За ту саму ціну отримуємо меншу кількість товару.
Українські виробники почали масову тенденцію використання зменшеної тари для зниження загальною кількості продукту, при цьому залишаючи без змін ціну.
Платимо стільки ж, а харчів додому приносимо менше. Сплюснуті пляшки з олією, повітря в пакетах із крупою, подвійне дно в коробках із цукерками, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.
То обманюють чи все ж намагаються вижити? Як і всі ми. Ми в столичному супермаркеті. Полиці заповнені. Бренди найрізноманітніші. Залишилось обрати? Найпростіший спосіб - ціна. Бо йдеться про продукти в яких багато не нахімічиш.
Подивіться, яка приваблива ціна. Напевне, треба купувати, думаєте ви. та вже вдома зрозумієте – щось із цією пляшкою не те. Вистачає олії з неї не так надовго, як раніше. То в чому ж річ? А тому, що ця пляшка із неприємним сюрпризом. Олії в ній менше.
Олія, за словами експертів, входить у топ-5 продуктів, вага яких хитро зменшилась. На око ніби те саме. Різницю не помітиш одразу.
Крім цього, ігри з вагою притаманні молочці. І майже всім сипучим товарам – гречка, рис, цукор та інші пакунки бакалії різко схудли. Услід за продуктами соціальної категорії зменшили об’єми в талії шоколадки й ковбаски.
Найгірше, що серед цього списку продукти обов'язкові на українському столі. І виробники намагаються заробити вкрай підступним способом - змінює тару.
"Прийом, коли зменшується кількість ваги продукту в упаковці, а ціна при цьому лишається такою ж або збільшується зовсім трохи, відноситься до числа методів, які називаються "Партизанський маркетинг". Партизанському маркетингу мінімум дві тисячі років", - пояснює маркетолог Вадим Пустотін.
Першопрохідцем в Україні стала молочка. Близько чотирьох років тому молокозаводи почали фасувати молоко не по літру, а всього по 870 мілілітрів.
"Вони почали зменшувати упаковку молока, сметани, трошки сиру. І от з ним потім ця тенденція перейшла на інші галузі", - зазначає генеральний директор Асоціації постачальників торгівельних мереж Олексій Дорошенко.
Колись ви звикли платити за кілограм рису чи 200 грамів шоколаду, а тепер ті самі гроші доводиться віддавати за зменшений пайок.
Пенсіонерка Надія Петрівна крокує супермаркетом . Їй потрібно закупити продуктів на весь наступний тиждень. Ціни кусаються. Та все одно лиш нещодавно зрозуміла що віддає більше, а отримує менше, ніж думала.
"Жахливо! Ми ж звикли, що пляшка повинна бути літр. Якщо цукор, то кілограм. Якщо торт, то півкіло. А я сьогодні була в супермаркеті. Дивлюсь, скільки ж київський торт великий важить грам? Да? Скільки ? Кілограм повинен важити? А я сьогодні дивлюсь, 850 грам", - розповідає вона.
Придивлятися до ваги вона почала після покупки традиційної - пляшки олії. Їй здався той літр легшим. Лише коли вдома почала крутити пляшку, побачила, що саме змінилось.
"Виходить, ми думаємо, там літр, а там 870 грам. А ціна, як ми звикли брати, за літр", - пояснює пенсіонерка.
Саме на таких покупців традиційних товарів і розрахований партизанський маркетинг. По суті, нас обважують, тільки замість фальшивих гирьок на класичних вагах використовують зменшену тару. Замість літра і кілограма почали користуватися довільними об'ємами. А ті, хто орієнтуються на ціну, - інколи думають, що купують дешевше, не помічаючи різниці. Такий собі різновид чесного обману.
"Є загальний портрет споживача, який бідніє, і всі хочуть економити. Тому виробники лише підлаштовуються під це гасло "хочу витрачати менше", - розповідає Дорошенко.
Але від такої турботи покупці часто почуваються ошуканими. Звичайно зменшення пакета – цілком законний маркетинговий хід. Виробник обов’язково вказує на упаковці вагу товару. Але не зобов'язаний кричати, що порція змінилася. Переважно йдеться про 100 -150 грамів, на які схудла упаковка. Та в перерахунку на об’єми продажів - вигода в підприємства гігантська.
"Враховуючи, що потужність молокопереробного підприємства вимірюється сотнями чи тисячами тонн, то можете собі уявити, наскільки велика ця різниця в 100 мілілітрів, у підсумку, яке серйозне збільшення продажів може дати", - пояснює маркетолог.
Єдина протидія партизанському маркетингу - наша уважність. Тоня Матвієнко щойно повернулася з концерту на Прикарпатті. І вже з донькою Ніною в магазині. Родинні закупи лягають на плечі тендітної Тоні.
"У нас в сім’ї артисти. Всі вічно десь подорожують, їздять. Коли йду в магазин, я пишу список. Бо він великий, я щось можу забути. А це важливо, бо у більшості він стосується моєї дитини. Я роблю список, я їду і в мене завжди обмаль часу. Це все отак дуже швидко. Я вже знаю мої улюблені фірми, виробники, знаю, де що лежить. Це все кидається в тачку", - розповідає вона.
Саме такий стиль закупівель ідеальний для маркетингових хитрощів. Співачку і маму цікавлять продукти і виробники, до яких вона та її родина звикли.
Ми питаєм - як обирає що купити? - Тоня одразу каже про якість. На другому місці – ціна. На третьому - зручність пакета. Але на вагу - виявляється взагалі уваги ніколи не звертала.
І сьогодні здається ми відкрили їй очі. Ми йдемо зі співачкою магазином і уважно роздивляємося полички з продуктами. Майже скрізь – зменшені пайки.
"Хай там 36 гривень, а 780 мілілітрів вони коштують 28 чи 31 гривню. Але виходить таким чином, що люди, які купують товар з меншою кількістю продукту в упаковці і ніби за меншу ціну, вони переплачують. За 1 грам чи 1 мілілітр товару ви платите більше, ніж у випадку, якщо ви упаковку купуєте повноцінну, стандартну", - зазначають маркетологи.
Як завадити таким торговим хитрощам? У Німеччині виявляється схожі проблеми. Але тут навчились протистояти.
Армін Валет – консультант Центру споживачів у Гамбурзі. Вже понад десяток років тут складають рейтинг "нечесних" упаковок, які приховують від споживачів ріст цін. Обирають "упаковку місяця". А потім споживачі онлайн-голосуванням обирають "нечесну упаковку" року.
"Упродовж всього року ми отримуємо багато скарг, тільки торік із одного Гамбурга було понад 2000 скарг", - розповідає він.
Ось сир у сітці. Ну хто почне рахувати, скільки сирків усередині. Раніше їх завжди було 6, а зараз - 5. Ціна залишилася тією самою. Тобто насправді зросла на 20 відсотків. Армін продовжує гастрономічну екскурсію - показує упаковки, де продається більше повітря, ніж товару.
Позиватися до суду в Центрі хотіли, але розуміють - в законі є дірки. Згідно правил ЄС за продукт і упаковку відповідає виробник, а за ціну – продавець. От вони і перекладають відповідальність один на одного. Та є одна велика відмінність - в Україні махінації з вагою стосуються в тому числі і головних товарів споживчого кошика. В Німеччині товари з цієї групи - серйозне табу.
"Молоко, мука, яйця, масло - це основні, я б сказав, продукти з емоційною складовою, які залишаються в фокусі уваги. Супермаркети, дискаунтери женуться за тим, у кого ці продукти найдешевші. Якщо взяти найдешевші масло і молоко, то їхня ціна в різних супермаркетах буде однакова. Ніхто з виробників не наважиться дурити на таких продуктах", - пояснює Армін.
Бо там суспільство моментально вибухне протестами, і поховає такий злодійкуватий бізнес. Може нам почати хоча б з антирейтингу "нечесних упаковок".