Лайфхаки для покупця. Як не купити в супермаркеті зайвого та не зважати на акції

Лайфхаки для покупця. Як не купити в супермаркеті зайвого та не зважати на акції

Фото: УНІАН

Голодні покупці витрачають на третину більше грошей, ніж ситі.

У світі з'явився незвичайний рух під гаслом "Рік без покупок". Ті, хто хоче зібрати собі грошенят на подорожі і розваги, пробують цілий рік не купувати нічого зайвого. Тобто, зовсім нічого, крім елементарних продуктів.

Про це йдеться в сюжеті програми ТСН.Тиждень.

Звичайна річ – магазин, який ніхто не обмине. Чимало маркетологів працюють над тим, щоб витягти з кишень споживачів зайві гроші. Перша з помилок неощадного покупця – прийти в супермаркет з дитиною, яка проситиме купить щось зайве, непотрібне. Інша – прийти голодним - це збільшити свої витрати на третину. А ще чимало ведуться на слово "акція". Ще одна "уловка" - великі візки для продуктів. Вони геть не для зручності, а ще один короткий шлях до гаманців. Чим більший кошик - тим швидше його хочеться заповнити. А як результат - витратити більше. Отже, хто взяв у руку корзинку, грошей у гаманці залишить більше. Вага весь час нагадуватиме про себе.

У супермаркетах усе влаштовано так, щоб витягти з кишень якомога більше грошей. Але журналістське завдання – скоротити суму в чеку. У цьому допомогли бренд-менеджер Вадим Пустотін та аналітик споживацьких вподобань Віталій Брик. Вони підказали, як тримати удар проти магічного слова "акція" та тотального спустошення кишень.

Як ви ходите за покупками? Ретельно слідуєте списку? Чи берете з полиці перше-ліпше? Утім, як би ви не готувались, у семи випадках з десяти ви прийдете додому не з тим, що планували купити від самого початку. І це доведений факт. Віталій Брик спеціально проводив дослідження.

"79% опитаних кажуть, що планують, що будуть купувати, мають обмежений бюджет. Але 60% виходять і кажуть, що купили більше, ніж планували", - говорить аналітик споживацького ринку Віталій Брик.

Це те, що називається прийшов, побачив і купив. Бо від навали вигідних пропозицій інколи розум просто припиняє працювати. Але магічне словосполучення "вигідна пропозиція" не завжди означає дешево. Простий приклад і один з прийомів маркетологів - торцева полиця. Розрахунок на неконтрольований імпульс.

"У більшості випадків, рибну консерву з бокового стелажа купують ті, хто цього робити не планував. Бо ті, хто хотів купити консерву, ішли до рибного стелажа", - каже бренд-менеджер Вадим Пустотін.

І протистояти цій системі майже неможливо. Саме спонтанні покупки крадуть третину бюджету. І це при тому, що середній чек по Україні дорівнює 111 гривням. А ще він залежить від регіону. Найменше витрачають у Черкасах (70 грн). Найбільше - у Чернівцях (217 грн), які обійшли Київ і Одесу. Бо кінцева сума в чеку напряму залежить і від кількості конкуруючих магазинів, і від їхнього розміру магазину. У Чернівцях вийшла найгірша комбінація. Скажімо, 65 гривень у магазині біля будинку і аж 400 грн у гіпермаркеті.

Рік без покупок та лайфхаки маркетологів: як скоротити чек під час походів у супермаркет

Рік без покупок та лайфхаки маркетологів: як скоротити чек під час походів у супермаркет

Найпопулярніший бренд, який вишукують покупці, - універсальний для всіх товарів і називається він "акції".

"Покупець не дурний. Він купує м'ясо в магазині №1. Фрукти-овочі – в магазині №2. Люди готові витрачати час. Близько 40% заявляють про те, що вони активно шукають вигідні пропозиції і намагаються знайти хоча б якусь вигоду, щоб зекономити", - каже аналітик Віталій Брик.

Та найбільш дієвий спосіб економити - це взагалі нічого не купувати. І це не жарт, а світовий марафон під назвою "Рік без покупок". Його започаткувала канадійська парочка - Джофрі Шушкевич та Джулія Філіпс. Вони відмовились геть від усього: від власного авто й навіть громадського транспорту. Перестали ходити в ресторани та пити каву на вулиці. Жодних спонтанних покупок. Купували тільки ті харчі, які б не дали їм померти з голоду. Ніякого нового одягу, взуття, косметики і навіть прального порошку. За рік у них з'явився власний город, адже овочі та фрукти вони теж вирішили не купувати. А все через те, що надто багато грошей витрачали на речі, які не були потрібні. І це принесло свої плоди. Результат експерименту - збережені 55 тисяч доларів. Тепер вони діляться досвідом з новачками.

Чи матиме успіх тренд "Рік без покупок": результати опитування ТСН.Тиждень

Чи матиме успіх тренд "Рік без покупок": результати опитування ТСН.Тиждень

Та хто не готовий до такого жорсткого економ-режиму, має засвоїти кілька дієвих порад від самих маркетологів. Список продуктів - це справжній антидот проти надмірних витрат. Але його складання теж має свої секрети. Перше, що треба зробити, радять маркетологи, - це проаналізувати свої попередні покупки і зрозуміти, що було зайве і що не буде потрібне в найближчі тиждень-два. У людини формується розуміння, що вона купує в супермаркеті 5-6 товарів і не більше. Це дисциплінує не робити зайві покупки.

Друге - увімкнути в своїй голові умовний навігатор із вірним маршрутом – щоб зменшити суму в чеку, розмір покупки. Не потрібно йти до стелажів із непотрібними вам продуктами. Тож є більша вірогідність, що вони не потраплять вам на очі й ви їх не купите. Справа в тому, що люди ходять супермаркетом справа-наліво. Маркетологи про це знають, тому найнеобхідніші товари розміщують у лівому дальньому кутку. Приміром, хліб. І поки ви добираєтеся до свіжої булочки, проходите усі полиці з товарами, до яких так і тягнеться рука. Там стільки спокус під яскравими жовтими цінниками.

Третя порада – не звертати увагу на слово "акція". За тим словом – товари, які вам не потрібні або не ті, що ви зазвичай купуєте. Скажімо, бачите акційну пачку чаю зі 100 пакетиками всередині та ексклюзивною ложкою всередині. Вам же потрібна пачка з 25 пакетиками. Але акційна ложечка робить свою справу і покупець ведеться на чергову "уловку".

Більше подробиць дивіться в сюжеті Ірини Прокоф'євої.

Повʼязані теми:

Наступна публікація