Партизанський маркетинг: як виробники продуктів використовують зменшену тару для обману споживачів

Партизанський маркетинг: як виробники продуктів використовують зменшену тару для обману споживачів

Фото: pixabay.com

За ту саму ціну отримуємо меншу кількість товару.

Українські виробники почали масову тенденцію використання зменшеної тари для зниження загальною кількості продукту, при цьому залишаючи без змін ціну.

Платимо стільки ж, а харчів додому приносимо менше. Сплюснуті пляшки з олією, повітря в пакетах із крупою, подвійне дно в коробках із цукерками, йдеться у сюжеті ТСН.Тиждень.

То обманюють чи все ж намагаються вижити? Як і всі ми. Ми в столичному супермаркеті. Полиці заповнені. Бренди найрізноманітніші. Залишилось обрати? Найпростіший спосіб - ціна. Бо йдеться про продукти в яких багато не нахімічиш.

Подивіться, яка приваблива ціна. Напевне, треба купувати, думаєте ви. та вже вдома зрозумієте – щось із цією пляшкою не те. Вистачає олії з неї не так надовго, як раніше. То в чому ж річ? А тому, що ця пляшка із неприємним сюрпризом. Олії в ній менше.

Урізана пайка: чому зменшилась вага фасованих продуктів та який зиск від цього виробникам

Урізана пайка: чому зменшилась вага фасованих продуктів та який зиск від цього виробникам

Олія, за словами експертів,  входить у топ-5 продуктів,  вага яких хитро  зменшилась. На око ніби те саме. Різницю не помітиш одразу.

Крім цього, ігри з вагою притаманні молочці. І майже всім сипучим товарам  – гречка, рис, цукор та інші пакунки бакалії різко схудли. Услід за продуктами соціальної категорії  зменшили об’єми в талії шоколадки й ковбаски.

Найгірше, що серед цього списку продукти обов'язкові на українському столі. І виробники намагаються заробити вкрай  підступним способом - змінює тару.

"Прийом, коли зменшується кількість ваги продукту в упаковці, а ціна при цьому лишається такою ж або збільшується зовсім трохи, відноситься до числа методів, які називаються "Партизанський маркетинг". Партизанському маркетингу мінімум дві тисячі років", - пояснює маркетолог Вадим Пустотін.

Першопрохідцем в Україні стала молочка.   Близько чотирьох років тому молокозаводи почали фасувати молоко не по літру, а всього по 870 мілілітрів.

"Вони почали зменшувати упаковку молока, сметани, трошки сиру. І от з ним потім ця тенденція перейшла на інші галузі", - зазначає генеральний директор Асоціації постачальників торгівельних мереж Олексій Дорошенко.

Колись ви звикли платити за кілограм рису чи 200 грамів шоколаду, а тепер ті самі гроші доводиться віддавати за зменшений пайок.

Пенсіонерка Надія Петрівна крокує супермаркетом . Їй потрібно закупити продуктів на весь наступний тиждень. Ціни кусаються. Та  все одно лиш нещодавно зрозуміла що  віддає більше, а отримує менше, ніж думала.

"Жахливо! Ми ж звикли, що пляшка повинна бути літр. Якщо цукор, то кілограм. Якщо торт, то півкіло. А я сьогодні була в супермаркеті. Дивлюсь, скільки ж київський торт великий важить грам? Да? Скільки ? Кілограм повинен важити? А я сьогодні дивлюсь, 850 грам", - розповідає вона.

Придивлятися до ваги вона почала після покупки традиційної - пляшки олії. Їй здався той літр легшим. Лише коли вдома почала крутити пляшку, побачила, що саме змінилось.

"Виходить, ми думаємо, там літр, а там 870 грам. А ціна, як ми звикли брати, за літр", - пояснює пенсіонерка.

Саме на  таких покупців традиційних товарів і розрахований партизанський маркетинг.  По суті, нас обважують, тільки замість фальшивих гирьок на класичних вагах використовують зменшену тару. Замість літра і кілограма почали користуватися довільними об'ємами. А ті, хто орієнтуються на ціну, -  інколи думають, що купують дешевше, не помічаючи різниці. Такий собі різновид чесного обману.

"Є загальний портрет споживача, який бідніє, і всі хочуть економити. Тому виробники лише підлаштовуються під це гасло "хочу витрачати менше", - розповідає Дорошенко.

Але від такої турботи покупці часто почуваються ошуканими. Звичайно зменшення пакета – цілком законний маркетинговий хід. Виробник обов’язково вказує на упаковці вагу товару. Але не зобов'язаний кричати, що порція змінилася. Переважно йдеться про 100 -150 грамів, на які схудла упаковка. Та в перерахунку на об’єми продажів - вигода в підприємства гігантська.

"Враховуючи, що потужність молокопереробного підприємства вимірюється сотнями чи тисячами тонн, то можете собі уявити, наскільки велика ця різниця в 100 мілілітрів, у підсумку, яке серйозне збільшення продажів може дати", - пояснює маркетолог.

Єдина протидія партизанському маркетингу - наша уважність. Тоня Матвієнко щойно повернулася з концерту на Прикарпатті. І вже з донькою Ніною в магазині. Родинні закупи лягають на плечі тендітної Тоні.

"У нас в сім’ї артисти. Всі вічно десь подорожують, їздять. Коли йду в магазин, я пишу список. Бо він великий, я щось можу забути. А це важливо, бо у більшості він стосується моєї дитини. Я роблю список, я їду і в мене завжди обмаль часу. Це все отак дуже швидко. Я вже знаю мої улюблені фірми, виробники, знаю, де що лежить. Це все кидається в тачку", - розповідає вона.

Саме такий стиль закупівель ідеальний для маркетингових хитрощів. Співачку і маму цікавлять продукти і виробники, до яких вона та її родина звикли.

Ми питаєм - як обирає що купити? -  Тоня одразу каже про якість. На другому місці – ціна. На третьому -  зручність пакета. Але на вагу - виявляється  взагалі уваги ніколи не звертала.

І сьогодні здається ми відкрили їй очі. Ми йдемо зі співачкою магазином і уважно роздивляємося полички з продуктами. Майже скрізь – зменшені пайки.

"Хай там 36 гривень, а 780 мілілітрів вони коштують 28 чи 31 гривню. Але виходить таким чином, що люди, які купують товар з меншою кількістю продукту в упаковці і ніби за меншу ціну, вони переплачують. За 1 грам чи 1 мілілітр товару ви платите більше, ніж у випадку, якщо ви упаковку купуєте повноцінну, стандартну", - зазначають маркетологи.

Як завадити таким торговим хитрощам? У Німеччині виявляється схожі проблеми. Але тут навчились протистояти.

Армін Валет – консультант Центру споживачів у Гамбурзі. Вже понад десяток років тут складають рейтинг "нечесних" упаковок, які приховують від споживачів ріст цін. Обирають "упаковку місяця". А потім споживачі онлайн-голосуванням обирають "нечесну упаковку" року.

"Упродовж всього року ми отримуємо багато скарг, тільки торік із одного Гамбурга було понад 2000 скарг", - розповідає він.

Ось сир у сітці. Ну хто почне рахувати, скільки сирків усередині. Раніше їх завжди було 6, а зараз -  5. Ціна залишилася тією самою. Тобто насправді зросла на 20 відсотків. Армін продовжує гастрономічну екскурсію - показує упаковки, де продається більше повітря, ніж товару.

Позиватися до суду в Центрі хотіли, але розуміють -  в законі є дірки. Згідно правил ЄС за продукт і упаковку відповідає виробник, а за ціну – продавець. От вони і перекладають відповідальність один на одного. Та є одна велика відмінність -  в Україні махінації з вагою стосуються в тому числі і головних товарів споживчого кошика. В Німеччині товари з цієї групи - серйозне табу.

"Молоко, мука, яйця, масло - це основні, я б сказав, продукти з емоційною складовою, які залишаються в фокусі уваги. Супермаркети, дискаунтери женуться за тим, у кого ці продукти найдешевші. Якщо взяти найдешевші масло і молоко, то їхня ціна в різних супермаркетах буде однакова. Ніхто з виробників не наважиться дурити на таких продуктах", - пояснює Армін.

Бо там суспільство моментально вибухне протестами, і поховає такий злодійкуватий бізнес. Може нам почати  хоча б з антирейтингу "нечесних упаковок".

Ніна Грушецька

Повʼязані теми:

Наступна публікація