільшим українським залізничним перевізником рік і два місяці.

Після понад року перебування на посаді голова правління "Укрзалізниці" Войцех Балчун написав заяву про звільнення.

ТСН.ua зібрав найцікавіші факти про його діяльність та гучні скандали щодо його роботи.

ЗВІДКИ ПРИЙШОВ БАЛЧУН ТА СКІЛЬКИ ЗАРОБЛЯВ

Навесні 2016 року на посаду керівника "Укрзалізниці" претендував 31 кандидат. Із-поміж них комітет з призначення керівників особливо важливих для економіки підприємств при Мінекономрозвитку обрав 45-річного поляка Войцеха Балчуна. Пізніше його на посаді затвердив Кабмін, довго узгоджували умови контракту, а безпосередньо став до виконання своїх обов'язків 6 червня 2016 року.

Балчун отримав вищу освіту у Шльонському університеті в Катовіцах у Польщі за фахом соціальна політика, здобув кваліфікацію магістра політології та магістра бізнес-адміністрування в Гданському університеті.

Трудову діяльність розпочав 1992-го року. Пізніше обіймав посади директора Ruch S.A., директора з дистрибуції Upper Silesian Press Association, голови ради Consul Ltd. Marketing Office, керівника Управління фізичної культури та туризму, директора з маркетингу Центральної ради польської пошти, керівничого директора РКО Банк Польський.

У 2008-2012 роках був головою правління акціонерного товариства РКР CARGO (займається вантажними перевезеннями, "дочка" польсьської державної залізничної компанії PKP SA). Як повідомляють польські видання, Балчун успішно вивів майже безнадійне підприємство з межі банкрутства та реструктурував. Завдяки цьому він увійшов до списку ТОП-20 антикризових менеджерів Польщі-2012 за версією Bloomberg Businessweek Poland.

2013-го року займався експертною консультативною діяльністю WZB Трейд. 2014-го став радником правління Centrala Zaopatrzenia Hutnictwa, а 2015-го – радником правління Агентства з промислового розвитку.

Перед переїздом на роботу до України був головою наглядової ради польських авіаліній LOT, від 2012-го. Займався реструктуризацією майже збанкрутілого підприємства. Компанію вдалося врятувати, причому на це витратили не всі виділені Єврокомісією кошти – з наданих 800 млн злотих зекономили 273 млн. Справи у авіалініях нині не зовсім стабільні та, повідомляють ЗМІ, набагато кращі, ніж були.

ВідеоГоловою правління "Укрзалізниці" став поляк Войцех Балчун

Водночас Балчун неабияк захоплюється музикою – 2013-го, після звільнення із залізничної компанії PKP Cargo, його рок-гурт Chemia зазнав сплеску популярності. Перші два альбоми колективу, у якому Балчун грав на гітарі, вийшли без особливого резонансу. Але 2013-го року їх помітив Ральф Джеймс – агент великої агенції, яка опікується понад 2300 артистами та групами, безпосередньо Джеймс раніше представляв Nickelback і Deep Purple. Вони випустили альбом "The One Inside", записаний у Ванкувері на студії Брайана Адамса. Із новим альбомом гурту влаштували гастрольне турне. Деякі кліпи гурту містять настільки відверті сцени, що їх навіть видаляють з YouTube. На відеохостингу можна знайти цензуровані версії відео.

Балчун одружений. У подружжя є син Роберт та донька Зузанна.

В Україні Балчун орендував будинок на 189 квадратних метрів. За понад півроку проживання в ньому заплатив 2016-го 161,4 тис. грн. Тобто щомісячна оренда обходилася в 23 тис. грн.

За майже сім місяців роботи в "Укрзалізниці" торік він отримав 3 млн 791 тис. грн зарплати, тобто в середньому по 541 тис. грн щомісяця. Також "Укрзалізниця" торік виплатила йому 18,5 тис. грн на відрядження та 94 тис. 591 грн "додаткового блага". Від зайняття незалежною професійною діяльністю Балчун отримав 1 млн 323 тис. грн.

На рахунках у банках тримав 150 тис. польських злотих та 40 тис. євро.

ПЕРШІ КРОКИ ТА НАЙБІЛЬШІ ПРОБЛЕМИ НА ПОСАДІ

"Укрзалізниця", коли нею прийшов керувати Балчун, була збитковою. За перше півріччя 2016 року був збиток на майже 3,8 млрд грн. А вже через рік підприємство, за міжнародними стандартами фінансової звітності, мало чистий прибуток у 122,5 млн грн (за перше півріччя 2017-го).

Саме виведення підприємства в "плюс", боротьба з корупцією, оновлення поїздів та покращення в них сервісу для пасажирів і були головними завданнями для нового керівника "Укрзалізниці".

"Я передбачав, що це (корупція) проблема (в "Укрзалізниці"), але не передбачав, що це настільки серйозна проблема. Практично від самого початку я бачу тільки схеми, які сприяють корупції. Дуже непрозорі процедури. Дуже часто ми вибираємо найдорожчу пропозицію в наших тендерах і найнижчої якості. І проблема тут не в тому, застосовуємо ми ProZorro, чи ні, бо ми застосовуємо… А проблема там, де готується специфікація. І ця специфікація таким чином розробляється, що вона сприяє одному переможцю. І це незважаючи на те, що вже на самому етапі тендерної процедури все йде по правилах гри. І це велика проблема для фірми", – сказав Балчун через кілька місяців на посаді, розібравшись зі справами підприємства.

На засіданні уряду України 1 червня 2016-го майже повністю був оновлений склад правління "Укрзалізниці". Із чотирьох нових членів – лише один українець, ще один серб і двоє поляків. Серед них – банкір, фінансист та керівник із McDonald's.

Балчун обіцяв не проводити масові скорочення працівників. Зазначив, що його команда хоче збільшити доходи підприємства за рахунок "покращення ефективності" та "збільшення маржі".

5 липня 2016-го була своєрідна презентація перших кроків Балчуна на посаді. Того дня вперше зі столичного залізничного вокзалу до Херсона через Миколаїв вирушив швидкісний потяг. На запуск рейсу керівник "Укрзалізниці" прийшов разом із міністром інфраструктури Володимиром Омеляном, із яким у нього пізніше виникатимуть постійні конфлікти. Пасажири одразу ж нарікали, що розрекламований "Укрзалізницею" поїзд особливо нічим не відрізняється від інших, мовляв, звичайний сидячий плацкарт. Пасажири негативно висловилися про біотуалети. Омелян також залишився незадоволеним від побаченого. А от Балчун до критики взагалі був байдужим. Сказав, що вибачатися йому поки що немає за що. І попросив трохи часу.

"Я роблю свою роботу. Не можна очікувати, що фірма, яка не реформувалася багато років, зміниться за декілька тижнів. У Польщі ми довели, що ми можемо зробити. Дайте нам нормально попрацювати. Прошу оцінити мою роботу за деякий час", - пояснив керівник "Укрзалізниці".

Пізніше Балчун пообіцяв вирішити проблеми з кондиціонуванням та опаленням у пасажирських поїздах. Проте в багатьох вагонах ця проблема не зникла й через рік.

Наприкінці липня стало відомо, що залізничникам заднім числом підвищили зарплати. За липень вони отримали на 20-25% більше грошей.

Тоді ж стало відомо, що проти посадовців різних рівнів державної "Укрзалізниці" порушили близько 400 справ. Проте частина з них "зависла" і не розслідується.

ВідеоКонфлікт Омеляна та Балчуна: Міністр інфраструктури передав до НАБУ документи щодо корупції в "Укрзалізниці"

Прихід Балчуна до "Укрзалізниці" своєрідно потролив український співак Павло Зібров.

"Польська залізниця лова-лова, зробіть керівником Павла Зіброва", - співав він у своїй новій пісні.

"ПЕРЕМОГИ" Й "ЗРАДИ" БАЛЧУНА

Підприємство за рік вийшло в "плюс". Хоча це постійно заперечує міністр інфраструктури Володимир Омелян, наголошуючи на різниці в методиці підрахунків. Також Омелян критикував бажання Балчуна підвищити ціни на пасажирські й вантажні перевезення, вимагав спочатку покращити сервіс, а вже потім переглядати вартість. Ціни на квитки залишилися стабільними до сьогодні.

"Укрзалізниця" поступово оновлювала рухомий склад поїздів (у тому числі запустили двоповерхові вагони), ремонтувала вагони, частково замінила постільну білизну. Хоча нарікання з'являються постійно.

Перевізник вніс зміни до системи бронювання квитків на поїзди та скоротив кількість місць, які "притримували" для різних категорій. У вільному продажу додатково з'являлися щодня близько 3,9 тисячі пасажирських квитків.

На залізничних вокзалах з'явився безкоштовний Wi-Fi.

Також "Укрзалізниця" запустила електронну систему розподілу порожніх вантажних вагонів.

Під керівництвом Балчуна "УЗ" запустила прямі поїзди до кількох країн Євросоюзу. Перший із них був до його рідної Польщі.

Роботою Балчуна був задоволений прем'єр-міністр Володимир Гройсман, але радив "не сходити з рейок".

Наприкінці листопада 2016-го Балчун заявив про нездужання через отруєння (чим саме, не знав) та "атаки" на нього.

"Час для атаки для мене обрано вдало. Не дуже хотілося поширюватися, але вже ось майже тиждень, як я нездужаю. Минулої п'ятниці на робочому місці в "Укрзалізниці" мені стало зле. Прибули лікарі відомчої лікарні, вислухали, обстежили: УЗД таке інше. Не будуватиму конспірологічних версій: може, справді - звичайне харчове отруєння, стрес, перевантаження. Спроба швидко повернутися до роботи успіхом не увінчалася. Переглянуто робочий графік, скасовано зарубіжні і місцеві поїздки. Проходжу вдома курс лікування", - повідомив тоді Балчун.

Поскаржився, що поки він хворіє, проти нього проводиться активна кампанія у пресі. Його обвинувачують у неефективному керівництві, невмінні використовувати бюджет тощо. Балчун у офіційній заяві на сайті УЗ повідомив, що мав подібні проблеми й у Польщі – стикався з спротивом колишніх керівників.

Після цієї заяви хакери зламали його особисту сторінку у Facebook.

Пізніше були хакерські атаки з російського Санкт-Петербурга на сайт "Укрзалізниці", через що кілька днів не працювали сервіси з продажу квитків онлайн. Одночасно Балчун заявив, що новопризначені керівники компанії зіткнулися з погрозами застосування проти них фізичної сили.

"Зараз відбувається нечуване ганебне торпедування всіх наших останніх кроків, особливо у кадровій сфері. Новопризначені керівники зіткнулись з реальними погрозами фізичної сили. Ці погрози йдуть від конкретних осіб, очевидно афільованих з чиновниками з високих владних кабінетів. Наша спроба навести лад у сфері розподілу порожніх вагонів зіткнулась з жорсткою протидією старої системи", - заявив Балчун.

Наприкінці 2016-го Омелян знову розкритикував роботу команди Балчуна. Через конфлікт Омеляна з Балчуном у січні 2017-го "Укрзалізницю" вивели з-під прямого підпорядкування Мінінфраструктури. Омелян назвав Балчуна "вередливим шоуменом" та звинуватив у проплаченому піарі. Балчун також різко відповів на критику та звинувачення з боку Омеляна.

Наприкінці лютого голову правління ПАТ "Укрзалізниця" госпіталізовали до лікарні та прооперували. Як згодом зазначив сам Балчун, у нього було загострення апендициту.

У квітні 2017-го Омелян заявив, що "контракт (із Балчуном) слід було розірвати вже на другому місяці роботи" і сказав, що готовий голосувати за його відставку. Наступного дня Балчун підловив Омеляна на некомпетентності.

"Укрзалізниця" за час керування Балчуна запустила нові поїзди до Європи й відкрила нові маршрути Україною, стабілізувала фінансовий стан та перейшла на прозорі закупівлі дизельного пального, розпочали структурні перетворення всередині самої компанії.

ВідеоКонфлікти та реформи: підсумок роботи Войцеха Бальчуна на посаді директора "Укрзалізниці"

За рік роботи на чолі "Укрзалізниці" поляк Войцех Балчун устиг зробити багато важливих для компанії перетворень. Передовсім, уперше за останні кілька років, підприємство показало прибуток. Як мінімум, воно не демонструвало мільярдні збитки. Це гарний сигнал для кредиторів компанії, адже підприємство зможе вчасно розрахуватися з боргами.

Експерти вважають, що результати були б кращими, якби не конфлікт із міністром інфраструктури Володимиром Омеляном. Критичної точки конфлікт сягнув наприкінці січня цього року. У чвари між Омеляном і Балчуном утрутився прем'єр-міністр Володимир Гройсман. На засіданні Кабміну він публічно прочитав нотацію міністру і перевів "Укрзалізницю" з управління Міністерства інфраструктури до Міністерства економіки. Омелян називав це рішення незаконним і обіцяв судитись із Кабміном. Щоправда, далі обіцянок справа не зрушила. Натомість на рівні свого міністерства створював різні перепони керівнику "Укрзалізниці".

Та попри скандали з ображеним міністром Омеляном, поляку вдалися значні реформи на залізниці. Балчун планував, що за підсумками 2017 року чистий прибуток має скласти 1,2 млрд грн.

Омелян же знову розповів про збитки "Укрзалізниці" під час "золотого півріччя" Балчуна.

Як Балчун прокоментував своє звільнення, читайте на ТСН.ua за цим посиланням. "Я щасливий", – так Омелян відреагував на відставку керівника "Укрзалізниці".

Залиште свій коментар

Наступна публікація